Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar det fremdeles, er i 24. uke og vil ta det til fødselen.

Skrevet

Jeg tar den også. Hadde en liten pause på en mnd hvor jeg ikke helt visste om jeg skulle fortsette. Men jeg tar multivitaminen "gravid" som også inneholder folat, så tenkte det var greit å fortsette på den :) I tillegg til "mum omega" :)

Skrevet

Jeg tar også kosttilskuddet "gravid"..fått beskjed av både lege og jordmor at jeg kan ta det gjennom hele svangerskapet :)

Skrevet

Jess, jeg slutta da jeg var ca 14 uker på vei (står jo på pakka at man skal ta d i tre mnd etter oppstått svangerskap, dvs uke 14)..

Skrevet

Jeg også tok de tre første mnd. Fikk beskjed av jordmor at etter dette skal man ikke overdrive.. Det kan ha motsatt effekt!

Skrevet

Det er mange syn på dette der ute. På privat UL fikk jeg beskjed om at jeg kunne fortsette, mens jordmor sa det ikke var nødvendig lenger siden det er tiden før en blir gravid og i første trimester det er viktig. Velger å følge hennes råd siden det er henne jeg skal gå til. Tar nå kun omega 3 med A, D og E vit. Men som sagt, har fått forskjellige svar på dette så ikke godt å vite hva man skal tro!

Skrevet

Jeg tok den derre Gravid-vitamin greiene med omega3 og folat frem til 4. mnd ca, så klarte jeg ikke mer, ble så sykt kvalm av Omega 3'en..

Skrevet

Kan folat ha motsatt effekt????? Hva betyr det da??

Folat er viktig for celledeling. Nye studier viser at man absolutt bør fortsette å ta det ut hele svangerskapet. Men man kan gå litt ned på dosen fra 400 til 200 mikrogram (0.2 mg). Det er et vannløslig vitamin som man ikke klarerå overdosere med mindre man tar ekstreme mengder.

Er utrolig mange jordmødre og andre med rare sterke meninger på området, og det virker som mange av dem ikke kan lese.

(nesten) Ny retningslinje:

Fortsett med folat og ta omega-3 hele svangerskapet:)

Skrevet

Folat er et vannholdig vitamin og det som er overflødig skilles ut i urinen så det er IKKE farlig å fortsette med det. Kroppen tar det den trenger og resten går ut. At det har motsatt effekt er bare tull!

Skrevet

kan ikke skjønne at det kan ha motsatt effekt på noen måte nei. men kanskje hun mente at man kan få en skjev fordeling mellom b-vitaminene dersom man kun tar ett av de. b-vitaminene er nesten som en familie som jobber sammen,blir det for lite av det ene så har kroppen vansker med å ta opp det andre osv.. jeg velger å ta hele b-komplekset hele tiden for å opprettholde denne balansen. men ser ikke at det kan vær skadelig på noen måte å ta kun folat hele veien når man er gravid,kroppen bruker mer av dette vitaminet da..

Skrevet

Slutta etter 3 mnd.. Tar bare omega 3 nå;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...