ory Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Hei Har tatt blodprøver og fått vite at jeg har litt lave jernlager. Legen sa jeg skulle ta jerntilskudd, men jordmor sa at jeg ikke skulle gjøre det så sent i svangerskapet og at det kunne være skadelig for babyen.. ( uke 34) blodprosenten er helt fin. Så.. hva gjør man da??? noen med liknende erfaringer?
Saltlakris Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Hm, nå er ikke jeg like langt som deg, er 30+5, men mine jernlagre er også lave, og jeg har fått beskjed om å ta dobbel dose jern, og har gjort dette i en måned nå, skal også fortsette. Blodprosenten min er litt under normalen.
Supermamm Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Så rart at du har fått forskjellige beskjeder... Jeg har aldri hørt at det er farlig for babyen at man tar jern, men det vet jeg ikke nok om til å si noe til eller fra. Min lege har ihvertfall vært på meg de siste kontrollene fordi han vil jeg skal ta jern, dette kanskje fra uke 34-35, han har ihvertfall ikke sagt noe om at det kan være farlig... Jeg har selv valgt å ikke ta det pga bivirkninger på magen...
Mrs. icsi og småen Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 Ehh. Da jeg var inne og tok blodprøver i uke 28, fikk jeg beskjed om at jernlageret var litt lavt, men ikke så lavt at de ville anbefale jerntilskudd. Siden jeg var så sliten, valgte jeg likevel å prøve med jern på egenhånd. Så dette til jm sist jeg var der, da nikket hun og sa at det var bra! Har fått mer energi, men det kan selvsagt være 50% sykemelding som har hovedansvaret for det, hehe.. har IKKE hørt at det skal være skadelig. Er 36+1 i dag.
Maren - på overtid Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Det finnes mange ulike jerntilskudd, du kan jo feks ta et "mildt" tilskudd. Det vil være smart å ta noe tilskudd, da har du mer å gå på etter fødsel. Hemofer er et snillere jerntilskudd for magen. Min jm sa at det er normalt at jernlageret er lavere på slutten av en graviditet, men det er sikkert en grense på hvor lavt det bør være.
Elisin m gutt ute og pike inni Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Jeg hadde mitt hemoglobin pá 12,4 da min lege gav med jerntillskudd for et par uker siden, er 29+3 ná, men jeg har ikke tatt noe av dem enda. Snakket med sóstern min som er lege og hun sa at det er ikke noe saerlig á ta for mye jern og at jeg heller ikke var pá grensen, som er naermere 10. Og ettersom jerntilskudd er veldig lite heldig pá trege mager velger jeg á vente til neste blodpróve, for á se hva legen sier da. Jeg fóler meg frisk og opplagt sá jeg háper det gár greit ;-)
MrsNina Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 Hm, blodprosenten min er bra, men jernlageret mitt litt under normalen. Jeg har fått jerntilskudd av min lege. Det er reseptfritt og heter Niferex. I pakningsvedlegget står det "Niferex er et jernpreparat for behandling av jernmangel. Spesielt gjelder dette under graviditet...blabla..osv" Skulle jo ikke tro at det er farlig da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå