Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klikket meg såvidt innom Oprah i dag og fikk med meg et lite innslag fra en mamma som hadde en sønn med diagnosen autisme. Hun mistenkte en vaksine for å være katalysator for sykdommen. Syntes dette var interessant, men sola ropte på meg og vi måtte ut å trille:)

Noen som vet hvilken vaksine hun snakket om? Er det noen vet om studier/forskning som er gjort innenfor temaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel MMR vaksinen de mente kunne ha noe med autisme å gjøre. Men jeg mener å ha hørt at de ikke har funnet noen sammenheng der.

Skrevet

Ja, teorien om at en vaksine kunne trigge autisme er nå tilbakevist.

Skrevet

Det er MMR-vaksinen som er blitt beskyldt for det etter at én enkelt studie fant en mulig sammenheng. Det har blitt forsket mye på dette og ingen andre har funnet noen holdepunkter for at det er en sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme.

Du kan lese litt om forskning på emnet her (bla litt ned på sida):

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2389:1:0:0:::0:0

Skrevet

Det er jo det som er så bra når en lurer på om det har en sammenheng blir det forsket godt på. Hs hos oss sa at det ikke var påvist noen sammenheng mellom mmr og autisme.

Skrevet

Ville bare komme med et lite innspill; de har ikke funnet beviser for at MMR kan trigge autisme, men sånn jeg har forstått det så har de heller ikke funnet beviser for at den IKKE kan det.

Jeg har lest endel om dette de siste dagene og syns det er en kjempevanskelig besluttning. Kontaktet også foreningen for vaksineopplyste foreldre (www.vof.no), pluss at jeg leste gjennom de studiene som ligger tilgjengelig på nettsidene deres (selvfølgelig i tillegg til de studiene som sier at vaksinen ikke kan trigge autisme).

Det jeg har konkludert med er at jeg IKKE vil at Maja skal få MMR-vaksinen, men kommer istedet til å be om å få vaksinen for hver av de tre sykdommene som monovaksiner (det vil si en om gangen med en viss tids mellomrom). Sånn jeg har forstått det (jeg er ikke lege, så det er kun utfra det jeg har lest) så kan det bli litt for tøft for enkelte babyer med alle tre på en gang.

Mulig jeg er hysterisk, men det vil iallefall få meg til å føle meg litt tryggere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...