Gå til innhold

trenger litt oppmuntring.. (ang epilepsi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, må få lette hjertet litt, har ingen og snakke med om det. Så da får jeg prøve å se om noen av dere har erfaringer/trøst å komme med..

Min samboer har epilepsi, oppdaget da han var 16år, mest sannsynlig har han fått det etter et fall på snowboard, der hvor han ikke husker noe de 2-3 første timene etter fallet. Dette er ikke noe vi vet, men noe vi tror.

Typen epilepsi(for det finnes jo mange typer/grader) har vi ikke peiling på, for legene aldri har informert oss. Det vi vet er det vi har lest om selv.

Han hadde anfall i januar 2007, etter det fikk han økt dosen medisin (orfiril). Siden har han ikke hatt hverken symptom (var plaget med rykkninger på morningen) eller anfall. Men forige mandag fikk han plutselig, helt ut av det blå et kraftig anfall. Etter som han har vært voldelig når han har hatt anfall før, tok jeg med meg tulla opp til husverten.

Så dette er jo også litt rart, kan man virkelig være voldelig under epilepsi anfall? Har spurt legen men han bare fnyser av meg, det er jo kun jeg som er tilstede. Og derfor bare jeg som ser hva som skjer. Han har slått meg gul og blå en gang. Å en gang dro han av soveroms døren.

I går kveld skulle vi ha sex, å midt i akten mistet han kontroll over hendene sine, å skallet pannen sin i tinningen min, så nå har jeg den blåveisen.

Vi tror kansje at dette ikke er "vanlig" epilepsi. Er det noen som har hørt om en sånn type epilepsi? Tenker litt på om det kan være svulst på hjernen.. Hva skal vi gjøre for å bli hørt? Vil jo på EEG og MR, for å være på den sikre siden... Men det er vel lange ventelister på sykehuset..

Vet igrunn ikke hvor jeg vil med dette, men godt å få lettet hjertet litt.. :) Håper på svar, og om noen kunne lagt det ut på skravle for meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring SSE (statens senter for epilepsi), det er lang venteliste for å komme inn der til behandling/utredning, men de kan kanskje svare på spørsmålene dine, evt anbefale deg en dyktig lege på dette feltet der dere bor. Anbefaler også å ta kontakt med epilepsiforeningen, der kan dere snakke med noen som har masse erfaring...

Kjenner en med epilepsi, og en type anfall han har er raserianfall han ikke klarer kontrollere selv. Han får også merkelige innfall som f.eks å dytte noen ned trappa, og klarer ikke kontrollere den impulsen og bare gjør det. Etterpå husker han knapt at han har gjort det og aner ihvertfall ikke hvorfor. Nå er dette en liten gutt da, som er mye hardere rammet enn mannen din, han går på 3-4 forskjellige medisiner til enhver tid, og dette med mangel på impulskontroll kan også være en bivirkning på medisinen. Som du sier er det utallige former for epilepsi, ønsker dere lykke til videre. Første bud er nok å finne en lege som tar dere på alvor.

Skrevet

Signerer anonym over her.. Ta kontakt med legen igjen og bli henvist videre til SSE - der er de kjempeflink på alle typer epilepsi.. Evt kan dere i første omgang bli henvist til nevrolog ved nærmeste sykehus,., Dersom legen hans ikke tar dette på alvor ville jeg gått til en annen lege - dette er jo et alvorlig problem og kan hende han kan få god hjelp av andre typer medisiner/doser osv..

Min samboer har epilepsi men får ikke anfall som du beskriver. Han kan derimot gjøre rare ting like før han faller om men han husker aldri at han har gjort dem..

Epilepsi kan oppleves skremmende for de som er rundt, men det viktige er jo å huske på at personen som får anfallene ikke kan lastes for det som skjer.. Regner med at samboeren synes dette er minst like fælt som du gjør - han skader jo den han elsker uten å være bevisst at han gjør det! Søk hjelp snarest, dette handler jo om deg og ditt barns sikkerhet også... Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...