Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Dette blir kanskje litt rørete, men jeg ville bare lufte en tanke: Jeg er alene med en liten baby, som nå har fått barnehageplass et godt stykke unna der vi bor. På godværsdager uten stressfaktor går det vel for så vidt an å gå dit, men om høsten/vinteren etc kommer det til å bli ILLE. Søkte opprinnelig på barnehageplasser i overkommelig gåavstand, men fikk avslag på alle :-( Jeg er under utdanning, så jeg kan ikke gå hjemme med henne heller, og om hun begynner i den barnehagen, bør hun også gå der videre, siden hun har "spesielle behov" i forhold til faste rammer. Barnehagen virker også veldig fin og spennende, og hadde jeg bare hatt bil, ville det jo gått kjempefint å komme seg dit. Problemet er at jeg er på overgangstønad, og det er som kjent ikke allverdens å leve for. Jeg har noen sparepenger, men om jeg i det hele tatt hadde greid å kjøpe en bil, ville det likevel blitt urimelig dyrt å ha den helt alene. Men så tenkte jeg: Hva med å dele bilen med noen? Jeg skal jo uansett bare bruke den mellom 07 og 17 på hverdagene. Kanskje noen er interessert i å disponere en bil på kveldstid og i helgene? Sånn sett ser jeg for meg at jeg hadde stått som eier, men at jeg delte bruksretten etter (skriftlig) avtale, mot at vedkommende betalte en rimelig prosentandel av forsikringen, årsavgiften og evt garasjeplass, pluss bensin til eget bruk. (Tenkte også på et slags depositum i tilfelle rottefelle.) Er det noen som har hørt om noe lignende? Har dere noen tanker rundt det, kunne det fungert, eller er det dømt til å gå dårlig? Har dere noen innspill? (Jeg tenker forresten at vedkommende burde vært over 25 år, helst eldre. Og helst jente/kvinne, kanskje, eller en litt eldre, rolig mann. Er det fryktelig fordomsfullt/forutinntatt av meg? Det er jo mange forsikringer som er rimeligere dersom kun folk over 25 år skal kjøre bilen osv.) :-)
LizzyG Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Dette hadde jeg aldri funnet på å gjøre. de færreste vil betale for en bil de kun kan bruke om kvelden og i helgene, og det kommer garantert til å bli krangel en gang om når en av dere trenger bilen selv om det er den andres tur. Og for ikke å snakke om verkstedregninger, hvem som lager mest slitasje på bilen, hvem som har lagd de forskjellige bulkene. Så nei, det hadde jeg ALDRI gjort. Kjøp heller en kjempebillig bil som du har alene.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Kan ikke se for meg at noen skulle ville være med på en sånn ordning... Enig med LizzyG, kjøp en kjempebillig bil, eller se på hva slags leasing-avtale du kan få for en liten, billig bil i en lokal butikk.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Bor du i by? Vi er nemlig i den situasjonen at vi ikke kan tenke oss å kjøpe bil nå, bor i by og det er rimelig upraktisk. Men så hadde det jo vært greit med en bil til ferieturer og helgeturer til familie utenfor byen osv. Jeg vet ikke om vi kunne gått inn på noen time-share, men ser absolutt at det er noen der ute som har motsatt bilbehov av deg.
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Bilring? I Oslo, Bergen og muligens Trondheim er det bilringar som fungerer flott
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå