augusta Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Hva bruker dere når dere skifter bleier? Og hva bruker dere til bading?
2 fine små Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Jeg er paa "minst mulig" i den debatten, baade naar det gjelder vask og saaper. Vi badet 1-2 ganger i uken, med bittelitt badeolje oppi, ellers lite. Det har vi holdt paa i 4 aar og barnet vaart er sjelden sykt, har nesten aldri faatt medisiner osv. Jeg har venninner som har skrubbet babyene sine siden de ble foedt og gitt dem "noe" hver eneste gang de surkler og hurkler litt, de fleste av dem har mye mer syke barn enn oss og faar det meste "som gaar". Dette er kanskje tilfeldig, kanskje ikke... Vi er i ferd med aa bli et bakteriefritt samfunn og man kan enten henge seg paa den trenden eller ikke. Ny baby skal heller ikke sprengvaskes, og i hvert fall ikke bade hver kveld. Husker vi hadde en saann TummyTub, som er en slags eggeglassformet badebalje, som visstnok ligner livmor for den lille. Der badet vi litt for kos, men ikke noe vasking, mer for aa se det herlige uttrykket paa baby som trivdes ufattelig godt oppi der. Skylte stumpen under vasken ved baesjebleier, eller toerket med noe toert eller vaatt. Milde vaskeservietter i verste fall, ikke hysteriske paa det heller. Men en stump som ikke skrubbes hver kveld taaler kanskje bedre en vaatserviett en gang i ny og ne? En annen ting er aa begynne aa smoerre baby med alt mulig, da venner jo huden seg til at saann skal det vaere, og faar kanskje ikke utviklet egen evne til aa danne fett-/fuktlag? Vet ikke helt, men saann har vi tenkt da. Naa maa boella vaskes litt hver dag, og bade 2-3 ganger i uken, for naa er hun vill barnehagejente, som klarter i traer og ruller i soela, men vi er enda ikke oppe i bad hver kveld og kommer nok aldri dit. Lykke til hva enn du velger! =o)
augusta Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2008 jeg er helt enig : ) Da blir det litt olje i badevannet. Hva med etter bleieskift? Bruke klut?
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Enig med Femina her. Minst mulig er det beste. Rent, lunkent vann, evt i kombinasjon med nøytrale våtservietter ved bæsjebleier. Men da vasker vi alltid over med våt klut etterpå. I badevann brukes av og til litt badeolje, uten parfyme, eller ingenting. Og bading skjer ikke hver dag, nei. Salve bruker vi ikke, bare ved utslett, og da brukes sinksalve.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Vi bruker Mesoft som vi har kunn vann på når vi vasker henne etter bleieskift. Vi bader henne ca 1 gang i uken med bitte litt babyolje i. Bruker ikke noe annet. Hun er litt tørr i huden, men helsesøster sa at vi ikke skulle smøre henne pga at de skal "skifte" hud helt i begynnelsen.
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Får man kjøpt Mesoft på apoteket?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Ja de kjøper du på apoteket. Har prøvd noen andre engangskluter også, men de er langt fra like gode synes jeg. Lønner seg å kjøpe noen pakker når man først er og handler, de går fort unna :-)
Lille Lu Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Så fint å lese at flere tenker som oss - jeg har nesten følt litt på at vi bader henne veldig lite ift mange andre vi kjenner. Frøkna er nå 2,5 år og har hele tiden blitt badet bare 1-2 ganger i uken. Bare vann med evt litt olje i. Bruker mesoft kompresser med vann ved bleieskift. Hun har lett for å bli sår ved bruk av våtservietter, og har ellers også ganske tørr hud, så jeg tenker at da er det greit å begrense badinga litt. Men i det siste har det blitt litt mere siden hun har så lite klær på i bhg hele dagen og slik sett blir mere skitten selv i stedet for at klærne blir møkkete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå