frøkendings *fødeklar!* Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Hei! Eg har er sykemeldt pga en betennelse i en skulder og får ikke noe kur siden eg er gravid. Har startet fysioterapi behandling men føler ikke det har den store effekten, enda iallefall. Hadde samtale med sjefen min her en dag, og da spurte eg om aktiv sykemelding var noe hun var positiv til... Joda, hun var forsåvidt det, men måtte isåfall komme på jobb hver dag og ha et eksakt timeantall. Er dette lov? Trodde aktiv sykemelding var for at eg skulle kunne jobbe så mye eg klarte...og når eg kjente at det var nok kunne eg tusle hjem...sånn prøve seg litt frem opplegg.. Noen som har greie på dette?
Har nydelig jente og lillegutt Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 hei, her tar jo sjefen din helt feil. Aktiv sykemelding er noe du styrer selv,meningen er jo at du skal gå på jobb når du føler deg bra og ha mulighet til å reise hjem når du ikke orker mere. Jeg var aktiv sykemeldt når jeg gikk med førstemann og det var flere ganger jeg rett og slett ikke orket å møte på jobb.Så hør på kroppen din Lykke til.
lille spira Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Jeg fikk vite at når du er aktivt sykemeldt så skal bedriften leie inn en vikar i din plass, og at du evt skal gå på "toppen" når du har ork til det. Du skal også fakturere for de timene du er på jobb. Det er i allefall slik jeg forsto det da det kunne vært aktuelt for meg for noen uker siden.
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2008 Takk for svar jenter! Ja eg syns det hørtes noe merkelig ut...skjønte plutselig ikke poenget med en aktiv sykemelding...for viss en MÅ være alle dager på jobb og MÅ jobbe x antall timer pr dag...så kunne en vel bare vært sykemeldt x antall prosent liksom... Men så blir en jo alltid litt usikker når sjefen er så sikker i sin sak.
Guttemamma75 Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Ved aktiv sykemelding kan du IKKE komme og gå som du vil.. Det stemmer at en annen person skal leies inn i stedet for deg og du skal gjøre andre arbeidsoppgaver enn det du vanligvis gjør.. Men du kan altså ikke komme og gå som du vil, du må gjøre en avtale med arbeidsgiver om hva du skal gjøre og du må møte på jobb hver dag... Mye misforståelser rundt dette... Så dersom du bare synes det er tungt å holde ut hele dagen på jobb kan du jo like greit ordne deg en gradert sykemelding og jobbe færre timer....
Hepsi Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 http://www.nav.no/1073745140.cms Ta en titt på denne linken. Der står det godt forklart! Jeg mener også at poenget med aktiv sykmelding er at du kan komme og gå litt som det passer deg, ellers kunne du jo hatt gradert sykmelding. Du må altså IKKE møte på jobb hver dag! Lykke til!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Har ei på jobben som er aktivt sykemeldt og hun kan komme å gå som hun vil. Har vikar for henne fullt så jobber hun når hun orker. Men det kan jo hende det er det som er avtalen hennes med vår sjef, at hun kan det og at din sjef ikke kommer til å være like grei. Men helt enig at det ikke er noe vits i aktiv sm om man ikke kan bestemme selv.
Budeia og lillegutt Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Hei jeg er også aktiv sykemeldt nå, og både arbeidsgiveren min og legen min forklarte meg at jeg nå kunne komme på jobb når jeg følte meg i form til det. Det blir satt inn en person for meg, og jeg kan selv velge hvor mye og når jeg skal jobbe. Har vært helt sykemeldt i to uker nå, og da kunne jeg i prinsippet ikke utføre noen arbeidsoppgaver på jobb. Mye bedre nå når en kan gjøre så mye en orker, og la være hvis en ikke har ork
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2008 Det er veldig så forskjellig informasjon som er ute å går angående aktiv sykemelding, litt rart at det er sånn. Jobben min er helt super for meg i utgangspunktet, helt greit betalt, gunstig arbeidstid med tanke på at eg har barn osv...MEN den er veldig ensformig...det er liksom ingenting annet å gjøre enn de faste oppgavene eg allerede har...og disse oppgavene medfører at eg må bruke armen min...noe eg ikke vet hvordan vil gå...har ikke lyst å tilbake til konstant verk i arm/skulder, men kunne godt tenke meg å prøve meg tilbake...men isåfall må det bli på mine premisser. Forstår ikke at det skal være så vanskelig altså...må da være bedre for alle parter om eg prøver meg litt frem med tanke på arbeidstid og mengde, enn at eg bare blir hjemme.. merkelig system. Og igjen...takk for svar...selv om det var mange forskjellige he he
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 Jeg er aktivsykemeldt. Etter at legen hadde skrevet aktiv sykemelding til meg måtte jeg lage en avtale med arbe.giveren min hvor vi skrev en "kontrakt" som vi begge skal forholde oss til. Det ble avtalt hva jeg skal og ikke skal gjøre på jobben og annet forskjellig. Dette for at hver part vet hva en ken forvente og ikke forvente. Denne avtalen ble sendt til NAV og må godkjennes, dette tar tid. Sist periode jeg hadde akt.sm fikk jeg godkjennings papirene i posten dagen før perioden gikk ut. Så denne perioden vet jeg ikke om jeg får godkjent, men enn kan jo ikke sitte å vente heller. Poenget med ak.sm som jeg ser det for min del er at jeg kan bidra med det lille jeg kan siden jeg ikke føler meg syk og ikke fungere 100% Det er godt å føle at man betyr noe og så er det godt å være inkludert med kolegaer. Jeg begynner kl 0830 hver dag, og jobber så lenge dagsformen tilsier. Iløpet av dagen reiser jeg på behandling. Er jeg dårlig en dag og har ingen ting å gjøre på jobb den dagen, tar jeg kontakt med arb. giver og melder i fra.
Mage igjen Skrevet 6. juni 2008 #11 Skrevet 6. juni 2008 Jeg førhørte meg også om aktiv sykemedling siden jeg ikke har sjans til å jobbe fullt om dagen. Legen min sa at det kunne være aktuelt, men da skulle jeg avtale en ca-tid hver dag jeg skulle være der. Jeg ble da sykmeldt fra min egen jobb og måtte gjøre annet arbeid enn jeg gjør til vanlig (evt forefallende arbeid). For min del var dette ikke aktuelt, siden det er ikke jobben min i seg selv som er tung (har kontorjobb), og lite annet arbeid ved bedriften jeg kunne gjøre. Har derfor gradert sykemelding, jobber 20% nå bare....
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. juni 2008 Ja der har du samme problemstilling som hos meg...det finnes ikke andre oppgaver eg kan gjøre. Har vært inne å lest på nav sine sider, men er veldig vage forklaringer der også syns eg. Skjønner at gradert sykemelding er gjerne mere aktuelt i første omgang enn aktiv sykemelding... Syns det er vanskelig å vite hvor mye eg kan jobbe uten å få prøve meg litt frem...kjenner eg blir litt sånn "vanskelig" av meg når eg tenker på de tingene... litt sånn trassig...neivel..viss eg ikke får prøve meg frem så kan det egentlig bare være he he Men, kunne som sagt godt tenke meg å prøve..så blir feil uansett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå