Gå til innhold

Dere har nettopp fornærmet barn med Downs syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg viser til et innlegg hvor flere kastet seg over en dame som trodde at et friskt barn har Downs syndrom. Denne damen baserte utsagnet sitt på barnets utseende og ikke noe annet. Jeg aner ikke om den dama gjorde det for å såre, eller om hun virkelig trodde det.

Uansett, jeg har tenkt å snu hele greia på hodet, for dere som ble som indignert på barnets mors vegne, har nettopp fornærmet barn med Downs syndrom.

Hvis det å sammenligne et friskt barns utseende med et barn med DS er å være ondskapsfull og stygg mot det friske barnet - hvis dere mener at moren hennes ble fornedret, hvordan stiller dere dere egentlig til mennesker med syndromet? Ja, DS gir mennesker et særegent utseende. Og dere har herved gitt folk klar beskjed om at det er forferdelig å sammenligne dem med "alle oss andre".

Fine greier. Tenk dere litt om neste gang. Jeg syns innlegget til damen som misforsto var mye hyggeligere enn deres angrep.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var nok ikke sånn ment. Vi har ingenting i mot de med Downs syndrom, du kan heller ikke si at de er helt som andre barn. Men de er like mye verdt, og akkurat like søte. Men den jenta så absolutt ikke ut som om hun hadde ds.

Skrevet

Jeg syns heller ikke at jenta så ut som om hun hadde DS. Og hvis moren ble opprørt, syns jeg det var fint at folk sa at de syntes jenta så helt frisk ut. Vi mødre vil jo helst ikke høre at noen tror barnet vårt er sykt. Men jeg undret meg over det tydelige raseriet som oppsto. Innlegget til AH var svært hyggelig, og hun beklaget seg fordi hun hadde misforstått. Jeg går ut fra at innlegget var ekte, noe annet gidder jeg ikke ta stilling til her og nå...

Skrevet

Å herregud, noen måtte jo se det på den måten !!

Du forstår helt sikkert like godt som alle andre at det ikke var sånn ment.

Men klart det er dumt å få sitt fullstendig friske barn sammenlignet med et barn som har en sykdom.

Jeg syns og at barn med downs er akkurat like søte som andre barn :)

Skrevet

Som jeg skrev i den andre tråden, så ble jeg overraska og sjokkert over måten enkelte skrev det på. F,eks" jenta di ser syk ut" eller "hvilken type ds har hun?" Når du som mor får 3 innlegg hvor det blir sagt at babyen din ser syk ut og likner på en baby med ds, så er det ikke så hyggelig.

Jeg har ingenting imot barn med ds... jeg har jobbet med barn og den sykdommen. Og jeg har på ingen måte fornærmet dem i tråden som ble skrevet i dag.

Det jeg ville frem til er at folk kanskje bør tenke seg om noen få ganger før de antar noe...

Hilsen mamman til friske Julia;)

Skrevet

Det jeg ikke forstår av innlegget ditt er som følger: du skriver at AH bare var hyggelig da hun sammenliknet mitt barn med en med ds og at det ikke var noe å bli fornærmet over, Men at vi som reagerte på dette fornærmet ds-barn. Hvorfor skulle ikke jeg bli fornærmet da? Det går ut på akkurat det samme!

Du snur hele greia på hodet, bortsett fra at du tar bort min rett til å bli fornærma...

Skrevet

Hei Prinzessin.

Takk for innlegget ditt, jeg er en mamma til DS barn. Jeg setter stor pris på denne vinklingen også.

Lille luri og meg: Barnet ditt er aldeles nydelig og ser overhodet ikke ut til å ha DS nei, tull og kommentere det. Ingen ønsker at sine barn skal ha det, så forstår reaksjonene, helt klart.

Samtidig er det også godt å lese Prinzessin sitt innlegg. Jeg er mamma til også verdens vakreste jente. Hun har DS, livet hadde vært enklere for oss alle om hun ikke hadde det, men verdens beste er hun, og jeg ville aldri byttet henne ut.

Hun er forøvrig ikke syk, hun har ett syndrom.

Vi er alle mammaer til nydelige barn, enten det er slik eller sånn.

Skrevet

Huff,slik som du ordlegger deg,ville ikke jeg at du skulle jobbet med min unge,hvis den hadde ds. Det høres jo ut som du ser ned på dem.

En annen ting,hvis en bare så et par bilder av den jenta,så kunne en faktisk tro at hun hadde ds,noen bilder var uheldig tatt,men det tror jeg faktisk at alle klarer.

Barn med ds er faktisk veldig veldig søte og sjarmerende og jeg er helt enig med HI her,det er en fornærmlse til barn med Ds.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at hun burde tenkt seg om. Jeg vil foressten også si at jenta di er helt nydelig =) Og jeg hadde nok også blitt lei meg hvis jeg var i din situasjon. Sånn er vi mennesker.

Men for å sette litt fra hennes sin side.

Hvis vi nå går ut i fra at hun snakker sant. Husk nå at hun har en jente eller en gutt som er verdens skjønneste, akkurat som våre barn er. For henne er det ikke et barn med downs syndrom, men BARNET hennes. Det er et barn, AKKURAT som friske barn, akkurat like mye verdt.

Dersom JEG hadde sammenlignet noen barn med mitt barn, så hadde det absolutt vært et kompliment. Husk at hun ser på det å ha et utviklingshemmet barn, på en annen måte enn oss som aldri har prøvd det.

Hvis denne dama har et barn med downs syndrom, er jeg helt sikker på at hun ikke mente noe vondt med det. Jeg synes ganske synd på henne etter disse trådene. Riktignok forutsatt at hun er den hun gir seg ut for å være, den kan man ikke vite inne her.

Skrevet

Jeg må si meg enig med HI her, jeg skjønner hva hun mener.

Skrevet

jeg må også si meg enig med hi her

Skrevet

signerer HI jeg også.

Skrevet

Lille luri og meg o",)

Jeg tar ikke bort din rett til å bli fornærmet. I et innlegg skrev jeg at dersom du ble opprørt, syns jeg det var fint at andre kunne si fra til deg om at de syntes jenta di så helt frisk ut. For selvfølgelig forstår jeg at du ikke ønsker å høre at noen synes jenta di ser syk ut (det gjør hun forresten ikke heller).

Det jeg reagerte på var de rasende kommentarene som var rettet til AH, samt spekuleringen i at hun kunne gjort dette for å såre. Som sagt, jeg vet ikke om noen er så dumme at de skriver slikt for å såre, men jeg har vanskelig for å tro det. Og de som tror at andre gjør slikt, må jo synes at det å bli sammenlignet med et DS-barn er så forferdelig at det ikke kan være oppriktig ment. At den eneste hensikten måtte være å såre. DET syns jeg er trist på vegne av barn med DS. :-(

Det jeg mente med at AH's innlegg var hyggelig, var at hun virket oppriktig glad på dine og barnets vegne, til tross for misforståelsen angående DS. Misforståelsen var uheldig, siden det gjorde deg opprørt. Men jeg tror meningen var god. Kritikken hun fikk i ettertid, derimot, viser oss bare at det ikke er akseptert å sammenligne barn med Downs syndrom med normalt utviklede barn. Det er leit. De er annerledes, ja, men jeg syns det er litt leit likevel.

Skrevet

Vil bare si en ting til;) jeg skrev tidligere i dag at unnskyldningen til Annie Hall var godtatt, så dere må for all del ikke tro at jeg er vanskelig eller sånn.

Jeg har bare prøvd å forsvare det faktum at jeg ble litt sjokkert. Jeg er utrolig glad i mennesker med ds. De er nydelige og fortjener all respekt for deres ståpåvilje og måte å være på. Jeg tror en anonym over her må ha misforstått innlegget mitt siden hun skriver hun er glad for at jeg ikke jobber med hennes barn. Hun kjenner ikke meg;)

Og jeg er helt enig i at ds ikke er en sykdom, det var en av grunnene til at jeg reagerte også.. En person skrev at barnet mitt så ut som om det hadde ds, at hun var syk! Jeg skrev at hun burde tenke litt før hun skriver neste gang.

Jeg forstår hva HI skriver, og jeg forstår at dere som har ds-barn satt pris på innlegget hennes;) Men igjen, det er jo aldri koselig å høre at barnet ditt ser ut som om det er "sykt" slik en skrev. Som mor vil man alltid forsvare barnet sitt så godt man kan.

Jeg tror vi alle er ganske like egentlig, uansett om vi har barn med eller uten syndrom eller andre funksjonshemninger:vi elsker barna våre, og derfor forsvarer vi dem så godt vi kan;)

Skrevet

Jeg så at du godtok unnskyldningen til AH, så hovedinnlegget mitt var ikke rettet til deg. :-) Jeg har skrevet et svar til innlegget ditt lenger oppe, som forhåpentligvis gir deg en grundigere forklaring på hvordan jeg reagerte. Jeg er nyansert, og tenker på din side av saken også - selvfølgelig!

Skrevet

Nei jeg syns HI har en interessant vinkel på saken, som kan være verdt å tenke seg om.

Om man syns det er forferdelig å bli forvekslet met et sykt barn, så sier man på en måte at det å være syk på denne måten er forferdelig..

Skrevet

Jeg er helt enig med HI her, la merke til akkurat det samme, men valgte å ikke kommentere det i de respektive trådene, nettopp fordi stemningen var så "hatsk".

Skrevet

Jeg har ikke lest den opprinnelige tråden, og uttaler meg kanskje på feil grunnlag her. Likevel vil jeg si at jeg hadde blitt utrolig lei meg om noen hadde sagt at barnet mitt så sykt ut eller sammenlignet utseende med DS. Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare hvorfor jeg ville opplevd det slik, men det har ingenting med at jeg misliker barn med DS. Jeg synes de er herlige mennesker. Tror derfor det har noe med holdninger i samfunnet å gjøre. Dessverre blir DS ofte brukt negativt. Det er ikke sjelden jeg har hørt barn slenge til hverandre at du ser ut som du har DS når de har vært sint på hverandre eller i mobbesituasjoner. Dette blir ikke sagt til dem som faktisk har det, men til de såkalte "normale" barna. Et sted kommer denne negativiteten fra, og jeg ville som mor blitt bekymret for hva barnet mitt vil bli utsatt for dersom han så ut som han hadde DS uten å ha det.

Skrevet

Dette er kanskje litt på siden av det denne tråden handler om, men vil si det allikevel...

Mamma'n til friske Julia: Du har en helt nydelig og søt liten datter, som aldri i verden ser ut som om hun har Downs syndrom. Sånn ser jeg på det, og skjønner ikke helt hvor andre kan få det fra... Men dem om det. Vil også tilføye, for ikke å fornærme andre, at jeg synes barn med ds er noen aldeles herlige små skapninger, på lik linje med alle andre barn. De er minst like søte og skjønne, på sin særegne måte! Vi har ei lita jente med ds i omgangskretsen vår, og ingen er så god, snill og skjønn som henne! :o)

Skrevet

;)

Takk for forklaringen. Det kjedeligste var noen anonyme som blant annet skrev: "ungen ser jo syk ut" eller "hun har jo øynene så lang fra hverandre at det ser ut som om hun er syk". Det var da jeg ble irritert... for det AH skrev var allerede tilgitt;)

Flott at du ser begge sidene av saken!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...