Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Ble innkalt til samtale med ped. leder i bhg i dag. Mia's fysiske begrensninger er absolutt ikke over, og det har nå begynt å påvirke det sosiale, så de foreslår å sette inn tiltak. Hadde en lang og fin samtale om hvordan det skal foregå, de skal få inn fysio i starten og muligens pedagogisk fagsenter (som jeg kjenner skremmer meg litt). Hun henger rett og slett litt etter de andre både fysisk og sosialt. Selv om de andre (heldigvis) oppsøker Mia så gjør ikke hun det samme tilbake, hun er litt i sin egen boble. Hun trekker seg tilbake og stivner til om de andre løper for nære, hun begynner gjerne å skrike og det påvirker jo alle. Mia går jo ikke selv enda (selv om hun kan av og til, så velger hun å ikke gjøre det, noe som er rart...men hun virker så usikker og hun er absolutt ikke den tøffe jenta hun var før, det påvirker vel selvtilliten å ikke klare det hodet vil på sikt) og det synes de er bekymringsfullt. De andre klatrer opp den lille sklia og kaster seg ned, hun bare sitter og ser på, gjerne på fanget til en voksen). Hun er veldig sosial og flink med voksne, men i samspill med barn er det ikke like lett. Bhg lurer på om det har en sammenheng med at hun tydeligvis er stiv i kroppen enda. Kiro har jo gjort det de kan, men fysio har nok enda flere ting å jobbe med, de ser også litt på det psykologiske rundt situasjonene. Jeg har jo selv merket at hun er stiv, hun er vanskelig å få inn og ut at Tripp trapp stolen, og det nevnte de også - jeg trodde alle barn var det men så lite vet man altså. De var veldig forsiktige når de foreslo dette, og jeg kjempet med tårene flere ganger og synes det er et ømt punkt, men samtidig er jeg så glad for at de tar tak i det de ser kan bli et problem før det kommer inn nye ettåringer til høsten som krever sitt. Jeg håper det holder med fysio, og at de kan finne et fint opplegg som bhg kan jobbe med og vi ta med hjem. Det her ble veldig rotete, men jeg har hodet fullt av tanker og måtte bare få det ned.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Heisann Så kjempebra at barnehagen er obersvante og tar tak i saken! :-) Det synes jeg er utrolig flott av dem, selv om det er jobben dems. Det er jo helt klart mye bedre å få løst opp i slike problemer mens søte Mia enda er så liten. Da blir nok bedringen mye raskere og enklere for alle parter vil jeg tro. Skjønner godt at det var tøft å ha den samtalen, men likevel sikkert kjempegodt også. Kjempestor klem til deg og Mia!
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Hei Sanasol. Først bare lyst til å gi deg en kjempeklem, for jeg vet at det ikke alltid er like lett å høre og tenke slike tanker. Alle vil jo at barna deres skal utvikle seg knirkefritt og i takt med de andre. Men så vil jeg jo også påpeke at du er kjempeheldig! Mias fysiske begrensninger blir tatt hånd om så tidlig, at om et år vil du aldri kunne se at det har vært et hinder der overhodet! - barnehagen gjør rett i å ta tak i det nå, slik at når Mia blir større så trenger hun ikke å ha dårlig selvtillit og mammaen kan med ro og mak se på en jente som er like aktiv og like sosial som de andre barna. Jeg har lyst til å gi kreditt til barnehagen som ser dette så tidlig, det er nå Mia er mest påvirkelig. Det er mange ganger man tar dette som et tegn på at barna bare er av den rolige, forsiktige typen, og avventer. Noen ganger kan det være at de har ventet for lenge. Da er veien tilbake så fryktelig lang. At de tar tak i det så tidlig betyr at de bryr seg om barna der og det er et kvalitetstegn. Ønsker dere masse lykke til med møtet med pedagogisk fagsenter og fysio! Det kommer til å gå kjempebra. Mia er sånn en herlig jente!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 Hei. Jeg vet så alt for godt hvordan du føler det akkurat nå. Ikke nøl med å ringe om du vil prate. Vi har jo hatt akkurat det samme og Mathilde også er ikke alltid helt med på alt det sosiale. Men trøst deg med at Mia sikkert bare er forsiktig og vil føle seg trygg på situasjonen før hun gjør noe. Vi har akkurat det samme med Mathilde ifht gåingen og krabbingen. Mathilde skriker noe veldig om dagen hvis hun ikke får oppmerksomhet. I barnehagen benytter hun det som metode for å bli hørt. Ikke lett når de andre større barna springer rundt henne og skravler i vei. Forstår godt at hun blir frustrert når hun så gjerne vil, men ikke får det til. Du skal bare være glad for at barnehagen er oppmerksom. Det betyr at du kan være lettet over at de virkelig følger med. Vi har også fått beskjed at det er bedre at ting blir oppdaget før det går for langt. Veien tilbake blir fort veldig lang. Mathilde har jo en enorm vilje så jeg kan godt forutse at vi ville fått store problemer om vi måtte startet fysio og oppfølging over sommeren.
Millapril Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Oi, dette var tøft å lese. Jeg kjenner til dette så altfor godt. Vi har jo gått til fysio siden Erica var 6 mnd og går fortsatt hver 3.uke. Hun vil også følge opp i bhg sammen med pedagogisk fagsenter. Har vært i kontakt med disse, og de er veldig hyggelige, ikke skumle. De vil være med på å tilrettelegge iforhold til de behov barnet måtte ha i bhg. Jeg så på dem som en hjelp, ikke noe skummelt. De kommer også på hjemmebesøk om ønskelig, for å observere hvordan barnet er i kjente omgivelser. Jeg skjønner godt at du er bekymret og redd for at ting ikke går på skinner. Men du skal kanskje være glad for at de fanger det opp og ser det ann. Hun er jo liten i forhold til mange av de store der, og det blir jo et enormt skille mellom de som kan gå og de som ikke kan det. Er nok en sperre for henne der. Vi har snakket mye med vår bhg om dette, og de var godt kjent med tiltak. Jeg synes dette var betryggende. Om du trenger fysio i bydelen vi begge bor, kan jeg anbefale henne på det varmeste! Hun heter Diana og er helt super! Vi har fått mye god hjelp her og er trygge på god oppfølging fremover også! Kanskje vil det hjelpe på med nye ettåringer til høsten. Da er jo Mia allerede varm i body'n og har et fortrinn her. Jeg ønsker dere lykke til og krysser fingre for dere!
Tussi og Maja Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Uff da, stakar lille Mia! Ikke enkelt når man så gjerne vil, men ikke får det til! Håper det hjelper raskt på nå når det blir satt inn tiltak. Hun er jo en veldig aktiv og sosial jente ellers. Så når hun får hjelp til det fysiske, skal du se at hun vil trives med de andre barna igjen. Masse lykke til fra oss!!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2008 Må bare oppdatere litt! De siste 3 dagene i bhg fikk jeg beskjed om at Mia har hatt en så fin dag hver dag, hun er tryggere og det er mere smil og mindre hyl. Siste dagen hadde hun også ligget ved siden av ei jente på stellebordet og søkt kontakt med henne, det er helt nytt. Vi går og leier hver dag frem og tilbake til bilen og bhg, og hele gjengen sitter inne og heier på oss, selv om det kan ta tid med alle de fine blomstene og bladene såm må undersøkes. Jeg kommer litt sent på jobb noen dager, men har heldigvis kollegaer som forstår. Og i dag så gikk hun masse i stua mellom pappa'n og meg, frem og tilbake flere meter uten noe å holde i. Nå er hun hos farmor og har visst gått litt der nede også. Kanskje ting løser seg uten tiltak? Fysio kommer uansett til uken, hun er jo fortsatt stiv i kroppen og trenger nok all hjelp hun kan få, og vi skal nok snakke med ped. fagsenter også, men hurra så glad man blir for små fremskritt! :-)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Det er jo bare kjempebra! Så flinke dere er begge to!!! Litt fysio gjør sikkert henne kjempegodt også :-) Synes jeg ser dere gå og se på alle blomstene på vei til og fra bilen..hehe...herlig!! Stor klem
Bellen^2 Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Så flott at Mia koser seg mer og mer i barnehagen! Er mulig hun bare trenger litt tid og så finner hun ut av tingene på egenhånd? På leketreffene er hun jo definitivt ikke merkbart tilbaketrukket, Sebastian ble jo litt forfjamset da Mia kom og skulle hjelpe han med sokkene (dvs sutte litt på de) Fysio er jo uansett en god idé og det er en samtale med ped. fagsenter også. De er jo spesialister på feltet og kan sikkert komme med gode råd og veiledning. En stor koseklem fra Sebastian og meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå