Gå til innhold

Hjelp?!? Streptokokk B....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått beskjed om at det er funnet streptokokk B i urinprøven min som de sendte til dyrkning tidligere. Er i uke 39 nå.

Beskjeden fikk jeg via telefon med beskjed om å komme innom legekontoret på mandag for å avlevere en ny prøve.

Det skal visstnok ikke være farlig sa hun som ringte og de skulle ikke sette meg på noen pencilinkur med mindre den neste prøven også var positiv...

Nå har jeg derimot vært så dum å googlet det hele og funnet alt fra at man kan risikere tidlig fødsel, dødfødsel osv osv...tidlig fødsel er utelukket for min del naturligvis siden jeg har termin om en uke.

dette med dødsfall derimot stresser meg veldig...

og hvis dette er en reel risiko,burde jeg ikke bli satt på penicilin bare for å være sikker? Spurte hun ene på legekontoret igår om det ville innebære noen risiko for ungen om man ble satt på noen type kur, da de i utgangspunktet mistenkte UVI. Dette fikk ejg da beskjed om at på ingen som helst måte ville påvirke barnet.

hvorfor vente helt til mandag for så å sende enda en prøve til dyrkning før man gjør noe? jo lenger tid man venter, jo større er jo da sjansen for at noe skal gå galt!!

Har også lest noen som sier at dette kan være årsaken til uvanlig mye utflod under svangerskapet.. Burde de ikke da reagert på ett eller annet tidspunkt tidligere? Nå har de mistenkt uvi siden i mars på meg,men har aldri tidligere sendt inn noen prøve til dyrkning.

selv har jeg mistenkt soppinnfeksjon eller liknende pga sårhet og myyyye utflod.. (aldri hadd soppinfeksjon eller noen typer infeksjon tidligere,men det virket logisk etter å ha lest mye her inne)

Og en liten ting til..

I begynnelsen av svangerskapet jobbet jeg i hjemmesykepleieren. Var blandt annet fast hos en med gule stafylikokker eller noe slikt. Tok alle forhåndsregler selvfølgelig,men kan det ha noe med saken å gjøre?

Ble mye dette,men etter å ha bli vekket av en slik beskjed så raser det tanker gjennom hodet mitt nå..noen som har noen hjelpende ord??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde det i første svangerskapet mitt, fikk det i ca uke 25 el noe og fikk da behandling fordi jeg hadde endel vondt og i verste fall kan det fremkalle for tidlig fødsel.

Tok også en test nå på slutten når jeg fikk andremann. Når du er på slutten er det ikke farlig annet hvis du når ungen kommer ut kan den bli smitta. Men hvis du føder nå før du får behandling kan de sette deg på antibiotika under fødselen slik at ikke barnet blir smittet så det skal ikke være noen fare.

Jeg ble lagt inn rett etter jeg hadde tatt testen hos legen sist og før de satt i gang fødselen sjekket de om jeg hadde streptokokk B eller ikke.

Det er ikke standard og sjekke streptokokk B hos de som ikke har hatt det tidligere, jeg hadde bare flaks første gang at jeg hadde en link lege som tok utvidet urinprøve og fant det på den måten.

Skrevet

ble du innlagt og satt igang pga dette?

Fant en link til en side som omhandlet det hele..der stod det kun skrekkhistorier om dødsfall..blandt annet om en som døde fire dager før terminen. dette pga at streptokokkene hadde angrepet morkaken?

Hva er dette for slags bakterie/virus egentlig???

HI

Skrevet

Kan du ikke ringe føden??? spørre dem der??

Skrevet

Nei, var ikke pga dette jeg ble innlagt. Jeg hadde i tillegg høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning så ble lagt inn tilfeldigvis dagen etter jeg hadde tatt testen.

Da venta de med og sette igang til de fikk resultatene, hvis den hadde vært positiv hadde de satt meg på antibiotika intravenøst under fødselen.

Legger ved en link forklarer det ganske bra

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=124494.

Det er veldig vanlig bakterie og når jeg fikk det i førstesvangerskap hadde de ikke behandlet det hadde ikke vært fordi jeg hadde smerter og det kunne ha sammenheng med streptokokkene.

det er mye skrekkhistorier rndt det, men sjansene er veldig små for at det skal skje noe og får du eventuelt antibiotika under fødsel så blir ikke barnet smittet og det er vel en av de største farene..

Skrevet

tusen takk :)

da skal jeg puste litt roligere ;-)

får håpe uansett at neste prøve ikke viser noe som helst...er jo lov å håpe ikke sant? :)

Skrevet

Hei.. Stakkar deg som har lest så mangen skrekkhistorier.. Ikke rart du er stressa. Hadde selv streptokokk B i mitt svangerskap, de fant det ut i uke 27 tror jeg. Men legene syntes ikke å bry seg så veldig. Fikk en stikkpillekur, og så hørte jeg ikke mer om den saken. Det finnes alltid worst case scenarios, men prøv å ikke fokuser så mye på dette. Det er mye vanlige enn du tror og i de aller aller fleste tilfellene så går det helt fint.

Skrevet

Hei! jeg hadde også dette under graviditeten... og det er ikke farlig for babyen... 30% av alle kvinner har dette.. bakterien er den samme som gir halsbetennelse...

kun 1 av 1000 babyer blir smittet under fødselen, men når du har fått påvist dette følger de med på babyen din etter fødselen.(hvis babyen din viser noen sykdomstegn så er dette det første de skjekker!) du får nok antibiotika under fødselen vil jeg tro. jeg fikk 2 doser under fødselen og en etter.. ikke bekymre deg!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...