Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Hva er egentlig forskjell på disse begrepene? En prematur baby er jo født for tidlig, er det slik at en dysmatur er født til termin men er veldig liten? Hvordan ser da legene forskjell på disse? Bare lurer:-)
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Dysmatur betur liten for alder, men ser forskjell med tanke på når de er født i forhold til termin:) En dysmatur baby kan også bli født for tidlig, da vil den være både dysmatur og prematur. Da prinsen min ble født veidehan 990gr. i uke 26+5, det var normal vekt i fordhold til antall uker i magen, mens på siden han lå det noen som var født i uke 28+ men veide bare rundt 700gr. altså alt for liten vekt i forhold til antall uker:) Håper du ble litt klokere:)
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Tusen takk for svar:-) Jeg har en datter som er født 6 uker for tidlig, og som måtte ligge 13 dager på sykehus før vi fikk henne hjem (fremdeles med sonde som hun måtte mates gjennom). Alt har gått helt fint etter dette, selv om jeg jo ser at hun ligger etter andre babyer som er født til termin. Var bare litt nysgjerring på dette med dysmatur fordi jeg føler det ofte nevnes her inne på prematurdebatten, og jeg var usikker på hva dette var:-) Jeg har siden fødselen vært nysgjerrig på om terminen var riktig siden hun ble født når hun gjorde, men regner med at disse ultralydundersøkelsene er rimelig riktige? (jeg har alltid hatt ganske uregelmessig mens) Det var iallefall ingen tvil om at hun var prematur når hun ble født:-)
giggsi Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 Hvor mye veide hun? Jenta mi er født i uke 27 og veide 630 gr. Altså både prematur og dysmatur
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Hun veide 2125 gr når hun kom til verden i uke 34.
Slank bakfra :) Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 2125g??? Skulle ønske tøtta mi hadde veid så mye........ Tøtta mi er født i nesten uke 33. Veide 1,2kg dagen etter ks, så hu var både prematur og i tillegg dysmatur..... Hu kom hjem etter en måned, og hadde heller ikke da nådd vektgrensa til babyen din......
Lilly:) Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Knøttet mitt var både dysmatur og prematur! Født i uke 27 og veide 585g
solkrem87 Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 gullet mitt veide 2680g da han kom til verden i uke 34+6.
## :D ## Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 mine gutter er født i uke 35 og 36. Nr 1 1700g nr2 1980g Altså er begge dysmature og litt premature.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå