Gå til innhold

3mnd... solkrem ?

mammaen til Helle+2 i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! har en jente på 3mnd. Jeg unngår såklart å ha henne i solen når vi er ute, men bør jeg smør henne med solkrem uansett... ? Vi blir jo brent/brun selv om det er overskyet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Villa ha smurt henne ja..

Like greit og være på den sikkre siden.

Skrevet

Ja, jeg ville smurt, for som hun andre sier er man ikke beskytta mot sola fordi det er overskya. Var faktisk en metereolog som uttalte seg om nettopp dette forrige dagen (om små barn) - at smør selv om det er overskya/man er i skyggen for UV-strålene er der likevel når det er varmt. Tror ikke alle tenker på dettte nemlig...i fjor vår gikk jeg på apoteket for å kjøpe solkrem til jenta vår som da var 4 mnd, og fikk høre at små barn skulle IKKE i solen og det var derfor unødvendig med solkrem - hun fikk meg til å føle meg helt elendig som hadde tenkt tanken i det hele tatt! Jeg hadde jo ikke akkurat tenkt å sole ungen min...jaja...så ble det langt dette også, men jeg fikk da fortlat om en frustrasjon...hehe.

Smør i vei!!

Skrevet

Hei!

Mener å ha lest et sted at solkrem ikke bør brukes på babyer, fordi de ikke har godt nok utviklet lever til å bryte ned avfallsstoffer i slike kremer. Så jeg hadde ikke villet gjort det.Skygge og lette klær er nok den tryggeste beskyttelsen.

Skrevet

her bruker vi ikke solkrem paa de aller minste selv om vi bor i midtoesten.

Har faktisk aldri opplevd at en blir solbrent i skyggen eller naar en ligger i vogna.

Smaa babyer under 6b mnd kan ha problemer med aa bryte ned avfallsstoffene i solkremen saa derfor unngaar vi det. Det anbefales heller ikke her nede aa smoere barn under 6 mnd.

Skrevet

Det står på alle kremene her i USA (som tom er for babyer) at babyer under 6mnd ikke bør smøres, som nevnt ovenfor.

Luftige klær og skygge bør brukes. Jeg smørte av og til min datter som var ca 4 mnd sist sommer, men bare på hender, føtter og ansikt. Dette gjorde jeg hvis hun lå/satt i vogna, for det er vanskelig å få alle delene i skygge- de veifter jo med armene og føtne. Og ansiktet får de også av og til i sola selv om de har lue med brem. Spesielt når sola står lavt på himmelen.

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen :) ble litt usikker nå...jeg syns jo det er litt hold i det at de ikke kan bryte ned avfallstoffer! får høre på apoteket kanskje :)

Skrevet

Har jobba på apotek selv og vet at det ikke skal smøres på små barn i hvert fall ikke over hele kroppen. Stoffene i solkremen trenger inn i huden og videre i kroppen. Spebarna har veldig stor overflate i forhold til kroppsvekt og får derfor en stor konsentresjon i blodet. Det har faktisk skjedd at barn har dødd av det i USA (er ikke noen skremselspropaganda type, men må nesten si det jeg vet). Det er derfor små barn ikke skal ha FOR sterk faktor heller. Så hold dem i skyggen og smør evt de områdene som kan være i kontakt med sola innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...