Gå til innhold

Dere bakovervendte bilseter forkjempere! et spm:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er selv med i denne "klanen" og kan ikke tenke meg å snu setet til jenta på 2 år. Men... På butikken da vi kjøpte setet(Besafe izi kombi) sa de at det var viktig å flytte selene oppover etter hvert som hun vokser, for selene skal alltid komme rett ovenfra eller evnt i samme høyde som skuldrene. De skulle aldri komme fra under skulder høyde! Er dere klar over det? Mini her er 92 cm og skuldrene går nå kant i kant med selene på det øverste hakket. Syntes setet er lite, og når jeg ser folk skriver at ungene sitter der til de er 4+ syntes jeg det er rart. Enten har de ikke fått med seg denne viktige info'en eller så har de ekstremt små unger. Syntes det av og til går sport i å ha ungene lengst mulig knøvlet bakovervendt med kneet under haken og hodet over sete kanten, bare for å vise at en kan stable en 6 åring i setet.

Syntes selv det er ekstremt viktig å ha ungen bakovervendt men det kan ikke gå på sikkerheten løs. Viktig å følge opp med seter som faktisk passer. Selv skal vi nå kjøpe britax multi-tech som har høyere belteføring og bruke det bakovervendt enda lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, takk for påminnelsen! Men det var litt rart, for mener noen sa til meg, at det ikke gjorde så mye om selene lå litt i underkant av skuldrene... Men tror jeg forholder meg til det du skriver...

Skrevet

Dvs at hun er ganske stor, men vi ser ikke noe problem og "knøvlete" knær eller skuldrer. Har forresten be safe izi kid. Kanskje er jenta di veldig lang i ryggen da? Eller?

Skrevet

Ser du ikke problemet med skuldrene? beltet skal ikke komme underfra for dette er skadelig i en kollisjon.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om mange som bruker dette setet til fire år.

Vi brukte det til tre år, da var hun både for lang og for tung. Men andre bakovervendte seter holder lenger, feks acta graco cosmic og kanskje britax two way elite. Sikkert flere også.

Izi combi er et fantastisk bra sete, men det holder altså ikke like lenge som en del andre bakovervendte seter.

Skrevet

Da tror jeg de må sjekke fakta en gang til. På bakovervendte seter er det ok om selen begynner litt under skulderhøyde, selv om det ikke er optimalt.

Her er hva NTF sier om saken:

Hej xxx,

Det är något bättre att bältet kommer ovanifrån eftersom det då inte trycker ned axlarna vid en eventuell inbromsning. Men det är inte direkt farligt om bältet kommer mer underifrån. Det är alltid säkrast för barnet att färdas bakåtvänt, även om den bakåtvända stolen är lite trång.

MEN når det gjelder fremovervendte barneseter skal ALDRI selene gå under skulderhøyde.

Skrevet

Jeg og "lærte" dette når vi fikk førstemann, at selen ikke skal gå under skuldrene. Men så skrev jeg inn på et innlegg ang spedbarns innlegg i 0-13 kg setene, og da fikk jeg kontra beskjed at det ikke spiller noen rolle????????????

Syntes dette hørtes rart ut, for hvis belte går nedenfor så vil jo barnet slenges ut fra seteryggen ved en kolisjon.

Skrevet

Og en ting til.

Jeg er og for at barn skal sitte bakover vendt, men det skal være mulig å kjøre bil med barna og. Vi hadde det sånn at når eldstemann var 8-9 mnd så hylskreik han etter 15 min kjøring, tok pause, kjørte i gjen og gutten hylte. Så fant vi ut at vi skulle prøve å snu setet, og da ble han helt stille, og det har aldri hvert problemer med å kjøre bil med han.

Det var ikke det at han savnet noen ved siden av seg, for jeg fikk ikke plass i pasasjer setet da bilstolen tok all plass så vi måtte kjøre fremsetet så langt frem som det gikk.

Og syntes det og er ille å se de 2,3,4 åringene som sitter med knærna oppunder haka fordi de absolutt skal sitte bakovervendt

Skrevet

Faen, det har jeg glemt å sjekke. Visste om det, men har rett og slett glemt det. Må sjekke senere idag. Takk for tipset! Har forresten det setet, Besafe Izi kombi) og en 2,5 åring. Mener du det ikke kan brukes til eldre barn enn det? hadde planer om å ha det lenge :(

Skrevet

Det kommer jo selvsagt an på hvor stort barnet er. Men det går jo ikke lenger enn til 18 kg, så det vil jo begrense seg. Min passerte 18 kg omtrent ved 3 år. Andre veier ikke 18 kg når de er 5 engang..

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Hentet fra:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

"Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet.

Belastning på barnets nakke (Newton):

Forovervendt barnestol 90-tallsbil

1700 newton

Forovervendt barnestol 80-tallsbil

950 newton

Bakovervendt barnestol

250 newton"

Skrevet

jeg er og for at barna skal være sikkret best mulig i bilen=) men ikke når det går på bekostning av en annen type sikkerhet. som HI her skriver. jenta mi er veldig lang, og kan ikke sitte bakover, er jo så ubehagelig for henne med krøket føtter. vi snudde henne tidlig, alt for tidlig, fordi hu hylskreik og nekta å ute å kjøre. ble dårlig av å sitte bakvendt. hva gjør man da? hu var 10 mnd da! siden har hu sittet frammover. å inget problem etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...