grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 hva syns dere om at Ålesund føde avd ikke har noe annet å tilby dn fødene kvinne en fødeseng? di har ikke bosuball, ikke fødekrakk, du får ikke føde med prekestol, ikke sakkosekker, nå skal di slutte med lystgassen.. d er kun dn fødene kvinnen som får tilbud om mat under åpningsfasen og fødselen.. mannen må ha med seg niste... syns d er helt horibelt.. i tilleg er d ikke mange ukene siden en jordmor med spesialutdannelse fikk sparken for å ha vaksinert 5 barn med samme sprøyte å eneste grunnen til a hun meldte fra var at hun oppdaget at moren til d ene barnet hadde hepatit b.. så nå må alle barna undersøkes måntlig...
Trulte76 Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 så mannen må ha med seg mat selv nå? For med mine to første så kom JM med påsmurte skiver til oss begge etter fødselen. Lystgassen hjalp meg lite mot smertene, men den var veldig god å holde i. Så hvorfor skal de slutte med den?
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Jeg fødte der i 2006 og sitter igjen med en positiv opplevelse. Flinke jordmødre og lystgass fikk jeg:) og mat fikk vi begge. Hvor har du disse opplysningene fra? er det noen form sparetiltak eller noe de skal begynne med? de kan jo ikke kutte ut lystgassen..fødende må jo ha tilgang til smertestillende. epidural er det ikke alle som vil ha, ivertfall ikke jeg. Hvis dette er sant,så må de jo nesten bare stenge av hele fødeavdelingen! :S Denne gangen hører jeg til Lillehammer sykehus,men hadde tenkt å søke om å få føde i ålesund. men heller mer mot lillehammer av mange grunner.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2008 ja mannen får beskjed om ha med seg niste.. bare kvinnen som får mat.. for di må vist bestille d opp på avd.. de er for store konsentrasjoen av gass inne på fødestuene å d er ikke bra for personalet som jobber der.. grunnen til er at di ikke har godt nok ventilasjons annlegg..
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2008 jeg var på fødsels kurs der vi fikk opplysninger fra jordmor som jobbet der om tilbudet di har der nå. i tillegg måtte jeg innom sykehuset i dag å da stakk jeg ned på føden for å spørre om dette stemte å d gjorde d.,.. er helt sjokkert!!!
Trulte76 Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Å hva med vi som ikke er informert om dette da? Skal mannen sitte sulten å se på sin kjære spiser? Nei dette synes jeg var veldig dårlig. Og når var de tenkt å ta vekk lystgassen da?
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 herregud.. for et mareritt det må være å føde der.. nei, jeg står over. lillehammer , here i come! ikke det beste sykehuset det heller,men alt er visst bedre enn ålesund i disse dager.... tragisk...
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2008 vist kiosken er åpen kan man jo kjøpe seg mat der... di viste ikke helt sikkert når.. d kunne være alt fra en uke til månter... skremmende å tenke på... di har en en av norges beste prematur avd å så har di SÅ dårlig tilbud til fødene...
Trulte76 Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 å jeg som har bare hatt positive opplevelser før på føden og gyn. Dette var nedtur ja
mammmma***fødeklar*** Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 Er så strålende fornøyd med oppfølgingen jeg får der både av jordmødre, gynekologer og barneleger at jeg har vondt for å tro at det du nevner vil få neagtive konsekvenser for min 4. fødsel!!! Vil tro du får bruke både preikestol, fødekrakk og zacco sekk helt frem til barnet skal ut:-) Lystgassen blir nok et savn, men skal vel alltids karre meg til en plastmaske som jeg kan hyle/bite meg fast i- stort sett den lindringen jeg har hatt med dette:-) Har forresten stor forståelse for at jm på avd setter en stopper for mye av det du nevner her, de har tross alt et elendig arb.miljø! Nok mange ting som må prioriteres før dette blir ordnet på huset, tross alt ingen betydning for sikkerheten rundt en fødsel dette, heller tvert imot. tror jeg hadde fått rimelig panikk med en rusa jm:-) Det med vaksinering er vel en gåte for alle! Kan ikke fatte og begripe at det går an! (Vaksinerer selv barn...og voksne) Omtrent helt sikker på at dette skyldes mange faktorer som stress, arb.miljø, mangel på personale osv. Men EN ting er jeg sikker på- DET SKJER IKKE IGJEN! Må uansett fullrose jordmoren som på eget initiativ satte seg ned og fylte ut avviksskjema, dette står det respekt av! Vær klar over hvor enkelt det kan være å ikke gjøre dette, kun hun som visste om tabben!! Heia Ålesund- måtte de få tildelt mer penger og la det bli slutt på skeiv fordelingen til de handre helseforetakene!!!
2måsøte Skrevet 6. juni 2008 #11 Skrevet 6. juni 2008 Det var en voldsom svartmaling!!! Du vet at det er fritt sykehusvalg? Det er ikke langt verken til Volda eller Molde om du synes det står så dårlig til... Hun jordmoren fikk IKKE sparken, hun er tatt ut av aktiv tjeneste inntil videre. Barna det gjaldt, hadde utenlandske mødre og skulle vaksineres mot tuberkulose. Jeg tror at INGEN fødeavdelinger kommer unna uhell og situasjoner som gjerne skulle vært unngått. I Oslo serverte de mykost slik at foster døde... Ikke bare her i byen det kan gå skeis... Så jeg tror ikke Ålesund er noe dårligere alternativ enn andre fødesteder.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. juni 2008 som sagt i en tidligere tråd er jg veldig fornøyd med personalet på selve føden... men greiea er at di ikke lengre har sakkosekk, eller fødekrakk.. og bosuball har di heller ikke... mannen min å jeg ha virkelig forberedt oss å snakket om hvordan vi har lyst til å jobbe oss frem mot barnet å da er d jo en kraftig nedtur når ingen av di tingene vi har tenkt å benytte oss av er tilgjenngelig!!!!! har faktisk vurderet å dra opp til bodø å føde for der har di d meste.... d er få fødeavd som er så dårlig utstyrt som dn ved Åse sykehus... for jeg vet at d er fritt sykehusvalg så jeg har ingt rundt å sjekket...
Nina_J Skrevet 6. juni 2008 #13 Skrevet 6. juni 2008 Ja, snakk om svartmaling... Det er mulig det kuttes en del på avdelingen, men det er jo ikke sykehuset sin feil! De må jo bare gjøre de tiltak som terngs for å møte det budsjettet de har fått! Om noen skulle fått ris her så er det jo den grådige staten som ikke har råd til noe om dagene... Syntes dette innlegget ditt gikk unødig utover sykehuset i Ålesund... Og de som ikke har noen erfaringer derfra fra før må jo tro at det såvidt hangler og går på sykehuset vårt! Dette kunne du spart deg Grysom...
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. juni 2008 Nina_J jeg skjønner ikke hva jeg kunne spart meg for? er ikke meningen med skravel å kunne utveksle meninger og erfaringer? jeg går ikke inn for å svartmale Åse sykehus... men jeg er oppriktig sjokkert over tilbudet di har.. d må da være lov? for at sykehuset skal kunne tilby oss d vi vil ha må jo man kunne snakke om d?
Nina_J Skrevet 6. juni 2008 #15 Skrevet 6. juni 2008 Joda, det er fullstendig lov å være sjokkert over tilbudet der. Også å utveksle meninger og erfaringer, og det betyr at du må akseptere mine meninger også Jeg synes du kunne spart deg for å få det til å se ut som sykehusets feil...de sliter med å få et vanvittig budsjett til å møte forventningene, og da er det dessverre noen det må gå utover...Det er selvfølgelig ikke en ønskelig situasjon! Det er staten som er synderen her. Jeg skal jo selv føde der i år. Det er jo bedre at noen av hjelpemidlene ryker, enn at det skal spares på leger eller jordmødre etter min mening.
mammmma***fødeklar*** Skrevet 6. juni 2008 #16 Skrevet 6. juni 2008 Tror du skal ta en tlf tilbake til føden jeg! Zacco sekken ble brukt til fødsel for en uke siden. Er det bare trusler du har hørt eller? Er det så big deal om du må ligge i fødesenga akkurat under utdrivingsfasen?? Forresten moro å høre om en planlagt fødsel, jeg har født 3 og ALDRI fulgt noen plan... Som sagt super fornøyd med Ålesund og jaggu meg så har holdningen og omsorgen til personalet mer å si enn den j* krakken:-)
SuperMoM <3 Skrevet 6. juni 2008 #17 Skrevet 6. juni 2008 Jeg liker meg veldig godt på ålesund fødeavd jeg. Jeg fikk min sønn i september-06 og da heller hadde de ikke tilbud om mat til den kommende pappen. Noe som ikke gjorde hverken meg eller mannen min noe som helst,da han lett gikk ned i kantina og kjøpte seg noe mat. Da det drog ganske langt ut. Ellers så kan ikke jeg tro at han ville hatt noe mat om det hadde vært aktiv fødsel hele veien.hehe.. Han var mer opptatt av å være sammen med meg enn å spise.Kunne tatt med seg maten opp også om han ville det. Jeg låg dessuten stort sett oppi den senga hele tiden eller så gikk jeg.Hadde min mann å lene meg til,så det gikk heeeelt fint:) Lystgass snakka de om å slutte med allerede i 2006,så ser jo hvor langt de har kommet med det. Jeg ringte ut på føden nå og spurde ut om det med lystgasssen og det hadde de ikke slutta med og hadde ingen anelse om det i det hele tatt skulle bli slutt på det.Det var fortsatt under vurdering,som det har vært i disse årene. Dessuten så fungerte ikke lystgassen på meg heller,så den har jeg ikke noe som helst bruk for. *ler* Når det gjelder ho jordmora som brukte samme sprøyte på 5 unger,så er ikke ho der nå.Og ho kommer nok aldri til å gjøre noe sånt igjen om ho skulle få komme tilbake.Tror ikke noen av de andre heller gjør det.Om noen andre har gjort det,så tror ikke jeg de tør gjøre det igjen.Er uansett uhørt at ho i det store og det hele gjorde noe så dumt!! Så jeg føler meg faktisk trygg på at alt skal gå bra under fødsel.har ikke bruk for noen av de tingene du nevner,og det er jo uansett ikke sikkert at du har tid til å bruke noe annet enn senga heller.kan jo få styrtfødsel;p
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #18 Skrevet 6. juni 2008 Ville bare si at Ålesund er i dette tillfellet ikke alene.....Jeg fødte på Sykehuset Buskerud i 1999, og da hadde de allerede kuttet ut lystgassen der pga de samme problemene med for mye gass i rommet. Klarte meg helt fint uten jeg altså. På Buskerud får heller ikke mannen tilbud om mat av økonomiske grunner.....og jeg tror faktisk det gjelder på flere sykehus enn Buskerud og Ålesund. Er vel ikke noe problem....det går jo ann å bla bestille pizza, kjøpe noe i kafe/kiosk....eller man kan lage med seg noe god mat....det er sikkert godt for den som skal føde også det, med noe hjemmelaget mat. Når det gjelder å føde med/i prekestol, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan gjøre det??? Det finnes jo prekestoler på de fleste avdelinger på et sykehus (jobber selv på sykehus)...og da er det jo bare å bruke det....det krever jo ikke noen flere ressurser enn en fødsel i fødeseng. Syns det høres rart ut at de har hatt sakkosekk og diverse andre ting i bruk før, men nå skal de plutselig ikke bruke de?? Hva skal de gjøre med disse tingene da??? Selge de på loppemarked? De får jo ikke akkurat penger igjen for det....hehe. Har de først anskaffet disse midlene så er det jo bare å bruke de. Vel vel...jeg også har gjort meg mange tanker om hvordan jeg ønsker å føde denne gangen....men jeg vet av erfaring at det er vanskelig å planlegge i detalj hvordan fødselen skal bli.....men uansett så håper jeg du får den fødselen du ønsker deg, og lykke til
rampejenta - ny spire Skrevet 6. juni 2008 #19 Skrevet 6. juni 2008 jeg har jobba på kjøkkenet på ålesund sykehus og vet at vi har laga mat til maaaaange fedre.. mulig at dette må bestilles og evnt betales for man mat får da man altids...
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #20 Skrevet 6. juni 2008 Anbefaler på det varmeste Volda, der er det en kjempe flott avdeling med hjelpsomme folk :0) Koselig og rolig, de har familie rom er det ledig og om en ønsker det.
SuperMoM <3 Skrevet 6. juni 2008 #21 Skrevet 6. juni 2008 og en skal jo egentlig ikke klage i det store og det hele for det har blitt brukt gaaaaanske så mye penger på å få helt nye senger på alle føderomma! De hadde kun en av de nye da jeg fødte sist og den var veldig dyr,men utrolig god:p Nå har de kun nye og det skal sies at de er sviiiiiiin dyre!! Så de har tydeligvis prioritert mye bedre senger der og det er bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå