Gå til innhold

Noen som har fødd alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ikke aktuellt for meg å ta med noen på fødselen siden det er slutt mellom meg og barnefar.

Hvordan gjorde dere det? Reiste dere opp til sykehuset alene med taxi? Hvordan ble dere tatt i mot på føden? Er det noen der oppe som tar ekstra godt vare på deg eller må man "klare seg selv"? Siden jeg blir boende alene, blir jeg jo gående alene med riene. Er det vanlig å reise litt tidigere opp når en er alene? Blir jo redd og usikker når en er alene i tilfelle noe uforutsett skulle skje.

Liker ikke å vise at jeg har vondt, vise følelser eller klage foran andre, så ville vært veldig ukomfortabel med å ha en venninde her hjemme og når fødselen starter. Har ikke familie i nærheten, og bare en yngre søster uten noe som helst erfaring på hvordan det er å føde, så vil ikke ha henne her heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du syns det er bedre å føde helt alene? Ingen å dele glede med når babyen er ute, eller noen å støtte seg til når smerten er på det vondeste??

Jeg hadde samme tanke som deg til å begynne med. Men etterhvert som tiden gikk og det var snart termin, følte jeg at jeg fikk litt panikk. Men så bor jeg heldigvis i samme by med mamma og onkel og tanta mi, så jeg hadde noen som kunne være der med meg.

Jeg hadde med mamma og tanta mi med meg. Dem holdt meg i hånda når smerten ikke var til å holde ut med. Dem forberedte meg på når de verste riene kom, tørket svette fra panna mi og ga meg vann når jeg trengte det. Tanta mi sto og holdt rundt meg og trøstet meg da jeg gråt (mamma hadde pause).

Mamma kom innom hverdag på sykehuset etter at babyen var ute, siden bf ikke gadd å vise ansiktet sitt der. Hun tok seg av sønnen min slik at jeg kunne sove og slappe av.

Jeg er sjelegla for at jeg hadde noen med meg på sykehuset.

Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg nok hatt med lillesøster, selv om hun ikke har noe erfaring. Men hun kan være der for deg, holde deg i hånda, hviske trøstende ord til deg og støtte deg.

Skrevet

Jeg dro til sykehuset alene, men hadde et fødefølge som kom litt etter med i og med at de bodde 1 time unna meg..

Jeg tok taxi til sykehuset.. Kan egentlig ikke huske at jeg ble tatt bedre vare på.. Men nå har jeg bare et barn, og har ingenting og sammenligne det med. Taxisjåføren min var innmari grei da.. Skulle ikke kjøre på humper og det som var.. hehe..

Fødefølget mitt ble kaste ut under pressriene da pga komplikasjoner, men de fikk komme inn igjen så fort SuperIngrid var ute, og da hadde vi det kjempekoselig..

BF var IKKE med i fødefølget mitt.. Jeg aner ikke hvor han var da heller, men jeg regner med at han var rusa på ett eller annet.. (men det er en annen historie)

Skrevet

Glmte å ta med at min lillesøster var i fødefølget mitt, og hun har heller ingen erfaring med fødsler, men hun var kjempeflink...

Skrevet

Jo takk, jeg skulle virkelig ønske jeg kunne hatt noen som kunne vert med. Men det har jeg ikke, min lillesøster er ikke den typen, ville ikke funnet støtte i henne. Mine venninder her er mer overfladiske og ikke noen jeg kunne hatt med meg og delt dette med.

Er derfor jeg spør her inne, om det er noen som har fødd helt alene og hvordan det gikk for de. Er nettop det jeg tenker på, hvordan det vil være å komme opp der alene, ha smertene alene og ingen å dele det store øyeblikket med. Det er det som er så utrolig tungt å tenke på. Sist var vi jo to som gikk opp sammen og delte dette, var spente sammen, og jeg hadde en som holdt meg i hånden, hentet kluter og som traff og beundret den lille for første gang.. nå vil jeg ha dette øyeblikket helt for meg selv, og ingen til å huske detaljer i ettertid, eller snakke om fødselen sammen med..

hi

Skrevet

Kjære HI om du drar alene blir du garantert tatt godt vare på, og du får noen å dele gleden og smerten med.

Jeg fødte ikke alene MEN likevel, det var barnepleier der som også delte smerten min, når babyen var ute delte både barnepleier og jordmor gleden min og beundret den lille, selv om jeg ikke var der alene.

Da vil jeg meget sikkert tro at du blir tatt enda bedre vare på enn oss som føder med følge, tror fødselen din blir kjempefin selv om du kanskje drar alene.

Skrevet

Hei du...

hvis eneste alternativ er å føde alene, så kommer det garantert til å gå flott:) du blir nok "litt ekstra" tatt vare på vil jeg tro!

Og det å gå alene med rier hjemme klarer du bra..

Jeg var ikke alene under fødselen da, ringte moren min på jobb når det starta, så jeg var alene helt frem til startskuddet, og siste timen før lillegutt kom ut ble hun sendt ut!

Kan ærlig si at for min del føltes det litt tomt å ikke ha noen der HELE tiden, men sånn er det bare for oss som er alene, og gleden over det lille nurket er så mye større!:)

Masse lykke til!

Skrevet

Heisann :)

Jeg fødte alene. Tok taxi til sykehuset, ble kjempegodt mottatt. Følte at jeg ble veldig godt tatt vare på og fikk den hjelpen jeg trengte. Var aldri lenge alene på fødestua. (fødselen min drøyde litt) Kom opp på føden med 8cm åpning, så de trodde dette var fort gjort, tok 6 timer fra jeg kom til lillegutt var ute.

Må bare skryte masse av jordmødre, barnepleiere og barnelege ved Telemark sentral sykehus i skien. Følte egentlig ikke at jeg var alene under fødselen :)

Skulle egentlig ha med enten barnefar elle mamman min, men ingen av dem var i nærheten når det hele startet.

Gleden over den lille når han endelig var ute ble delt på fødestua, alle skulle beundre og skryte av lillegutt (var jordmor,2 barnepleiere og barnelege der) Så mange fordi lillegutt ble tatt ut med tang.

Du burde ikke grue deg for å evt føde alene hvertfall, var en strålende flott opplevelse for meg hvertfall.

Lykke til :)

Skrevet

hei, jeg fødte ikke alene, hadde med ei venninne, men var alene hjemme når riene startet, det ble litt kjedelig egentlig, ringte sykehuset, sa jeg var alene, men skulle ha med ei venninne, Alle vet jo at ullevål er et travelt sykehus, og at man ikke får komme inn før like før, men de ba meg komme med en gang, tok så godt vare på oss, og var ekstra omtenksomme å sa så mange gode ord til meg hele tiden (Jeg har født før, med barnefar tilstede, da var det ikke den omtanken)

Det samme var etter fødsel, når jeg var alene og ble sendt over på hoteller etter 2 t, da kom jms på besøk dagen etter, veldig hyggelig.

Skrevet

Hei, hvor bor du HI???

Skrevet

jeg fødte alene. ikke helt planlagt alene, men alene. og jeg er veldig glad for at det ble sånn. jeg hadde ikke en fin fødselopplevelse (fordi det gikk så utrolig fort) så jeg er glad jeg slipper og delle det med noen. og når jeg lå der føltes det veldig riktig at det bare var meg, barnepleier og jordmor. rolig stille førdsel. selv om det ikk ekstremt fort og jeg ikke forstor noe.

om jeg siden blir gravid og mannen ikke har noe sterkt ønske om og bli med så er det helt helt ok for meg. men om det tar lang tid er det ok og ha med noen som underholding. siden det kan bli litt langteklig og gå rundt der alene.

Skrevet

jeg var fast bestemt på å føde helt alene.. men da jeg fikk rier kl. 2 om natten trengte jeg sjåfør.. så søstra mi kjørte meg å ble der under hele fødselen... skal love deg at når du ligger der å føder bryr du deg null om hvem som er til stede... for min del kunne hele slekta vært der...

jeg er glad for at jeg hadde med noen.. da kan vi mimres å le litt av det etterpå..:)

Skrevet

Jeg ble hentet i sykebil pga vannavgang. Så fikk ikke lov å gå hjemme alene. Den siste timen før ungen kom, så hadde jeg min mor der, det var godt etter at det var over:) Men jeg gikk gjennom det meste alene. Den siste timen kunne jeg ikke brydd meg mindre med hvordan jeg oppførte meg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...