Gå til innhold

Når sitter de små selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når bytter man vogn? Kan man gjøre det før de sitter helt selv?

Gutten min sitter godt når han støtter seg til meg, men ikke alene enda. 4,5 mnd gammel.

Skal ut å reise om en uke, og det hadde vært så deilig å tatt med den andre vognen...den er mye lettere å bære/frakte...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bytta vogn da hun ble urolig og ikke ville ligge hele turen( tror hun var ca 5 mnd) Men så lenge vognen kan legges ned på ryggen kan du bare bytte syns jeg da.. og mi satt i vogna ca 5 mnd gammel, husker ikke helt, og hs sa det var helt greit så lenge vi støtta ho skikkelig opp når hun satt, og at hun ikke sank sammen, og ikke ha ryggen rett opp, men litt bakoverlent. nå er hun 7 mnd og kan enda ikke sette seg opp selv, men sitter stødig både i matstol og på fang og på gulvet( men det får hun ikke lov til enda) Tror det er veldig individuelt når de begynner å sette seg opp selv, men 4,5 mnd var jo lite, så du har sikkert god tid=) Men bytt vogn med god samvittighet=)

Skrevet

Mini satte seg opp første gangen alene da han var 7 mndr og 1 dag!! Og da bytta vi vogn like etterpå. Synes 4,5 mnd er litt lite til å sitte i sportsvogn, men hvis det er full liggestilling så er det jo greit. Har sett mange små som bare sitter og henger som en potetsekk i sportsvognen, og det ser ikke mye behagelig ut.

Skrevet

Mi jente begynte å sitte selv da hun var nesten 5mnd... Begynnte å sitte i sportsvogn, eller litt bakoverlent fra ca 4mnd...

Skrevet

vanlig er 7mnd - altså å sitte uten støtte, men min sønn satt alene som 5mnd. så det kommer ann på barnet!!!

Skrevet

de sitter når de er klar for det

Skrevet

ja, de sitter når de er klar for det. sønnen min er 8 mnd og han sitter ikke alene selv...

Skrevet

Det er stor forskjell på når de setter seg opp selv og når de settes opp og holder den stillingen. Det har litt med muskler å gjørre og utviklingstrinn.

Bytte vogn kan du når gjøre når den bagen når du selv vil. Men vær litt tilbakeholden med sittingen er mitt råd.

Når de lærer seg å sitte er like individuelt som når de lærer å rulle, krype ol. Mine barn satte seg selv opp når de var 7 mnd. Det er på normalen dette, men det er også 8 og 9 mnd osv....

Skrevet

Så lenge den andre vogna kan legges flatt er det jo ok. Det er jo mange som ikke bruker bagvogn i det hele tatt, om de har en god sportsvogn.

Gutten min er 5 mnd i dag - og er milevis fra å sitte selv.

Skrevet

Bytta til sportsvogn når vesla var rundt 5mnd, men satt henne ofte opp i bagvogna med støtte i ryggen..

Hun satt selv når hun var 6 1/2mnd.

Skrevet

Selv mener jeg d er for tidlig å sitte i vogna hvis han e så liten. Jeg bytta over når jenta mi var ni mnd. (hadde stor bag) Men jeg hadde sitte del i bagen også som hun fikk sitte-ligge i når hun var rundt 6 mnd. Mange sitter "selv" når vi setter dem på gulvet, men dette med å sitte selv vil si at de ligger på gulvet og kan reise seg selv opp å sitte helt uten hjelp. Så de bør kunne d før dem sitter i sportsvogn/trille over litt lengre tid.

Jenta mi satte seg opp i senga og sofan når hun var rundt åtte mnd, og nå sitter hun selv på gulvet. Startet med d når hun var 9 mnd.

Men så lenge d er full liggestilling på den vognen så kan du jo ta den med på ferie :)

Skrevet

storesøsteren fikk sportsvogn da hun var 4 mnd. da fikk hun sitte litt oppe.. første hakket. hun kunne sitte stødig på gulvet selv når hun var 6 mnd. men fikk ikke sitte der mer enn noen min før hun var 7-8 mnd når hun satt seg opp selv. men hun satt i vognen da..

hadde uten tvil tatt den andre vognen..;) så lenge den kan legges omtrent helt flatt i allefall

Skrevet

Vi har nettopp bytta til sportsvogn. Lillemor er 6,5 mnd og hu setter seg halveis opp selv. Jeg måtte bytte fordi hu turna alt for heftig nede i bagen. Har ryggen liggende flatt enda.

Skrevet

Det kan være at gjennomsnittlig alder å sette seg opp på er ca 7 mnd. Men det er likevel feil å skrive at dette er "på normalen" som enkelte gjør. Det er like normalt å sette seg opp ved 9 mnd alder. Gjennomsnitt og normalvariasjon er ikke det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...