Gå til innhold

Rebel! Favoritt gartneren min!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maser på deg ang et nytt bedd, jeg! Forrige ble kjempe fint, fant ikke alle blomstene du hadde listet opp, men fikk inspirasjon og tok meg god tid på hagesenteret. Handlet blomster for 800,- ;)

Nå har jeg et lite hjørnebedd som trenger gjennomlivning. Har hatt perleblomst og tulipan løk der men nå er alt blomstret av. Tenkte å ha kantlobelia i front, men hva kan jeg ha bak som ikke trenger så veldig fancy jordforhold (er litt grunt dette beddet) og som tåler mye sol og lite vann... og som har litt farge!! Må se flott ut med en gang jeg planter det, for vi skal ha gjester i morgen. Var lekkert med tulipaner i rosaog lilla så jeg vil gjerne ha noe i den fargen!

Tips? Please?

;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Sommerblomster (etårige) du tenkte da eller?

Betulia og begonia klarer seg veldig bra både i regn og tørke, tåler en del sol og trenger ikke så mye jord. Jeg syns betulia er finest. (IKKE penunia - de to navnene forveksles alltid...)

Ellers er Diascia (tvillingblomst) helt nyyydelig, men det er jo egentlig en kantplante/hengende plante. Kan bruke den over kanten hvis det er en liten murkant e.l. der. Ville heller brukt den enn kantlobelia selv om lobeliaen også tåler endel siden diascia er så nydelig.

Tagetes tåler endel også og er jo i fine farger...

Lavendel er også en sterk plante som tåler en del.

kan også bruke ringblomst, men den bør helst ikke tørke, da...

Hm, vanskelig dette=) Men petunia, surfinia og million bells er veldig fine, tåler mye sol og lite vann. De 2 sistnevnte er hengeplanter. Pelargonia tåler også endel tørke, ihvertfall slyngversjonen.

Hvis du får fatt i Cosmos er det en utrolig stilig plante, men jeg tror ikke den tåler mye tørke...

Fuchsia tåler også endel.

Egentlig få planter som liker tørke, men du har vel tid til å vanne litt innimellom? =) Ellers kan du jo kjøpe svetteslange som sørger for vanningen selv!

Skrevet

så bra at noen la inn et plantespørsmål! da må jeg spørre om noe forferdelig teit!:P

har en vanlig middagsløk som har ligget litt for lenge på kjøkkenbenken og begynt å spire, så jeg satte den litt i vann ( bare akkurat sånn at røttene ble dekt ) nå har den spiret ca 5-6 cm og står ennå i glasset... kan jeg plante den i en potte med litt jord i nå da?

forferdelig teit, men jeg synes sånn er litt spennende jeg;)

Skrevet

Ja da er det bare å plante i vei=) Du kommer ikke til å få så mye ut av den utenom noe grønt på toppen og kanskje en gigaløk, men spennende er det jo uansett da=) Og så lærer man jo litt av sånt!

Så til neste vår kan du kjøpe setteløk og sette dem selv som små miniløk, og ta dem opp igjen - store og fine til høsten=)

Ikke teit spm i det hele tatt!

Skrevet

Er mer det at det er så varmt nå og kommunen har innført vannings forbud.... kan vanne med kanne, da! ;) Er ikke lobeliaen på tilbud? Er derfor jeg tenkte på den. Men ja det er en murkant på beddet... hmmm.

Lavendel har jeg jo i det andre beddet du hjalp meg med, men den er jo flott da.... bare vet at den fort kan bli stor og den må ikke ta glansen fra den klematisen jeg har plantet innerst i beddet.

Takk for mange gode tips, flotte forslag... klarer ikke helt å bestemme meg, så får gå og myse rundt blant plantene i morgen. Litt forelsket i surfinia, jeg da.... ;)

Skal legge meg og fantasere om det flotte beddet mitt! Takk for hjelpen.

Skrevet

Bsre hyggelig=) Lobelia er på tilbud ja, 10 stk for 49 kroner på plantasjen. får ta deg en tur innom min plantasjen i morgen så skal jeg hjelpe deg...=P

Skrevet

blir det en gigaløk?:o haha da skal jeg plante! planta jo mye sammen med mamma da jeg var liten, men har glemt så mye!

synes det er så kos å holde på med planter, men kjenner ikke noen med samme interesse så det blir ikke så mye av det desverre:(

Skrevet

takk for link! skal sjekke den ut, hadde jo vært spennende å dratt på noe sånt en dag! er jo ikke så sosial at det gjør noe nå når jeg er hjemme med lille!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...