unnl Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Jeg må kanskje gå et par måneder arbeidsledig til høsten, og kommer da til å søke dagpenger. Og da lurer jeg på hvor mye jeg får, regner med å gå ned myyye i månedlig inntekt, men hvor mye? Regner de ut fra mine siste lønnsslipper? Ligninga? Hvordan gjør de det? Og er det 60% av tidligere inntekt man får? (har hørt det av noen andre, vet ikke om det stemmer)
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Om du sier opp selv, så har du en karantene på 8 uker, dette til info. Så om "et par" er like mye for deg, som for meg, så vil du ikke få noe penger. Husker ikke heeeelt hvor mye man får, men lurer på om det var 6o-70%?
unnl Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2008 Nei, sier ikke opp selv, har jobbet i et årsvikariat som går ut i juli... Da er det vel 3 dager uten dagpenger, er det ikke?
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Jo, da er det 3 dager (ikke medregnet lørdag og søndag). NAV trenger bekreftelse på sluttårsak, hvis ikke blir det 8 uker. Meld deg ledig på nett så fort du er uten inntekt, og fyll ut skjema og send dokumentasjon etterpå. De henter inntektsopplysninger fra ligningskontoret. Man får ca 62% av inntekten man hadde, så det er jo en merkbar nedgang uansett hva man har tjent før. Dessuten får man 17 kr dagen ekstra per barn man forsørger. Husk at dersom du har lite barn som ikke er i barnehagen når du er ledig, kan du få kontantstøtte også. Hilsen en som nettopp har sendt inn sine papirer
unnl Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2008 Ja... det blir en merkbar nedgang... Men: i fjor var jeg student, og jobbet bare halve året. Står derfor med en årsinntekt på ca 150 000 på ligninga. Nå har jeg hatt en månedsinntekt på ca 29 000 i et år. Vil dette bety at jeg får 62% av 150 000, altså ca 7000 kr i mnd i dagpenger? Eller tar de utgangspunkt i månedsinntekten min senere tid? Blir nesten redd for å gå konkurs jeg:/ Håper jeg får jobb fort:P
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Du får levere/sende inn lønnslipper, da Dersom stor forskjell tror jeg de vektlegger siste mnd mest, men er ikke sikker
unnl Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2008 Ja, håper virkelig de gjør det... ellers får jeg ikke inn nok penger til å dekke de faste utgiftene en gang:O Gruer meg jeg... men, håpet om å få jobb til august er jo enda ikke helt ute da;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå