jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 .. og dette gjør meg så fortvila! Ingenting nytter.. ikke synge, ikke kose, ikke holde, ikke bære, ikke ligge atmed, ikke stryke på.. ingenting! Har prøvd med pupp også, men det funker heller ikke. :-( Hun bare gråter og gråter, og kaver noe skrekkelig i senga.. Ofte ender det med at hun er så utslitt at hun sovner tilslutt. Er det noen fler som har det slik..? Og hva gjør dere for å roe ned? I starten tok jeg henne opp hver gang og trøsta, men det ble en ond sirkel etterhvert som resulterte i en overtrøtt baby og enda mer gråt.. HS har sagt at jeg bare skal la henne gråte fordi noen babyer trenger å gråte før de sovner, men jeg føler meg så forferdelig når hun bare skal ligge der og gråte sånn..
Labambie Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Ta henne opp og kos,gjør det som trengs!!! Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser om bittesmå stakkarer som må ligge å gråte! De lærer absolutt ingenting av det,de trenger mamma,kos,nærhet og varme... Og veldig mange når de er så små vil ikke ligge aleine.. La henne sovna f.eks i sofaen eller på armen hvis hun sovner lettere der... Også bære i seng seinere.. Du kan også lage "pølser" av håndklær (om du har sprinkelseng) og lage et lite rede sånn at det ikke er så mye plass.. Så små barn liker gjerne å ha det litt trangt!!! Men for all del,du må ikke la henne gråte.... Du kan lese på www.sovlillebaby.com
Lille`mor & lillebøll Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Når min gutt var rundt de ukene sovnet han som regel i armene mine før jeg bærte han inn.. La han ikke halvvåken før han var nærmere 3 mnd`er.. Endten sovnet han på meg i sofaen eller i lekegrinda...da bare bærte jeg han inn.. Som regel sovnet han ved siste måltid. Nå legger jeg han i 7 halv 8 tiden for da er han stup trøtt og har fått siste måltid.
Aibell Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Min lille var hysterisk ved leggetid en stund. Jeg prøvde alt for å roe henne, ingenting hjalp. Helt til jeg tok med meg føneren på soverommet, hang den opp på en trygt sted og skrudde på full guffe. Da fikk jeg amme henne i søvn. Noen babyer blir rolige av hvit støy som føneren, støvsuger, vifter osv. Verdt et forsøk i alle fall. Å gråte alene er IKKE ok, men å gråte i noens armer er ikke farlig, men slitsomt for den som prøver å trøste
månestråle32 Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Tror det er relativt normalt at de små babyene er utolige og skriker på kveldstid, og da betyr jo gjerne det leggetid. MEn jeg er enig i at de ikke skal ligge der å skrike- det har de ikke noe igjen for- ikke du heller.... Fortsett med det du gjør, selv om det tilsynelatene ikke fungerer, så vil det mest sannsynlig endre seg når babyen blir eldre. Om det er mer eller mindre det samme mønsteret med skriking hver kveld, eller mange kvelder av uka, så kan det være kolikk. Vi hadde det de første 10 ukene med vår jente. Hun ble verre da hun var ca 5 uker. En ting som er ufarlig og uten evt bivirkninger, og som ikke koster noe, er å prøve å gi sukkervann. Det er en norsk studie som har vist at det er smertelindrende for mageondt for babyer. Vi gav vår jente det i 4 uker(fra 6 uker- 10 uker da det gav seg). kok opp 1 dl vann med 1 ss sukker, avkjøl vannet til romtemp og gi ca 2 teskjeer med sukkervann, evt litt mer. Vi brukte sprøyte og gav 2 ml hver gang. om ikke 1 ss sukker funker, så er det mulig å prøve med 2 ss. Vi gjorde det etterhvert. Det kokte sukkervannet kan du sette i kjøleskapet og det holder seg 1 døgn. Du koker bare en gang for dagen Synesd et kan være verdt å prøve for dere. Ellers så kan jeg trøste med at det aller meste blir sååååå mye bedre ettersom de blir eldre og eldre.! En fattig trøst nå, kanskje, men du vil se det etterhvert. Tvi tvi- lykke til!!!! Stol på deg selv og magefølelsen din!!!!!! Klem
2hærligegutter Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Hvis det ikke nytter å holde i armene/bysse for at hun skal roe seg, kan du jo ligge/ sitte ved siden av henne når hun ligger i senga, kan hende det bare er noe som må ut. Er enig med at hun er for liten til å grine seg i søvn alene, men når det ikke nytter å trøste så er det jo nok å være der, trenger ikke å bære å bli sliten i skuldre og armer. Hvis det ikke virker som hun har vondt vel å merke.
BlåklokkaVest Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Skriver absolutt under på denne!!! Sukkervann virker helt utrolig bra på mine babyer i alle fall! Må gjerne gi to doser med mine gutter. Men som hun ovenfor sier, det går an å lage en kraftigere blanding i stedet. På sykehuset ga de sukkervann som bare det! "Ikke vær redd for å bruke sukkervann", sa helsesøster til søsteren min. Absolutt verdt et forsøk! Får jeg spørre om du gir malt? Ville bare nevne det siden min mellomste gutt reagerte på malt. Han skrek som bare det.....
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Min gutt som nå er 3 mnd, har aldri blitt lagt i seng for å finne søvnen.... Fra dag 1 var han våken til han sovnet i armene mine, kunne bli ganske sent, ble så båret i seng. Etterhvert sovnet han litt tidligere, i armene mine eller i sofaen, så båret i seng... Nå når han er 3 mnd blir han trøtt av seg selv ved 21 tiden og jeg legger han enten i vognen eller i sengen sin. Altså helt stikk i strid med alle regler om rutiner... jeg orker ikke å legge ham når han ikke viste tegn til trøtthet, og fly inn og ut 100 ganger...Så nå har han altså funnet sine egne rutiner. Pysj og tran har vært rutine ved 20 tiden siden dag en. (tran fra 4 uker da). Når han blir litt større kan vi begynne med faste leggetider, og finne søvnen selv.
May-juli07+mai09 Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 min gutt var helt lik og det var av den enkle grunn at han syns at senga var for stor og da følte han seg utrygg, så jeg la bagen fra vogna oppi senga og da sov han mye bedre ) kanskje det funker for dere oxo lykke til!!!!!!!
BlåklokkaVest Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Helt enig! Her legges gutten når gutten er trett :-)
baby 07.02. Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 Vi har gjort og gjør som mamman til lillegutt.
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. juni 2008 Hei igjen! :-) Takk for mange gode og konstruktive råd fra dere! I dag har jeg vært så heldig og fått behandling hos manuell terapaut som har sett på jenta mi, satt akupunktur på henne og vist meg noen fine massasjeteknikker på magen hennes. Etter vi kom fra terapauten, spiste ho godt og sovna i vogna si. Hun fikk også ut mye luft- både oppe og nede ;-) Terapauten sa at man kunne merke noe forskjell allerede etter 1 behandling, men at vi skulle komme tilbake neste uke og få 1 behandling til. Og så se det an derfra. Jenta mi har nok mest sannsynlig kolikk(eller ligger i startfasen på utviklingen til å få det), og da tar vi tak i det nå før det bare blir verre(ettersom jeg forstår det slik at det topper seg ved 6-8 ukers alder). Jeg kommer til å fortsette med bysse, vugge, holde henne i armene mine etc før leggetid og hjelpe henne til å finne roen så godt jeg kan. Så får vi se nå framover hvordan dette går. Skal gi dere en oppdatering etterhvert, så får vi bare krysse fingrene så lenge!! Tusen takk for all hjelp! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå