Gå til innhold

dere som ammer, fått menstruasjonen tilbake ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! jeg fullammer, men har ikke ammet på natten den siste halvannen mnd ca. da gullet sover 8 timer i strekk, fra 23-07. Har heller ikke fått mensen tilbake.. bør jeg forvente det snart ? noen med erfaring ?

ikke det at jeg vil ha den tilbake altså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, fikk den for en uke siden. Gikk over til mme ved 2-3 måltider om dager for litt over 1 mnd siden da jeg ikke hadde nok melk selv. Og mer skulle det ikke til. Ikke savnet den akkurat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med at hvis det går mer enn 6 timer uten amming om natta så hetes det at man ikke fullammer...og da kan mensen komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man fullammer dersom barnet bare får mm og ikke mme i tillegg..... og ikke at det har noe med hvor mange timer det går om natten uten at en ammer!

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra en artikkel på Mammanett ang amming og prevensjon.

Syklusen kommer lettere i gang hvis man ikke ammer om natta...

 

 

"I mange år mente man at det gamle rådet om at amming beskyttet mot ny graviditet nærmest var overtro. Eller at det i alle fall ikke var sikkert nok til å anbefale i Norge.

 

Forskning på ammingens befruktningshemmende virkning de senere år har vist noe annet...

 

Amming er et svært godt prevensjonsmetode det første halvåret etter fødselen om man følger disse hovedreglene:

 

Barnet er yngre enn 6 mnd.

 

Barnet må fullammes, det må ikke få annet enn morsmelk, og også ammes om natten.

 

Mor har ikke fått tilbake menstruasjonen.

 

Sikkerhet:

Når dette følges er amming like sikkert som spiral eller minipille. Av 100 kvinner kan 1-3 bli gravide.

 

Fødselslege Gro Nylander regnes som en av de fremste eksperter om amming. Hun anbefaler en rekke kvinner å bruke fullamming som prevensjonsmiddel det første halve året.

 

Hvorfor beskytter amming mot ny graviditet?

Hvis du ammer regelmessig lager du hormoner som undertrykker eggløsningen.

 

Hva med amming som prevensjon etter det første halve året?

Ammingen har fortsatt en preventiv virkning om du fortsatt ikke har fått tilbake menstruasjonen, men sjansen for å bli gravid øker til 7% om du bruker amming som eneste prevensjon i tidsrommet 6 mnd - 1år etter fødselen."

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fullammer, hver tredje time om natten, å hele dagen. men jeg fikk mens tilbake etter fem uker:/ så det var litt skuff kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fullammet til han var 10 uker, men ikke om natta da sov han.. Nå har han fått mm og mme i to uker og jeg har ikke fått tilbake mensen enda :) Håper det tar tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer, men lillebror sover hele natta. Han er født 9.mars, og jeg har allerede hatt mensen 2 ganger :( Litt kjiper`n da, hadde regnet med å slippe den noen mnd til. Sist gikk det 7 mnd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er 3md og ingen mens.Fikk litt hetta da mange her inne fikk den fort tilbake..kjipt å bli gravid 5 uker etter fødsel...ihvertfall når du har tre og er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er blitt 11 uker,men ingen mens her.

Da jeg fikk datteren min,ammet jeg henne i 2 år og 4mnd.Jeg fikk tilbake mens mnd etter jeg var ferdig.dvs da hun var 2 år og 5 mnd...utrolig,men digg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullammer og har ikke fått mens tilbake, mn må si det er trasig å gå å vente på den også, pga vet nå aldri hvilken tid den har tenkt å komme tilbake...plutseli en dag når jeg har kvite bukser på..blæh. syns den kan komme tilbak ei sin vante orden jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg fekk mensen tilbake etter 2 mnd. Fullammer fortsatt. Kvar andre time om dagen og vanlegvis 2 ganger om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg fullammer gutten min på 4,5 mnd og har ikke fått mensen tilbake enda :-) Vi har litt uregelmessig ammeopplegg om natta, noen netter kan lillemann sove i opptil åtte timer uten pupp, mens andre netter spiser han hver tredje eller fjerde time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstejenta er passert 4 mnd og jeg har ikke fått mensen tilbake. regner med at jeg ikke får mensen tilbake før hun minst er 8- 9 mnd, Slik har det vært med de andre fire. fullammer ikke, gir tillegg 1- 2 ganger om dagen. Lillejenta sover opptil 8-9 timer i strekk om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen kom tilbake når jenta var 4 mnd. Vart litt lei meg fordi jeg trudde det skulle gå laaaang tid til den kom. Men får se positivt på det å tenke at kroppen har begynt å komme til det normale igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har hatt den to ganger allerede..:( Fikk den tilbake da hun var litt over 3 mnd. Greit å vite at man kanskje er fruktbar og alt er i orden med kroppen, men.. Har ikke savnet den nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...