Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min ligger i seteleie, er nå 38 uker på vei. Er det flere her inne som har setebabyer? Hva er grunnen til at de ikke snur seg? Og hva slags bevegelser kjenner dere?

Har nesten ikke hatt sparking, bare glidende bevegelser. Og nå trykker hun skikkelig mot bekkenet, er nesten så jeg føler at hun trykker seg ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har seteleie, hadde det sist ogsaa, og foedte greit i sete. Naa har jeg seteleie/skraaleie, saa det senest i gaar paa UL.

Men jeg er bare i uke 33 da, saa her kan jo ting skje enda.

De kan snu seg helt fram til foedsel, og de kan ogsaa hjelpes til aa snu, enten litt foer foedsel, eller timer foer, saann at de faar kommet ned i bekkenet med hodet naar de nettopp er snudd.

Dersom du ender opp med seteleie helt til slutt, kan du enten ta KS eller foede vaginalt, jeg foedte vaginalt og gjoer det gjerne igjen. Det handler mest om hva slags bekkenmaal du har, som vil bli maalt, og om du er motivert for det.

Det er ikke noen spesiell grunn til aa grue seg mer til en setefoedsel, man er godt overvaaket og de er raske med hasteKS underveis om det ser ut til aa ikke gaa. Komplikasjoner kan man faa uansett, kjenner noen som har hatt lett setefoedsel (som meg) og som har hatt komplisert vanlig foedsel, saa det er ikke noen regel.

Snakk grundig med legen din om alle ting du lurer paa, be gjerne om en samtale paa foeden ogsaa, det tror jeg du faar.

Jeg vet at jeg har gode bekkenmaal, og hodet kom fint paa paa en pressri. Ingen revning, fin i farten 5 min etterpaa.

Mye av det negative du er hoerer er myter, mye er for gammel informasjon, som fra moedrene vaare sin tid, da en uoppdaget og spontan setefoedsel kunne vaere veldig risikofylt.

Lykke til om du skal foede i sete, mange gode traader om dette for ca 2 mnd siden, jeg har fortalt min historie mange ganger, ogsaa gode traader inne paa seteleie forumet ogsaa, men der er det en del skremselspropaganda ogsaa, saa velg noeye hva du leser.

Skrevet

Babyen min ligger også i seteleie, jeg er 36+3 uker på vei, og jm på sykehuset tror ikke hu kiommer til og snu seg, fordi hu har ligget slik hele tiden.

Har vært på røntgen og sjekket om bekkenet mitt er stort nok til og ha vanlig fødsel, og det var det....

Så er litt usikker om dagen på hva jeg skal gjøre, men er det slik at jeg får epidural, så tror jeg at jeg kommer til og føde på vanlig måte... (Hat totoo i korsryggen, så vet ikke om jeg kan få epidural, og får jeg ikke det så tror jeg jeg vil ha KS)

Vet ikke grunnen til hvorfor de ikke snur seg, men mange sier at de som ikke snur seg, blir sta unger.. hehe...:)

Skrevet

Jeg kjente også bare glidende bevegelser da jeg gikk med førstemann, skjønte aldri de andre som satt å akket og oiet seg over harde spark og vonde bevegelser.. Pluss at jeg kunne sitte med hodet i hånda når jeg satt.. Skjønte det ikke da, for vi visste ikke at han satt med rumpa ned før under fødselen.

Ifølge jordmor så har noen en egen form på livmor og bekken som gjør at enkelte barn setter seg i sete, men ofte er det bare "uflaks" som gjør det..

Iallefall bør du bruke lege og jordmor så mye du kan, spør og grav om alt mulig du tenker på! Det gikk helt fint å føde i seteleie, og du har jo fordelen av å vite det på forhånd!!! Gutten min hadde fått i seg litt fostervann, noe som er helt vanlig for seteleiebarn, også de som blir forløst med KS, så han lå en stund på intensivavdelingen og ble godt tatt vare på der, jeg var aldri redd eller nervøs for han..

Jeg var også i god form, og er så glad at KS aldri var oppe til diskusjon engang, for det er noe jeg ikke vil utsette hverken meg eller barn for med mindre det er alvorlig. Men det er meg da...

Lykke til, håper du vil få informasjon så du går til fødsel med trygghet og visshet om hva som skal skje!

Skrevet

Hei hei

Har du tatt røntgen av bekkenet og fått vite at du kan føde vaginalt?

Jeg er i uke 36 nå og skal til jordmor på mandag og jeg kjenner at hun ikke har festet seg da sparkene fortsatt er overalt. ( jeg tror ivertfall ikke at hun har festet seg). Er det sånn at jeg blir sendt til røntgen hvis det viser seg at hun faktisk ikke har festet seg til mandag?

Skrevet

Jeg kan skrive under paa det med setebarn som er sta!! Hehe, det er ikke tull en gang, og dette med tumling og rumling ogsaa, det er helt riktig, kan lite om spark jeg, og har setebarn igjen, men bare i uke33, saa vi faar se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...