Gå til innhold

Slevstendig næringsdrivende og gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i 10 år. Vi har ventet med å få nr. 2 fordi det ikke har passet pga. jobben min. Nå er jeg imidlertid lei av å vente på at det skal passe, så nå har jeg sluttet på pillen. Jeg begynte å betale inn "sykepenge-forsikring" for ett år siden, så jeg vet at jeg har krav på sykepenger. Problemet mitt er at jeg antageligvis kommer til å bli sykemeldt med en gang pga. bekkenløsning (er ikke blitt bra etter førstemann, som nå er 13,5 år).

Spørsmålet da er... Jeg driver innen tjenesteytende næring og kundene mine kan neppe "vente og se" om jeg plutselig blir frisk. Dessuten har jeg ikke sykeavbrudds-forsikring, så jeg må betale alle de faste utgiftene selv om jeg er syk. Planen er derfor at jeg kommer til å si opp husleiekotrakten med en gang jeg blir gravid. Problemet er da... Jeg blir vel bare sykemeldt for 2 uker om gangen? Kan jeg regne med å bli sykemeldt helt ut? (Jeg var sykemldt hele perioden sist jeg var gravid.)

Huff, det er noe dritt å være selvstendig næringsdrivende når man vil bli gravid...:-/

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Selvstendig næringsdrivende har lite lovverk på sin side når det gjelder graviditet.

Bra at du har den forsikringen du har.... da stiller du litt sterkere

Har du noen spm så er nav greie nok på hjelp, ellers må man lese seg til det meste i loven.

Driver selv egen butikk, men er as så jeg har da litt flere rettigheter i og med at jeg er "ansatt" i firma som dagligleder.

Var ikke så mange gode råd, men litt ;)

Lykke lykke til med firma og graviditet

Skrevet

Jeg forsøkte selv nå i noen måneder å få til å være selvstendig, men det gikke ikke. Trenger nok mere tid, men jeg reddet meg inn fordi jeg har vært ansatt 6 av de 10 siste månedene.

Men det er ikke sikkert du bør bli sykemeldt pga bekkenløsning. Du burde ikke "spise" av sykepengene dine i tilfelle du faktisk blir syk senere. Sjekk lovverket omkring svangerskapspenger.

Jeg har også vært sykemeldt for bekkenplager, men har fått vite i etterkant at det er svangerskapspenger jeg skulle hatt.

Jeg tror, uten at jeg vet det helt sikkert, at du kan få svangerskapspenger ut svangerskapet fordi det er sansynelig at du ikke vil kunne jobbe igjen før fødsel. Men sjekk dette!

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...