Ina25♥med gull i magen Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Okay - jeg er visst helt blank når det kommer til alle praktiske ting når det gjelder denne lille babyen i magen... håpløs! Endelig var feriepengene på konto, en kveld fri - og jeg skulle offisielt starte shoppingen! Kom hjem tomhendt - men med titusen nye spørsmål... Så dere jenter, gjerne dere som har småttiser fra før.... *Pysjer, bør de være med eller uten føtter? Hva er best? Og hvis de ikke har føtter bruker man sokker til da? Eller? *Er mye hetter på gensere og jakker - er dette like upraktisk som det ser ut til? *Bør alle bodyer være i ull? Eller bør man ha noen i bomull også? (novemberbaby). *Hva er best bukser med eller uten føtter, og med eller uten seler? *Er et helseteppe et helseteppe? Så så forskjellige ut fra butikk til butikk. *Hvor kjøper dere babyklær? Hvor er det best kvalitet? *pes* Jammen skal det ikke være lett! Dessuten er det innmari lite som går til begge kjønn...
Cillepille Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Tjaa hehe, jeg kan bare svare for meg selv og på noe. jeg synes det var kjekt å ha med ben i de minste str på pysjene iallfall, også fra 6 mnd uten ben. De med ben vokser de fort fra så der kan du gjerne kjøpe litt større str isåfall. Sånn til daglig er det mest praktisk med bodyer og bukser med strikk i livet uten ben, nå hadde jeg gutt sist da. Ja hetter er ikke så kjekt å ha på synes jeg iallfall når det gjelder inne klær da. Også sånne gode frotte babysokker som sitter godt på bena. Er de som har liksom strikk på midten som sitter best. Er håpløse de som er strikk øverst. Helseteppe ville jeg ha kjøpt kvalitet for de billige er ikke så bra. De som er litt tykke på en måte. Bodyer som ikke skal tres over hodet men som har knapper foran de er best. Selv har jeg ikke brukt ullbodyer til de små men du kan jo prøve litt av hvert kanskje? Lykke til hihi
Deneb Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Hei, vi har et november- og et desemberbarn, og nå venter vi et oktoberbarn. Vår erfaring har vært: * Pysj - med føtter til de minste. Så slipper du at sokkene forsvinner, eller at du midt i alle hormonene ligger våken og bekymrer deg for om babyen er varm nok. * Våre gensre og jakker ble nesten ikke brukt, siden babyen ligger så mye. Gensre og jakker sklir fort opp i ryggen og gjør tilværelsen litt sur for babyen. Vi brukte isteden heldress ute og bodyer og strømpebukser/dresser inne. * Vi valgte ull. Det holder babyen passe varm uansett vær og vind. Selvfølgelig med noe vindtett over når vi var ute da.. Ull er i alle fall varmeregulerende. * Dresser med føtter ble foretrukket. Det vil vel kanskje si det samme som bukser med seler? * Helsetepper vet jeg lite om da våre var så heldige å få hjemmestrikket/heklet i ull ) * Vi har handlet mye på Polarn O. Pyret. De har myke utedresser og klær som tåler mye vask. Hvor man handler kommer jo an på hvilken pris man ønsker å legge seg på. Nå som yngstejenta er 1 1/2 år så handler vi like gjerne på H&M, da klærne fra den alderen uansett ikke går i arv til neste barn og frøkna aker/åler/krabber/sklir/løper alle steder hvor klær (uansett kvalitet tror jeg) blir slitt eller fulle av grønske eller hull. Håper det var litt til hjelp, selv om mye helt sikkert dreier seg om smak og behag. Du finner helt sikkert ut etter babyen er født hva du foretrekker og hva som fungerer best for dere )
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 - Jeg syns pysjer/sparkebukser med føtter er best,for da slipper man styret med sokker som detter av hele tiden,spesielt om natten. Smak og behag. - Hetter er veldig upraktisk,spesielt inne. De ligger mye og får da enten heteslag av å ha på hetten eller må ligge på en "klump" under ryggen når hetten er nede.. =/ skjønner ikke tankegangen til de som lager babyklær med hette på! hehe - Ull eller bomull er en smakssak. Jeg bruker bomull. Investerer heller i en god utedress og vognpose. - Helsetepper fra Kid og Princess er i god kvalitet og blir ikke stive ved første vask slik som de billige. - Jeg har sansen for klær fra Lindex, KappAhl og Exit. Billig og veldig bra:) Lykke til,og kos deg med shoppingen Har vært å sett litt jeg også,men er ikke så mye til et vinterbarn enda. Men har kjøpt litt da=)=) Det er jo så koselig:D
Solsikken73 Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Heisann! Enig med mye av det som er skrevet her. Vil bare tilføye noen ting. Jeg har bruke mye ull til jenten min. Spesielt Nøstebarn sitt som har 30 % silke og 70 % ull. Veldin mykt og mer slitesterkt pga silken. De koster litt, men er virkelig verd det. Ikke kjøp så mye før barnet er født. Det er ikke sikker h*n tåler ull og da er det dumt å ha brukt mye penger på det. En annen ting jeg ville prioriter er et bra teppe. Helseteppene mine er nesten ubrukt. Jeg brukte kun et mykt ullteppe. Kjempedeilig. Når det gjelder bukser med strikk eller seler er det en smaksak. Jeg liker godt seler, for det ser mer "baby" ut. Jenten min brukte kun seler første året. Lykke til!!
har4barn Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Det er sagt mye bra her, men det jeg kommer på er alle de "tøffe" jakkene med glidelås. I de første månedene har jo ikke babyene hals, så glidelåsene bare "skjærer" dem under haka. -Jeg gikk bort fra pysj med føtter, jeg, for jeg syntes alltid at føttene forsvant, og så ble de liggende med føttene inne i kroppen på pysjen slik at de ikke klarer å sparke. Brukte heller sokker, og hvis det var ekstra kaldt, så lå de i pose, og da trengte jeg ikke å tenke på om sokkene var falt av. - jeg brukte bare ull som hadde mykt stoff på innsiden. Min første hadde atopisk eksem, og da var ikke ull det beste. Brukte mye bomull, for babyene ligger jo så godt gjemt i poser og andre klær. . - se på luene før du kjøper dem. Mange av dem har tykke bånd, og det blir veldig klumpete under (den manglende ) hals.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 Ser du har fått mange gode tips her: Vil bare si meg veldig enig i de som skriver at du ikke må kjøpe jakker/ gensre med glidelås og hette. Det er opp til vi forbrukere som handler om vi vil dette skal bli kjøpt. Hvis ingen kjøper dette vil de måtte slutte og lage disse klærne. Liker heller ikke glidelås eller knapper på rygg og nakke. Da bebisen sover mye og allti ligger den første tiden blir dette fort vondt. Jeg elsket helsetepper. Har vært og kikket litt selv, og syntes de på Princess virker veldig bra. Jeg pakket ofte bebisen inn i helseteppe som jeg tok med meg ut til vognen som stod kald på gangen og la bebisen med helseteppe oppei soveposen. Følte dette varmet litt ekstra.. Vil absolutt ikke anbefale deg å kjøpe for mye nå. Jeg kjøpte 4-5 bodyer i bomull, en pysj og noen setter og sparke bukser når jeg ventet førstemann. Fikk utrolig mye både på barsel og i ettertid. Er også veldig kjekt å handle i etterkant når bebisen er ute, og en finner ting som en kan se vil passe akkurat den.
allegodetingertre Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 Må tenke litt siden det er 3 år siden storesøster var baby. Likte best pysjer uten fot fordi de små vokser så fort. Kan ikke huske at jeg brukte sokker, nei. Ja, veldig upraktisk med hetter. Ikke behaglig å sove i det! Så det unngår jeg denne gangen. Sist gang fikk jeg februarbarn og brukte ikke ull, vet ikke hvorfor. Denne gangen blir det høstbarn. Kjøpt mange bodyer i bomull som jeg vil bruke inne (har varmt hus) men ser for meg at jeg vil bruke ull når vi skal ut. Bukser: Uten føtter og uten seler. Likte heller ikke selebukser til de minste eller hele sparkebukser. Syntes det var mye lettere å bare vrenge av en myk bukse ala joggebukse type. Jeg synes H&M har finest klær til begge kjønn. Myke og god kvalitet til en fornuftig pris. Har endel nøytrale ting også. Exit har også endel OK samt Lindex og noen ganger Cubus. Princess har ok helsetepper, men H&M har også myke tepper.
allegodetingertre Skrevet 6. juni 2008 #9 Skrevet 6. juni 2008 Og ikke kjøp pysjer med glidelås! De gnager inntil babyens hud. Velger kun pysjer med trykk knapper.
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 Dette er mine erfaringer da så mulig du vil føle noe annet, men here goes: * Pysj er helt klart best UTEN fot! Babyene sparker masse og bena havner hele tiden inni pysjen når det ikke er strikk rundt ankelen, vi pakket derfor fort bort de pysjene med fot og kjøpte pysjer uten og hadde sokker på isteden *Hette på babytøy er noe forbannet tull! Når de begynner å bli 8-9 mnd og er litt mer bevegelige er det greit nok, men på små babyer som bare skal ligge hele tiden er det tull tull tull. *Alle bodyer trenger ikke være i ull, om man skal ut å gå tur i vognen og å ha på pose osv så er det greit med ull som hjelper å regulere varmen, men om man bare skal være inne, en kjapp tur på besøk e.l. så er bomull greit *Bukser MED seler UTEN føtter *Helseteppe er helseteppe uansett hvor man kjøper det, vi har fra flere steder etter snuppa og de er like alle sammen. *Vi handler mye på bennetton, zara og fru lyng, liker også godt obaibi, jacadi, babyshop og noen butikker som ikke er medlem av noen kjede. Nå som snuppa har blitt eldre blir det MYE hm til barnehagebruk osv.. Hm er veldig gode på litt større barn, men håpløse på babyer synes jeg..
Ina25♥med gull i magen Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. juni 2008 Tusen takk for svar alle sammen... Får prøve meg på en ny shoppingrunde bare denne varmen gir seg litt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå