celodi Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Om man ikke har tjent opp noe særlig med feripenger,får man da heller lønn i juni?
Mamsen og lillegutt Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 ikke hvis man har ferie. man får jo bare lønn hvis man jobber.....
celodi Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2008 Vi får lønn for mnd før vi..Altså,det jeg får utbetalt i juni,er for det jeg jobba i mai..Har ikke fastlønn,men får etter som hvor mye jeg jobber..
unnl Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Hvis du jobber som lærer får du det, forutsatt at dette er ditt første år i arbeid etter endt utdanning. Det er jo sånn at du "må" ha arbeidet deg opp rett til ferie og feriepenger, har du ikke rett til feriepenger, har du i praksis ikke rett på ferie heller...
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Så lenge du ikke har fastlønn, så får du både lønn og feriepenger i juni. Det har jeg alltid fått hvertfall
viktorogmilla Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Da sier det seg vel selv: tar du ferie en mnd, får du ikke lønn måneden etter. Mer generelt: dersom du hadde hatt jobb med fast lønn, ville du ikke fått mer enn dine opptjente feriepenger i juni, forutsatt at du tar ut ferie i år. Dersom du ikke tar ut ferie, får du lønn. Ikke alle arbeidsgivere som lar en få lov å la være å ta ut ferie.
viktorogmilla Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Jo, ferie har man rett på, men man har ikke rett på betalt ferie. Dvs, det er du selv som har tjent opp dine egne feriepenger, har du ingen feriepenger opptjent: ingen lønnet ferie. Men det med lærere visste jeg ikke. Forstår ikke hvorfor læreryrket ikke er mer attraktivt..
unnl Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Sjelden at lærere kommer seg ut i jobb rett etter endt utdanning, i alle fall her hvir jeg bor, så den praksisen blir vel sjelden brukt... Men jeg fikk det igjennom nå: begynte å jobbe høsten 07, hvilket betyr at jeg ikke har arbeidet meg opp mer feriepenger enn for et halvår, det betyr at jeg ville fått mindre penger i juni om jeg fikk feriepenger, enn om jeg fikk lønn, derfor "bytter" jeg feriepengene fra 07 mot en månedslønn. Har jo ikke muligheten som lærer til å si "jeg har ikke råd til å ta ferie i år", hehe, tror elevene protesterer hvis jeg holder dem på skolen for at jeg ikke har råd til å ta ferien min;)
unnl Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Forstår ikke at ikke læreryrket mer mer attraktivt selv jeg: stortrives i jobben min:) Men, jeg skjønner de som velger å ta andre studier i 5 år og tjene 700 000 i året i stedet for 290 000 som en lærer starter på
viktorogmilla Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 He, he, godt poeng:) Men det var ikke ment som kritikk eller noe, syntes det var en god regel jeg! Og det med å være lærer: synes helt alvorlig det virker som en kjekk jobb.
unnl Skrevet 5. juni 2008 #11 Skrevet 5. juni 2008 Tok det ikke som kritikk heller;) Ja, Norge trenger flere lærere, så det er bare å begynne og studere;) Det som er så rart, er at i Norge mangler det lærere, men der hvor jeg bor, er det OVERFLOD. Fullt av lærerutdannede butikkekspeditriser i butikkene her i bygda...
viktorogmilla Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Er nok ikke bare det... har studiegjeld lang som et vondt år fra før. Og lavtlønnsyrke jeg og..
unnl Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 MEN, hvis man trives i jobben, er det det viktigste, ikke sant? Jeg stortrives jeg, og jeg synes lønna er ok:) Klarer meg fint:) Glad jeg ikke valgte yrke ut fra lønn, kunne blitt mange lange dager på jobb da... Nå trives jeg som bare det og arbeidsdagene flyr avsted;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå