Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #26 Skrevet 6. juni 2008 Jeg mener ikke å være belærende, beklager hvis det ble oppfattet slik. Min mening er uansett at hvis han har puttet inn mye egenkapital på dette, så er det jo mest hans? I permisjoner eller andre grunner der dere sammen mener at du skal økonomisk bidra mindre, men få kompensajon for tapt inntekt, er det en selvfølge at du får større andel enn du klarer rent økonomisk og bidra.Dette mener jeg helt klart dere må avtale. Hvis du feks har valgt å utdanne deg til en jobb som betales lavt og han til en jobb som betales mye, hvorfor skal han tape på det ved ett evt brudd? Det kan jo like gjerne være du som om 10 år er utro og gifter deg på nytt, da sitter han som taper. Hvordan ville du følt det om du "ga" bort store eiendeler til din samboer, for at han forlot deg senere? Du ville følt deg brukt. Få kompensasjon for det du taper i inntekt ved det dere sammen velger som livsstil, har du mulighet til å utdanne deg/få jobb med høyere lønn, gjør det. Jeg ser ikke grunn til at noen som er sammen med en som tjener bra med penger automatisk skal ha halvparten. Du får glede av det så lenge dere er sammen og du har mulighet på lik linje som mannen og tjene egne penger. Om mannen nå har en jobb som krever masse og mye reising og i tillegg sier at vi eier den andel av huset som vi økonomisk kan bidra med. Det hadde ikke vært tvil i min sjel. Jeg hadde sakt at da skaffer jeg meg mer utdanning eller ny jobb, så får mannen være mer hjemme med barna. På den måten sikrer du deg selvstendig økonomi og er klar i din tale.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #27 Skrevet 6. juni 2008 Fy flate, skal man leve sammen og ha familie kan ikke en sitte og eie alt av goder! Helt uakseptabelt! Greit nok at man vil sikre spesielle ting man hadde med inn, men boligen der man skal leve sammen? Får dere lommepenger av mannen deres også eller? Uansett, er dere klar over hvor mye en mann med høy inntekt må punge ut i barnebidrag? Kanskje mest økonomisk lønnsomt å dele/sikre partneren sin slik at hun føler seg trygg og verdsatt i forholdet enn å sitte å gni på haugen sin av penger slik at han mister hele familien sin. Makan! Velger man å få familie kan ikke maktbalansen være slik.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #28 Skrevet 6. juni 2008 Ok. Så hvis du tjente penger og mannen ikke. Dere fikk ett barn sammen. Kjøper hus til 3mill, der du betaler inn 2.5mill og han 500 000. Etter to år er han utro og dere flytter fra hverandre. Ville du da synes det var rettferdig at han får 1.5 mill av deg ? (det er det du da må betale han for å kjøpe ut boligen. Hvis du delte boligen 50/50 med han, for å være rettferdig og med tanke på at dere var ett. Da har du betalt han 1mill for disse to årene. Penger du har jobbet masse for, overtid. Han jobbet mindre enn deg, med langt lavere lønn. Han bruker disse pengene for å kjøpe ny bolig med ny kjæreste og ja, barnet deres får jo glede av dette også (sikret bra plass å bo og sikkert halvsøsken etterhvert). Sikkert bra det, men jeg tenker det er greit man sikrer inn det man oppnår selv. Du har ett valg å tjene penger selv, bestemmer dere at den ene skal være hjemme i feks perm med barnet, bør dette kompanseres med ekstra verdi i huset for den som er hjemme. Når dette er avtalt. Lommepenger? Har aldri jeg fått. Vi kjøpte bolig, jeg var student, mannen jobbet + arvet. Han eide da større andel av boligen. Gjennom årene etter at jeg var ferdig med studier, tjente jeg langt mer enn han. Nå har jeg betalt inn så mye på bolig at det er jeg som eier en større andel. Så ble jeg nå arbeidsløs. Det betyr at han igjen er den som betaler mest inn og kan hende han rekker å eie større andel i boligen igjen, innen jeg får ny jobb. Dette justerer seg gjennom årene. Poenget er at vi har like muligheter mellom å velge jobb/penger eller være hjemme med barn evt være fornøyd med lavlønnsyrker. Velger jeg å være hjemme mer enn det som er nødvendig, er dette mitt valg. Ønsker jeg og mannen at jeg eller han skal være hjemme, ja da bør det kompanseres med at man eier større andel enn man bidrar økonomisk med. Dette må dere velge sammen med partner. Jeg er klar på at hvis mannen ønsker en skjevdeling, så får han bidra mer på hjemmefronten og jeg jobbe for pengene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå