Ragdoll Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Jeg er så dum å leser om alt mulig som kan skje, og så kom jeg over dette. Jeg har katt, jeg gravde i hagen i går og nå lurer jeg på om dette er uvanlig? Hadde ikke påvist noe på blodprøvene sist jeg var hos legen. Er man immune da? Toksoplasmose: Dersom en gravid kvinne smittes av Toksoplasmose for første gang under svangerskapet og ikke behandles i tide, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet. Parasitten kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Også med hensyn til Toksoplasmose bør kjøtt være gjennomstekt eller - kokt. Du bør unngå nærkontakt med katter. All salat og annen mat som kan være forurenset med jord bør vaskes grundig. Vask hendene godt etter hagearbeid og annen kontakt med jord og sand
Cillepille Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Altså jeg har drevet med oppdrett av rase katter i mange år, og jeg var negativ på toksoplasmose blodprøven. Jeg lever som normalt, koser med mine katter, og skifter på kattedoer. MEN jeg har normal/god håndhygiene;-) Spiser gjennomstekt kjøtt og vasker frukt og grønnsaker godt. For at du skal få toksoplasmose smitten MÅ den komme inn i munnen din;-)
Ragdoll Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2008 Så det KAN altså være en ide å teste meg igjen en gang til hvis jeg er redd for det? For jeg leste en annen plass at hvis du var negativ til smitten, så var du immun? stemmer ikke det?
Cillepille Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Hvis du er negativ på blodprøven så vil det si at du ikke har dannet antistoffer, og ikke har hatt smitten i kroppen din. Så da er du ikke immun nei.
Cillepille Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Glemte å skrive, jeg kommer ikke til å teste meg flere ganger nei, det er så liten sjanse for å få det. Jeg trodde vel egentlig selv at jeg burde hatt det. Jobbet med rått kjøtt i mange år, og har masse katter og kontakt med fremmede katter;.-)
AO3 Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 Skriver under på tidligere innlegg! Jeg er dyrlege, har katteoppdrett, har hatt katter hele livet, bodd mange år i utlandet, reist jorda rundt og spist alt mulig rart etc etc - men har ikke blitt smittet av toxo. Trodde heeelt sikkert at det hadde jeg - men neida. At man har jobbet med rått kjøtt har nok ikke noe å si - det har jeg også gjort i flere år - man må som nevnt tidligere ha fått smitten gjennom munnen, du blir ikke smittet av å ta på rått kjøtt med hendene. Testing av toxoplasmose er ikke en del av den vanlige svangerskapsblodprøven de fleste steder. Kun rundt 10% tester positivt, dvs kun 10% har blitt smittet *en eller annen gang* i løpet av livet. Mao er sjansen for å bli smittet for første gang i løpet av svangerskapet - noe du må bli for at fosteret skal kunne skades - veldig liten. At man skal unngå nærkontakt med katter er bare tull! Det som er viktig er, som alltid, å vaske hendene etter at man har kost med katten, før man f.eks. lager mat. Hvis mulig, bør noen andre tømme kattekassen, hvis ikke, går det helt fint hvis du bruker hansker når du tømmer den. (Jeg er ganske fornøyd med at samboeren min tømmer kattekassene mine for meg i ni måneder! *hehe*) Følger du vanlige hygieneregler, bruker hagehansker, vasker salat/grønnsaker godt og spiser gjennomstekt kjøtt, skal det ikke være noen fare.
Lilja121 Skrevet 6. juni 2008 #9 Skrevet 6. juni 2008 Toksoplasmose er relativt sjeldent i Norge. I land som Frankrike er det visstnok 20 ganger så vanlig. Ville ikke uroet meg nevneverdig, men man bør som noen sa være litt mer påpasselig med håndvask osv
husmus &2 Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 Merker jeg har litt smånoia for å få det her i Malaysia jeg sitter med bøttevis av løskatter rundt. Spiste litt rå grønnsaker a typen raspet gulerøtter osv, men har nå sluttet med det og salat har jeg aldri touched. Testet meg før jeg dro, vi har jo katt, og katt stresser meg egentlig ikke, det er mer de rå grønnsakene jeg gir meg selv noia av. Frukt spiser jeg ikke. Spiste nok et eple eller tre for en måned siden men nå går det kun i vannmelon. Krysser fingrene for at jeg ikke er smittet men jeg bør nok ta en test til når jeg kommer hjem. Stress!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå