*månestråle* Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Noen som vet om CMV virus er en av de blodprøvene man tar på første kontroll? Husker plutselig ikke.
våken_om_natta Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 CMV er ikke noe man automatisk tester for nei. Kun ved mistanke!
*månestråle* Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2008 Har hatt en pasient på jobb som viste seg å ha CMV infeksjon(er sykepleier). Hvor smittsomt er egentlig CMV ? Pasienten ble jo ikke isolert.. men har jo praktisert god håndhygiene. Bør jeg teste meg? Vet så lite om denne infeksjonen, men vet jo at den kan være skadelig for fosteret, og da blir man jo litt paranoid...er det noen grunn til å være engstelig for dette?
*månestråle* Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2008 ingen som vet ? er det noen sykepleiere her ?
<3 coccinelle Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 Hallo. Jeg er ikke sykepleier men bioingeniør og jobber på avd hvor dette viruset testes (jeg jobber ikke direkte med det selv). Men vet ikke så mye om det i forhold til graviditet. Visste ikke at det var noe vi måtte passe oss for. Jeg leste i pasienthåndboka at ca 60% er smittet av dette ved 40 års alder og at det kan reaktiveres i kroppen ved nedsatt immunforsvar. Så sto det: "Ingen spesielle tiltak er nødvendig ved enkelttilfeller eller utbrudd. Det er ikke grunnlag for ekstra tiltak rundt en kjent CMV-utskiller. Dette gjelder også dersom det er gravide i nærmiljøet til en kjent CMV-utskiller, men gravide som ikke har antistoffer mot CMV (seronegative) bør unngå pass av barn under ett år med symptomgivende medfødt CMV-infeksjon. God håndhygiene er viktig for personer, f.eks. sykepleiere, som ferdes i miljøer med mange CMV-utskillere." Hadde kanskje tatt en test om du er seronegativ hvis jeg var deg. Da kan de også se om du har en fersk infeksjon hvis de måler IgM også. Håper du ble litt klokere :-)
*månestråle* Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2008 tusen takk for veldig informativt svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå