Princen min Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Jeg har en gutt på 3,5 mnd...begynte m litt middag til han her om Onsdag,og litt velling... Jeg gir han ca 1 teskje m middag på førmiddagen,og ca 50 ml m velling om kvelden.... Tid kan e øke,og hvor mye kan e gi han? Og er d ok at han får middag førmiddagen,og grøt på kvelden???? Er min første så er litt i tvil ).....
Hildeks Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 3,5 mnd var da veldig ungt til å begynne med både velling og middag? Har hs sagt du burde begynne, så sa hun vel hvor mye og når du skulle øke også? middag har vi først begynt med den siste mnd, hun er 7 mnd nå. hun får to x grøt og litt middag og mme (litt frukt) , begynte med grøt rundt 4 mnd, men holdt meg med et måltid grøt den første mnd iallefall (var det jeg fikk beskjed om)
Tuppen og mini Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Holder med innlegget over her... Tror jeg ville forhørt meg med helsesøster om hvordan det skal gjøres når han er så liten.
kokosyklus Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 man begynner med grøt rundt 6 mnd alder fro å tilføre babyen jern. middagsglass kan man også begynne med da, men det er ren pedagogikk og har ingen nytterverdi for babyen ( les spebarnsboken) Altså GRØt er det viktgste måltidet. jeg ville ikke gitt middag i en alder av 3,5 år hvis ikke noe spesielt er avtalt med lege/ HS. tarmene er ikke ferdig utviklet og det har ingen hensikt...
ruffen Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Det er vel bare en grunn til å begynne med mat så tidlig, og det er som et desperat forsøk på å få ungen til å sove mer om nettene. ) Går ut i fra at det er sånn med deg. Jeg ville, som de andre sier her, kutta ut middagen foreløpig. Det kan du heller gi smaksprøver på etter en måned eller to. Gi velling om kvelden du. Men du kan jo øke mengden litt etter hvert . Det er jo tidlig å gi velling før 4 mnd, men går ut i fra at du vet alt det der. Vi ga velling til jenta på nesten 5 mnd og hun sov bedre på nettene. Tydelig at hun faktisk trengte litt mer mat. Nå er hun 6 mnd og får grøt to ganger, men ikke fulle porsjoner, og får smake på det meste av mat. De sa til meg på helsestasjonen at det er litt viktig at de små får to porsjoner grøt, før det tredje måltidet blir introdusert. Det tredje kan gjerne være middag, men de kan jo selvfølgelig få smake før det. Men det er noe med at grøten er tilsatt jern, og det trenger de små.
Sofie:o) Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Jeg ventet til min baby var nesten 6 mnd (er anbefalt å fullamme de første 6 mnd) så beg jeg m risgrøt blandet m morsmelk (pumpet en liten slant hver kveld så melken var frisk). Vet ikke hvordan det er m deg, men jeg fullammet uten problemer (ammer enda) så hadde ikke hastverk m å beg m "fast"føde. Ga et eggeglass m risvelling hver kveld i noen uker samt litt sviskemos fra glass til desert. Økte dosen gradvis så magen kunne venne seg til den nye maten. Ventet en stund før jeg introduserte gluten. Det tar visst ca 10 dager for barnet å vende seg til en ny smak, så selv om grøten kommer i retur den ene dagen er det ikke sikkert den gjør det neste dag. Er min første også, og jeg tror man bare må prøve litt forsiktig og se hvordan barnet reagerer. Er ungen blid og fornøyd så gjør du det antagelig riktig:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå