Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVIS jeg har det så trenger jeg endel informasjon,gjerne fra folk som har det selv.

Fikk du barn etter diagnosen...hvordan er livet ditt? Hvilke behandlinger får du? Jobber du?....Etc etc etc..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.multippelsklerose.no

Men ikke søk for mye på dette før du evt får diagnosen. Hør med nærmeste sykehus om de har nevrologisk poliklinikk med MS-sykepleiere, de er ofte kjempeflinke:)

Skrevet

Jeg har det ikke, men en av professorene mine hadde hatt det lenge da jeg var på universitetet. Så det er jo bra!

Men det er jo flåttbitt som feiler deg vettu ;))))

Skrevet

Jepp det er flåttbitt!!! Men jeg kan jo lære litt om ms om ikke annet;)

Skrevet

Hvis det ER flåttbitt så får du tipse VG og få tusentips... Til skrekk og advarsel, de digger litt flåttskrekk når det er lite konflikter i verden de kan skrive om ;))

Skrevet

Kan jeg spørre hva som har hendt deg..? Har du fått flåttbitt, og symptomer etterpå?

Mammaen min fikk flåttbitt for en del år siden. Hn våknet en dag og var lam i halve ansiktet. Og hun har vært helt utmattet siden. Men det tok leeenge før de fant ut hva som feilte henne. Hun ble blant annet utredet for ms.

Nå er det påvist Borrelia, og hun er ufør :-(

Skrevet

Hmmm, men er hun blitt ufør av Borrelia? Søstra mi har hatt Borrelia 2 ganger og fått antibiotika for det. Uff, kan man bli så skadet at man blir ufør av det altså. *grøss og gru* Fæle dyr!!!!

Skrevet

I værste fall kan man faktisk dø av flåttbitt, men de aller fleste som får antibiotika i tide blir helt friske igjen :)

Hadde en "gammeltante" som fikk borrelia og hun ble aldri seg selv, men det ble ikke oppdaget i tide.

Mener å huske at pappa sa det gikk nesten et år før de fant ut hva det var for noe..

Skrevet

Ja, det var det som var med mammen min. Hun fikk ikke antibiotika etter bittet, fordi de koblet det ikke før leeeenge etterpå.

Størstejenta vår fikk flåttbitt med rødt ring rundt da hun var 4 år. Da var jeg rimelig stressa fordi mamma akkurat hadde fått diagnosen. Men jenta vår fikk antibiotika, og tester i ettertid viste at hun ikke hadde Borrelia :-)

Skrevet

uffa snuppa...slutt å tenke på det ekle nå ( i know....umulig...)

vil bare gi deg en stoooooooooooooooooooooooooooooooor kos:-)

er første gangen ever jeg ønsker at ei av venninnene mine skal ha blitt bitt av en flått!!!

Skrevet

Har ms i familien.

Ene lever ett normalt liv, er (veldig) aktiv og i full jobb. Kjenner nok til det av og til, men ikke så mye tror jeg. Tar medisiner. Har den mildeste formen for ms, og har hatt diagnosen i mange år nå uten å bli verre.

En annen litt lenger ute i familien er 100 % ufør, mye smerter, sitter i rullestol og kan nesten ikke bevege seg. Men hun har dessverre den verste graden av ms, og den kan være ille.

Skulle det være så ille at det er ms du har så kan du iallefall vite at det finnes mange mennesker som lever veldig godt med denne sykdommen, så trenger ikke å være så ille. Dessverre er det noen som blir veldig syke, men du trenger jo så absolutt ikke å være en av dem =)

DEssuten krysser vi fingrene for flåttbitt xxxxxxx =D

Skrevet

Til dere som ikke vet om mine plager...

Høyre arm: Har ingen kraft, klarer ikke å smøre brødskive, låse døra på do, taste sms...etc

Høyrefot: Klarer ikke å røre tærne eller ankelen (lam), men har følelser.

Venstrefot eller venstrehalvdel av kroppen, fra puppen og ned til tærne: Legger du noe kaldt på den så kjennes det GLOOO varmt..legger du noe varmt så kjennes det kaldt. Ingen følelse på smerter..feks. stikker en nål å kjenner ikke at det vondt, kjenner at noe er der, men ikke den stikkingen.

Skrevet

Har du vært hos nevrolog for dette?

Jeg har hatt lignende symptomer som deg for et par år siden. Hadde ikke nedsatt kraft da, men ellers så høres det ganske likt ut. Jeg hadde disse "følelsesendringene" i huden slik du beskriver det, og det var fra nivå med bh-stroppen og helt ned til tærne. På det værste brant det ordentlig i huden. Dette hadde jeg på halve kroppen. Først venstre side. Og et halvt år senere på høyre side. Jeg hadde mildere symptomer fra armene, litt prikking i huden og en slags rastløshet i musklene. Legene misstenkte ms på meg, og tok mr av ryggmarg og hodet et par ganger med noen mnds mellomrom. Det viste seg heldigvis at jeg ikke hadde ms. Men de kunne ikke finne ut årsaken. Mr av ryggen viste en prolaps i nederste skive, men de mente at det ikke ville gi slike symptomer.

Et år senere var jeg hos en kiropraktor. Fikk da vite at symptomene mine ganske sikkert kom fra prolapsen. Jeg var ikke en klassisk prolaps pasient siden jeg ikke hadde smerter, det var nok det som forvrirret legen. Det var en tid med mye bekymringer som jeg helst ville vært foruten. Håper du får satt i gang utredningen så fort som mulig. Få tatt mr av hodet, og HELE ryggen (også lumbaldelen).Du kan også få tatt en spinalpunksjon (prøve av ryggmargsvæske). Det er et ledd i utredn. av både ms og borreliose. Håper det går bra med deg videre!

Skrevet

Hei, ville bare si jeg har en venninne som en gang mistet all følelse i en arm, hun ble utredet for ms og flåttbitt, men viste seg til slutt at det var noe virusgreier... Hun lå lenge på sykehus, var ganske satt ut, men hun ble helt bra til slutt.... Så det trenger jo ikke å være ms, selv om det er inne i bildet... Håper det går bra me deg!

Skrevet

Hei silla79

Tok de spinalprøve på henne? Hva viste den? Jeg har tatt en, den viser en meget høy verdi av hviteblodceller. Ekspertene da: Enten er det flåttbitt eller så er det ms.

Tok mr i dag,får resultatet om 1 ukestid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...