Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Ja. Nav betaler lønnen, du kommer og går som du vil og gjør de oppgavene du syns er greie for deg. Men du kan ikke gjøre de samme oppgavene som før, da er det jo ikke vits i å være aktivt sykemeldt. Onde sjefen min sa "kan du ikke få aktiv sykemelding" med en gang jeg sa jeg var gravid. Da hadde jo han fått gratis arbeidskraft, og han visste at jeg ikke hadde klart å si nei til å gjøre samme arb.oppgaver som tidligere og at jeg hadde jobbet mye uansett...
Kamomille Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Dette er faktisk helt riv ruskende galt!!!!! Dersom du er sykemeldt fordi du ikke klarer noen av de ordinære arbeidsoppgavene dine, men frotsatt er såpass frisk at du kan gjøre adre arbeidsoppgaver, kan du få aktiv sykemelding. Du og arbeidsgiveren din må inngå en avtale om aktiv sykemelding, og legen må bekrefte at det er OK utfra auksomstilstanden din. Avtalen skal inneholde: -en redgjørelse av dine ordinære arbeidsoppgaver - plan for hva du skal gjøre i aktiv sykemelding - hensikten med aktiv sykemelding (f.eks permanent å gå over i andre arbeidsoppgaver) - tidsperspektiv, arbeidstid osv. Du kan absolutt ikke komme og gå som du vil når du er på aktiv sykemelding. Du inngår en forpliktende avtale med arbeidsgiveren din om hvilke arbeidsoppgaver du skal utføre, hvor mye du skal jobbe, når du skal komme og gå osv. Tiltaket varer gjerne i 4 uker. Etter denne perioden skal tiltaket evalueres og evalueringen skal sendes NAV. Det ligger en forventning i aktiv sykemelding at tiltaket skal føre til hel eller delvis friskmelding. dersom dette ikke skjer, må du gi nav beskjed om hvorfor. Aktiv sykemelding betyr at du ikke kan utføre noe av dine ordinære arbeidsoppgaver. dersom du delvis kan gjøre den samme jobben som tidligere, skal du friskmeldes delvis. Aktiv sykemelding er et middel for at du skal komme tilbake i jobb - ikke for at arbeidsgiver skal ha gratis arbeidskraft!
timu Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 med aktiv sykmelding menes det at du skal jobbe det som er forsvarlig... man skal ikke komme og gå som man selv vil,men ha en avtale med arb.giver om når man skal jobbe..
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 OK. Så man "går på topp" liksom? De får en vikar til å være der i din arbeidstid og så suller du rundt der istedet for å være hjemme? Jeg er sykmeldt nå pga plager i hånd og skuldre, litt betennelse og slik. Men det blir veldig kjedelig å gå hjemme, samtidig som jeg ikke klarer hen hel dag på jobb.
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 OK. Takk for svar. Ikke greit dette når man er vant til å være frisk...
timu Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 du skulle vel heller hatt en gradert sykemelding da? så du slipper hele dager? kommer jo litt an på hvilke arbeidsoppgaver du jobber med...
Kamomille Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Nei, du kan ikke sulle rundt på toppen av andre. For at NAV skal godta aktiv sykemelding må tiltaket ha en hensikt; F.eks at du skal forsøke å se hav du kan klare av arbeidsoppgaver med tanke på at du skal friskmeldes helt eller delvis innen kost tid (f.eks 4 uker), At du skal permanent attføres over i andre arbeidsoppgaver på samme bedrift. Dersom du klarer noen av arbeidsoppgavene men ikke klarer å jobbe hel dag, kan du friskmeldes gradert. F.eks kan du jobbe kortere dager eller du kan jobbe noen dager i uka - alt utfra hva som passer best i forhold til sykdommen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå