Gå til innhold

Dere som gir grøt, hvordan opprettholde melkeprod?


inovember

Anbefalte innlegg

Har gitt grøt nå over ca 1 mnd, babyen min er litt over 6 mnd. Har hele tiden plagdes med lite melk, men føler nå at det er greit. Men gullet mitt tar bare en pupp av gangen hver 4 time ca, og det kan derfor gå over 8 timer mellom hver gang hun tar fra samme pupp...er livredd for å få for lite melk, evt miste melka. hvordan fungerer dette? Vil puppen selv innrette seg etter behov, eller bør jeg pumpe mellom, noe jeg nå har gjort stort sett en mnd tid...lei... Kan ikke tenke meg alle andre holder på slik, eller?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis er vi laget slik at melken reguleres etter etterspørselen vanligvis. Leste nettop om noen som ammet til ungen var 4 år. Da spiser de jo nesten bare vanlig mat, men alikevel klarer puppen å produsere såpass mye melk at ungen får seg en sup innimellom. Men stress o.l kan påvikrke melkeprodusjonen. Så viss du er livredd for å miste melka og stresser endel med den tanken så kan du jo fortsette å pumpe for å være sikker. Jeg er ikke noe professor på dette området altså, men innbiller meg at etterspørsel og tilbud regulerer seg selv på dette området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det på omtrent samme måten og tuppa vår blir 7 måneder den 11. Tror det er vanlig og helt naturlig at bebisene krever mindre pupp etter hvert som de får mer fast føde. Til å begynne med syntes jeg var trasig at hun av og til ikke ville ha pupp når hun ble tilbudt, men hun var jo mett på grøt og vann, og da måtte jeg bare forholde meg til det. Nå får hun både grøt, brødskiver, middag, frukt og ja - you name it - og hun får pupp ca. hver 3. - 4. time, ingenting på natten. Hun tar bare en liten sup virker det som, fra hvert bryst, for det tar ikke lange tida før hun er ferdig. Men jeg er glad til for at jeg får i henne noe morsmelk i hvert fall :-) Begynte en periode å gi henne litt mme i ny og ne, men fant vel egentlig ut at det ikke var nødvendig - hun får nok melk av meg og det som fins i grøtpulveret, og ellers drikker hun vann el. vann/juice 50/50.

 

Men over til dere igjen; virker jenta di fornøyd sånn som det er nå, eller virker det som hun krever mer mat? Da kan det jo kanskje være en idé å starte med middagsmat og eventuelt brødskiver så smått, i stedet for at du skal fortsette å pumpe deg. Det hørtes jo veldig slitsomt ut :-)

 

For min egen del føler jeg meg ferdig med pumpestyret, skal jeg bort nå får jenta mi mme på flaske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Nei hun virker fornøyd hun. Legger henne til puppen etter ca 3-4 timer, hun "ber" liksom ikke etter den lengre sånn som før. Men hun tar bare max 5 minutter, så ler hun og ser seg rundt etter om det er noe annet som er mer interessant...! Gir henne ca halv porsjon grøt morgen og kveld, samt et halvt glass fruktpure midt mellom. Vil liksom ikke ha mer ennå virker det som. Så, ja hun virker fornøyd. Men jeg er så bekymra da hun hele tiden har ligget på den nederste percentilen. Men hun følger sin egen kurve. så sånn sett, men bekymrer meg likevel. Er ikke så lett å gi slipp på den følelsen da den har vært der siden hun ble født.

Pumpinga er no...Så kanskje jeg bare legger den bort en tid og ser det an. Får bare heller pumpe meg opp om det skulle bli veldig lite. Huff, gleder meg til ammestyret er over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann her sitter jeg å er en smule fortvilet,Jeg har ammet i 7 mnd til dagsdato.I dag våknet hun kl 06.00 og fikk melk la henne igjen og hun såv t kl 08.00 deretter var vi oppe oglekte en stund jeg fikk spise frukost selv og d går som regel aldri lenge før hun vil legge seg igjen så i 09.00 tilbydde jeg henne pupp men d va så alt for lite suntes jeg virket fornøyd men trøtt la henne hal 10 og da sov hun t kvart på 1!!våknet å bli som en engel men ville fortsatt ikke ha mat!!??kl hal 3 virket d som om hun ville ha mat og fikk et halvt stort middag glass og litt frukt til dessert drakk litt vann men ingenting melk.Kvelden kom of rutinen er grøt kl 17.30 det datt i na og fortsatt så er rutinen et lite kveldbad 18.00 og kveldspupp rett før hal 7 så stuper hun i seng ittepå....men her heller ville hun ikke ha?!!?jeg vet ikke hva jeg gjør gale elle om d plutselig bare ska ver slutt?!?det hender hun våkner på natta og da drikker hun kjeeeeempe mye,men jeg kan ikke gi henne mer på kvelden hun er jo fornøyd og sprikkmett!.....hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått mensen til bake? For i tiden lik før vi får den tilbake og under menstruasjon sies det at melken vil smake litt anderledes. Og da er det mange babyer, som ikke vil ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er naturlig at melkeproduksjonen går litt ned når du begynner å gi annen mat, fordi babyen da ikke trenger fullt så mye melk siden du da ikke fullammer. Jeg leste et sted at dersom man ønsket å opprettholde melkeproduksjonen (altså samme mengde melk som før man innførte mat) skulle man amme før hvert måltid med grøt, middag etc. Jeg prøvde det i starten, men synes ikke det fungerer så bra. Han spiser ikke mye grøt til hvert måltid, men ser ut til å foretrekke det fremfor puppen på dagtid faktisk. Har forandret seg skikkelig den siste tiden. Så jeg prøver å bare slappe av, og venne meg til tanken på at fremover kommer han til å spise mindre og mindre av meg, og mer og mer annen mat. Og det vil påvirke melkeproduksjonen. Men - han begynner å bli stor, og jeg skal prøve å forsone meg med det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gir ein pupp før alle faste måltider, men føler at eg har litt lite mjelk viss ho skal ha eit måltid av berre pupp(på dagtid). På natta har eg meir enn nok mjelk. Men ho har aldri klaga, så ho må jo bli mett. Ja, produksjonen kjem nok t å gå ned og ned. Når det er "tomt" i puppen...skal me begynna me erstatning då, eller koss blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...