Gå til innhold

Surrogatmor

:-))***~~´´^``~~***((-:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget meg en ny profil for anledningen, men vil gjerne diskutere dette med dere - om dere vil da...

Jeg er mamma, og kan ikke få flere barn. Jeg mistet livmora under fødsel, så det er liksom ikke noe å gjøre med den saken. Jeg har aldri hatt noen stor etterreaksjon på det, er bare glad for det barnet jeg har fått. Men jeg ser jo at jeg gjerne ville gitt dette barnet et søsken. Det var jo planen, men det er ikke alltid planene lar seg gjennomføre.

Vi blir ikke godkjente som adoptivforeldre, så det er ikke noen problemstilling for oss, og vi tror egentlig at dette ikke passer for oss uansett. Dette er sjekket ut, og årsaken har ingen dramatikk i seg. Vi er begge godt utrustet som foreldre:-)

Da er det bare en ting som gjenstår for å bli foreldre igjen, og det er surrogatmor. Vi har sjekket de ulike mulighetene innenfor det, men er usikker på hvordan samfunnet ser på barn født av surrogatmor. Det vil sannsynligvis være vårt genetiske barn, med mitt egg og min manns sæd. Vi ønsker å gjøre det i USA, med en kvinne som ikke egentlig trenger dette for å overleve økonomisk, litt etikk må man ha i bunnen her.

Vi er klar over fordeler og ulemper - men hva mener egentlig folk rundt oss? Hva mener dere mammaer? Jeg er litt usikker enda, men vi skal ikke ta en avgjørelse før til høsten en gang, om vi virkelig skal gjøre dette. Men en diskusjon her hadde vært fint:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det eneste jeg kan komme på i farten, siden jeg er hinsides trøtt og kaffen ennå er i koppen, er at det er nødverndig å finne et neneske man kan stole på. hvordan kosthold hun har, ville vært viktig for meg.

dårlig formulering...orker ikke rette på det:)

dette er mennesker som gjerne går et helt svangerskap for ¨å hjelpeandre, det synes hjeg er fantastisk gjort!!

Skrevet

Vi har jo en del "krav" til surrogatmoren, blant annet inne røyk, alkohol, kosthold osv... Men vi har jo ikke kommet riktig så langt og så konkret enda:)

Skrevet

Hei!

Dere vil sikkert få reaksjoner fra folk rundt dere om dere velger å få barn ved hjelp av surrogatmor, forhåpentligvis ikke bare negative.

Hadde det vært tillat i Norge, ville jeg gjerne vært surrogatmor selv. Bare tanken på å kunne hjelpe noen med noe som er så stort.... Det må være helt utrolig.

Har ikke tid til å skrive mer nå, men lykke til med avgjørelsen.

Skrevet

Jeg liker ideen veldig godt. en veldig god venninne av meg er født uten livmor,men har egg. (aner ikke hvordan det går an men)

Og hun lurer på å reise til danmark å få surrogatmor.

Syns det er veldig tøft gjort av de som er det.

Men etter min mening så bør man velge en som har fått barn før,sånn at hun ikke miste "det ene hun har" når dere får tilbake den ferdigvokste ungen, hvis du skjønner hva jeg mener.

Søsteren til venninnen min har sagt at hvis det hadde vært lov i Norge,så hadde hun gladlig vært surrogatmor for sin søster sin unge. (siden de har både egg og sæd)

Skrevet

For min del synes jeg dette er en helt strålende!

Go for it!

Lykke til.

Skrevet

hadde noen av mine venner diskutert å gå til surrogat mor, skulle jeg støttet de fullt ut. Synes det er tøft gjort av dere. Jeg vet ikke hva jeg vile gjort selv, det er vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon

Skrevet

vist dere er komrotable med tanken er det det som i hovedsak betyr noe, ikke hva dama i kassen på rema sier.

Når det er sagt..

Støtter dere fullt ut,og de som ikke gjør det er ikke verdt å bry seg med.

Det er jo deres gener, og deres barn, samme hvem som føder det.

Syns de som er surogatmødre gjør noe helt fantastisk, tenk å kunne gi noe slikt i gave til noen som ikke kan få barn selv.

Tror personlig ikke jeg hadde klart å være surogaatmor, man blir jo svært knyttet til det som vokser i magen, og så måtte gi det fra seg..

Men tenk å få et barn som er sitt uten å måtte gå gjennom et svangerskap med alle sine plager og vondter.. =0)

Dere kan jo evt skrive en avtale med vedkommende, der dere stiller visse krav (alkohol,røyking,kosthold etc..)

Ønsker dere masse lykke til om dere bestemmer dere for dette..

Skrevet

takk for mange positive ord:)

Det er ikke noen lett avgjørelse, og de vi har diskutert dette med er delt i sin oppfatning. De vi går mest med og som kjenner oss, er veldig positive. Og de som er negative er de som har flest barn og aldri har slitt med de tingene. Deres motargument er at vi skal kose oss med det barnet vi faktisk har - og det gjør vi jo! Men det er dette med at vi ikke har så lyst til å la dette barnet bli et enebarn - og veldig bortskjemt. Jeg er klar over at vi velger det siste der selv, men dere skjønner kanskje:-)

Jeg personlig synes det er en flott måte å få barn på, det er iallefall ingen lettvint måte å gjøre det på! Det at noen er villig til å gjøre oss denne tjenesten er jo fantastisk i seg selv, og nesten utrolig.

Jeg tar gjerne imot flere innspill!

Skrevet

jeg syntes det er bra jeg.. ikke negativt fra min side;)

Skrevet

Jeg har ingen negative tanker rundt bruk av surrogatmor. Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg garantert vurdert det selv.

Noen har jo noe negativt å si om alt, men tror nok at dere vil møte flest positive reaksjoner om dere velger å gjennomføre dette.

Tror nok det kan være en tøff prosess, men velger dere en surrogatmor dere kan stole på og som dere er på bølgelengde med så tror jeg at det også kan bli en fin opplevelse.

For barnet sin del blir jo forskjellen bare at det ikke har ligget i din mage. Genetisk blir det deres, og dere får barnet med en gang det er født så båndene som knyttes blir garantert like sterke.

Skrevet

err i grunnen positiv!

men jeg så et program om surrogat, det var en dansk dokumentar som tok for seg to par, som skulle ha surrogatmor.

husker ikke detaljene så godt, men det paret som valgte et land i latinamerika, ble lurt trill rundt, og tapte masse penger.

(surrogatmoren lurte de med spontanaborter etc)

de intervjua også en surrogatmor i usa, og det virker mye bedre, ja!

tror dere gjør rett i å velge usa!

prøv å få anbefalinger, finn nettsteder med forum om dette

temaet, og sjekk og dobbelt sjekk all info om mødrene..

(men det regner jeg med at dere kommer til å gjøre!)

lykke til!!!

Skrevet

Så flott!

Ei jeg kjenner har vært i Canada å besøkt surrugatmora og de venter i spenning:D:D

Ønsker dere all lykke!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er alltid slik, uansett hva som er årsaken. De som ikke vet hva det dreier seg om, skjønner ikke vitsen, og er negative. Jeg for min del har absolutt ingen problemer med og bli gravid, og jeg skammer meg fordi venninda mi sliter, og har mistet 5 ganger. De ønsker seg så inderlig et barn, og de fortjener det! Men kan ikke få...enda. Det er ikke min skyld at jeg er så fruktbar som jeg er, men jeg får oppriktig vondt av dem!

Så jeg synes at dersom dere har mulighet til og velge en surrogatmor, så skal dere gjøre det. Du går glipp av muligheten til og være gravid igjen, ja, men dere får et barn som er deres! Adopterte barn blir jo også ens egne, men kanskje ikke på samme måte.

Det er deres liv, deres valg. Om noen måtte finne det rart/dumt eller hva det nå enn måtte være, så er det opp til dem. Da kan du finne noen bedre og diskutere dette med.

Håper dere får det igjennom, og lykke til!

Skrevet

hvilke negatiive sider diskutere dere?

hva tenke dere om forholde til surrogatmoren etter fødsel og 9 mnd svangerskap?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...