blomsterjenta Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Noen som har tenkt å gå på noe kurs i regi av sykehuset i forkant av fødselen? I så fall hva slags kurs? Noen som har tips om hva som er verdt å bruke tid og penger på? Føler jeg har lest meg til masse, men trenger liksom å forberede meg mer.... skal føde på Ullevål.
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Jeg var ikke på det sist og gidder hvertfall ikke nå Jeg syntes det var nok å lese meg frem til ting og høre på det jm hadde å si rett og slett fødselen gikk utrolig fint så jeg føler ikke at jeg hadde trengt noe kurs.
Ellebettemor Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Hvorvidt man har nytte av det, tror jeg er veldig individuelt. Da jeg fødte første gang, bestemte jeg meg for ikke å gå på noe kurs, da jeg mente jeg ville bli mer nervøs av det. I stedet tok jeg en lang samtale med helsesøster/jordmor om hvordan en fødsel forløper - og de ulike smertestillende alternativer. Andre igjen regner jeg med blir mer betrygget av å gå kurs.
BITO Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 Jeg har meldt oss på fødselskurs. Ikke så mye for min del, da jeg tror jeg har lest mye om det, men mer for min samboers del. Har en venninne som sa at ihvertfall hennes samboer hadde utbytte av det. De leser ofte ikke så mye om dette som oss, og kan nok lære litt av det. Gjør det nok også mest fordi vi er førstegangs begge to. Tror ikke dette er noe jeg vil mer enn en gang. Litt koster det jo (jeg betaler kr.1000 i Bergen) så det hele handler jo om en rett og slett ser seg råd til det også.
lillevenn.no Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Alle er forskjellige. Noen har ikke behov for forberedelse før fødselen, mens andre er veldig engstelige. Hvis du og din partner ønsker et kurs vil jeg anbefale dere å gå på Lamaze fødselskurs. Jeg har tre jenter og har gått på Lamaze kurs. Det har som mål å dempe angst hos kvinnen, gjøre henne trygg ved å gi henne og hennes partner mye kunnskap om fødselen og har mye fokus på pusteteknikker som hjelper deg gjennom fødselen. Jeg er selv helsesøster og starter egne kurs i januar som jeg vil varmt anbefale. De hjalp meg utrolig godt. Se mer på min nettside www.lillevenn.no Jeg anbefaler å gå på kurset mitt i uke 34-36.
Sofapute Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Jeg var på kurs i mitt forrige svangerskap og hadde overhode ikke noe utbytte av det. Jeg hadde allerede lest meg til alt selv, og lærte absolutt ingenting nytt. Særlig sosialt var det heller ikke..
smaa-fisk Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Jeg var ikke på kurs i mitt forrige svangerskap, men var med på omvisning på fødeavdelingen på sykehuset. Min mann ønsket omvisning, for han ville vite akkurat hvor vi skulle gå, så vi ikke havnet feil, eller tullet rundt. Ellers leste jeg mye, pratet med jormord. I etterkant er jeg fornøyd med valget, skal ikke på kurs denne gangen heller.
Underveis --> Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Har ikke født før, og kommer ikke til å dra på fødselsforberedende kurs. Synes jeg har lest meg til det meste og har god forståelse for hvordan en fødsel forløper. Jeg har heller ikke noen idylliske tanker om dette med å føde og har bestemt meg for å ikke ha for store planer, men huske å konsentrere meg, og å P U S T E!!! Ja, og så vil jeg prøve badekaret ;-) Ellers vil jeg ta en omvisning på føden, slik at jeg vet hvor ting er og hvor vi skal inn og slikt. Jeg skal nok klare å informere mannen om hva som skjer og når i god tid før det hele braker løs ;-)
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Jeg gikk på gravidyoga sist, i tillegg leste jeg i boken til Piere om Lamaze-metoden. Yogaen var mest form min egen del-for å holde kroppen i form. Men jeg tror samtidig at det gjorde noe med innstillingen min. Lamaze-metoden ga meg mye. Jeg kunne nok tenke meg et kurs, men studerte og gjorde øvelser etter boken hver dag i løpet av de fire siste mnd. Jeg ble motivert, og forsto hvordan kroppen fungerer i en fødselssituasjon. Det er liksom ikke bare å puste... Hadde vært topp å få utprøvd det jeg har lært og oppleve en normal fødsel denne gang. Men viktigst av alt...-at baby får bli med oss hjem!
snartentil:) Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Jeg og mannen min var på et "fødselskurs" hos jordmora sist gang. Hun kalte inn oss og noen andre par ca en mnd før termin, og så snakket vi i et par timer om fødselen. Det var en kjempefin forberedelse. Så min erfaring er at samtale med jordmor holdt i massevis!
Såså Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 Har sett en drøss med fødseler, kan mer enn mann i gata, og leser mye forskjellig, men skal ta kurset likevel. Både for å få en omvisning og få stilt et par spørsmål. Det er og greit å få praktiske beskjeder fra avdelingen man skal føde, før man ligger og skriker. Deres rutiner og meninger om fødsel vil påvirke hvordan ting går, minst like mye som egen instilling. Snakker man ikke med dem vet man ikke hvordan de tenker. Det kan føre til unødvendig stress mens man holder på å føde. Det er mange som ikke aner hva de går til, takler det svært dårlig, og har med seg for mye eller for lite til barsel. Det er ikke plass for digre kofferter de fleste steder. Samtidig er det greit å ha med mer enn to truser og ett skift. Disse tingene kan være lurt å vite. Hva man man trenger kan man ikke egentlig vite før etterpå. De som hadde en god opplevelse vil si at de ikke trengte noe kurs, de som har en dårlig opplevelse angre kanksje på at de ikke gjorde denne lille tingen, just in case. Som noen en gang sa til meg "Går alt bra kan man føde i skogen, da går det bra uansett. Det er når ting går dårlig at man trenger hjelp." og kurs.. Om man trenger det for andre barnet, avhenger litt av om det er samme avdeling, og hvordan det gikk forrige gang.
Sofapute Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Jeg hørte lovord om både badekaret og akupunktur på svangerskapskurset. Jeg bestemte meg for å prøve det. Men neida... Da jeg ankom sykehust med rier og sa at jeg ville ha badekaret, så var det opptatt...trist tenkte jeg. Får prøve akupuntur da istedenfor...men neida, det var ingen på huset akkurat da som utførte akupuntur. Så jeg tror det er viktig å ikke ha for store forventninger og planer på forhånd. Har ingen planer denne gangen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå