Gå til innhold

Å skrive på dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør dere det? Det er utrolig slitsomt å lese! Jeg har ingen problemer med å forstå de fleste dialekter når de snakkes, men skriftspråket er faktisk et eget språk og dermed blir det vanskelig å lese og oppfatte innleggets innhold og seriøsitet når det skrives slik. Skriv gjerne på nynorsk dersom dette er ditt skriftspråk, men kan dere være så snille og ikke skrive "æ e so klar!"? For oss som bruker mye tid foran PC'en, så er skriften måten man kommuniserer på, og jeg orker ikke bruke mye energi på å tolke meg igjennom et innlegg full av e'er, oxo'er og alle andre meningsløse dialektforkortelser. Det kommer helt i kategorien med orddelingsfeil, da/når, og/å og gir et generelt inntrykk av at man ikke har kunnskap om hvordan man skriver, rett og slett! Da hopper jeg heller over hele innlegget og avskriver vedkommende som ung og uerfaren.

Min oppfordring er altså: Vil du bli tatt seriøst med dine innlegg, og ikke fremstå som om du er 18 år uten særlig skriveerfaring, så skriv enten bokmål eller nynorsk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg, Underveis.dk.

Men nå setter jeg meg ned og venter på at noen skal fly i taket fordi du har vært så uheldig å påpeke at gramatiske feil blir oppfattet av mange som dårlige kunnskaper om eget språk. :)

Det er ikke første gang noen kommenterer orddelingsfeil, da/når, og/å etc etc her inne, så jeg regner med at det vil komme en "det er ikke alle som bryr seg om de skriver korrekt for dette er jo bare en nettside" eller lignende unnskyldninger for å la språket gå til h*****e.

Ville bare si at du langt i fra er alene her inne med den meningen. :)

Ha en fin dag! :)

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig! Det er rett og slett jævlig irriterende å lese innlegg der man må tyde hver setning!

Skrevet

Jeg kunke værra mer enig! Det er no hærsens møkk å tyde de innlegga -spessiellt de fra nord-Norge. Skukke værra no probblem å skrive sånn som vi lærte det på skoorn, vell??!

Hmmm....dialekta mi er jammen ikke så brei som jeg trodde, jo....;-)

Skrevet

Veldig enig! Og det er som oftest de fra Nord som MÅ skrive dialekt hver gang åsså!

Skrevet

1+1,snart 3

du vet at "åsså" også er dialekt, vet du ikke??! Eller er du "ung & uerfaren under 18" som HI skrev? ;P

Skrevet

Haha, ung og uerfaren (litt vertfall) men ikke under 18 :P hihi..

Skrevet

hehe, da er du enten nordlending eller vestlending da ;)

Skrevet

Å skrive på dialekt = ung og uerfaren..??

Den var ny!

Skrevet

Merkeligt allt d dåkke kan irritera dåkke øve..

E isje så enormt vanskeli å forstå, bare ein sette go viljen t.

Skrevet

Ska gje de go vilje, di hattføkja rennskjetræv.

Skrevet

At du går utifra at folk som skriver på dialekt er unge og uerfarne sier vel strengt tatt mer om deg enn det gjør om dem.

Skrevet

e de isje sånn at når du skrivar nåkke på nett så ve du at andre ska gidde å lese de? Sjangsn for de e jo vesentli mindre når skrivar sånn såm du snakkar.

Altså, om du vil bli lest er det du som må legge godviljen til og skrive på et offisielt skriftspråk.

Skjønner ikke at dere klarer det, må virkelig konsentrere meg for å få til dialekten min i skreven form.

Skrevet

Æ føle mæ skikkelig ung å uærfaren æ....

Hahaha, din j*vla tulling!

Skrevet

Da e det jo bare enkelt og greit å hopp over innlegget..Kanskje vi som skrive på dialekt drit i om du tar oss seriøst eller ikke? Finns da utrolig mye anna i verden man kan bruk tia si på å irritere sæ over, syns nu æ..

Skrevet

Enig med HI.

Tenk litt over hvordan dere skriver før dere poster innlegget,så er det kanskje flere som gidder å lese,og svare på innlegget...

Dialekt er helt forferdelig å lese...

Skrevet

Er egentlig ganske så enig med Hi, selv om jeg ikke skriver "rent" bokmål..Men iallefall prøver jeg :)

Men en ting jeg faktisk ikke har peiling på er ordelingsfeil, da/når, og/å...

Skrevet

Haha, har dokker ikke anna å plages me? :-P

Æ skrive på dialekt, å sjøl om æ har ei ganske så "rein" dialekt som e lett å forstå, så skjønne æ ikke koffer folk ska henge sæ oppi d?? :-)

La nu folk få skrive sånn som dm vil :-)

Skrevet

Kanskje du skulle la folk få irritere seg over det de vil, da? Snerpe.

Skrevet

snerpe I

snerpe f2 (truleg av II *snarp)

1 stiv (lang) brodd øvst på agnene hos planter i grasfamilien bygg har lange s-r

2 snerpet kvinne

II snerpe snerp [snerper], snarp, snorpe el. -i (smh med I *snerke) bli tørr og hard, skrokne

III snerpe v2 (norr snerpa 'kvesse, skjerpe'; av II *snerpe)

1 dra i hop i rukker; knipe, snurpe s- saman munnen / s- seg saman dra seg saman

2 lage ei tynn skorpe det snerpte på vatnet det la seg ei ishinne på vatnet

Haha, et morsomt uttrykk va d ihvertfall ;-)

Skrevet

Henviser til pkt 2 i første avsnitt, om det skulle være noen tvil.

Skrevet

Man gir et annet inntrykk når man skriver på dialekt enn på bokmål. Klarer ikke å ta det like seriøst altså, selv om det er aldri så "reint". Det finnes jo ikke noen offisiell måte å skrive egen dialekt på, og da blir det i tillegg en masse varianter. Og når vi er samlet på et forum med folk fra hele landet er det greit om vi skriver samme språk. Det er MYE mer lesbart (akkurat som at korrekt grammatikk er mer lesbart enn masse orddelingsfeil og slikt). Har ikke noe i mot dialekt og skriver gjerne på dialekt, men da til folk som har samme dialekt eller som kjenner meg.

Muntlig er det selvsagt noe annet, og der synes jeg alle nordmenn skal anstrenge seg for å forstå hverandres dialekter.

Skrevet

Ærlig talt!! Det er et fåtall av innleggene her på krangle som kan tas seriøst, helt uavhengig av alder, skriveerfaring, orddelingsfeil og dialektmål hos de som skriver =) Er selv en relativt "voksen" dame med sansen for rettskriving og gode formuleringer (og med en snert av ironi blir det mange ganger fantastisk morsomt!!) Føler meg derimot ganske "harry" og useriøs når jeg sitter her inne og bruker av tiden min på å lese og la meg underholde av de mange (u)seriøse innleggene!!! Men det er jo så gøy =)

PS! Ikke lest korrektur på mitt eget innlegg...................ups!

Skrevet

Er helt enig med deg, merker at jeg har brukt veldig mye sms med dialekt, dette ødelegger også mine skriveferdigheter på bokmål.

Prøver og ikke skrive på dialekt, men det kommer et ord innimellom noen ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...