Gå til innhold

Sikkert dumt spm, men om man føder alene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..burde man gi beskjed på forhånd da?

Har vert på jorunal skrivning, da sa vi at far skulle bli med. Nå er det forandring i planene, vi har gådd fra hverandre. Jeg vil heller ikke ta med noen andre, så skal uansett føde alene. Holder det med å gi beskjed da jeg kommer opp til fødselen? Burde jeg gi beskjed til lege eller JM nå på de siste kontrollene? Eller er det ikke relevant for andre enn meg selv?

Er litt redd for å ligge helt alene lenge på fødestuen, sist var jm bare innom i døren av og til frem til pressriene. Men da var jo mannen min med. Blir de mer inne nå som jeg er alene eller må jeg regne med å være mye for meg selv? Hadde lang fødsel sist og var på fødestuen i nærmere 10 timer, skjønner jo at de ikke kan sitte der hele tiden men bare lurer på hva som er normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder helt sikkert å gi beskjed når du kommer for å føde.

Jordmora vil være mer hos deg siden du er alene...si i fra at du er litt redd for å være mye alene.

Skrevet

Tror ikke du har meldeplikt om at du kommer alene, men for sikkerhets skyld hadde jeg tatt dette opp med JM. Mulig sykehuset da ordner det slik at du har en sykepleier inne hos deg.

Dette er jo en opplevelse som skal være trygg og fin, tror ikke da at det er så veldig koselig å ligge der inne alene med all smerte osv.

Men ønsker deg lykke til:-)

Skrevet

Du trenger ihvertfall ikke opplyse på forhånd at du kommer alene, det blir uansett ikke planlagt spesielle oppgaver for far. Dessuten, kunne han blitt forhindret fra å komme, selv om dere fortsatt hadde vært sammen.. Det kan jo være de spør når du kommer inn, så da kan du jo nevne det..

Jeg tror nok det kommer litt an på hvor mange fødsler det er på en gang, om du blir sett mer til eller ikke.. Men det kan jo være de stikker hodet inn og spør om du trenger noe litt oftere, siden du ikke har med en person som kan være sendebud.

Lykke til da=)

Skrevet

ikke helt det samme, men jeg ble satt igang begge gangene, og lå jo litt bed rier før jeg bestemte meg for å ringe BF (som da rakk bare å være med en liten time begge gangene)

De var ofte inne å sjekket inne med meg om hvordan det gikk osv.

De spurte jo om BF, men jeg sa jeg skulle ringe han når det nærmet seg.

For siden jeg ble satt igang så ble det litt dumt visst han skulle være der hele tiden, når man ikke vet når fødselen kommer igang. kan jo ta dager (men det gjorde det ikke med meg da)

Så min erfaring er at jeg følt meg godt passet på da jeg var alene. Når BF var der, så var jo fødselen i full gang rett etter ;)

Men er jo alarmklokker du kan dra i også visst det er noe..

Skrevet

kan du ikke ta med en venninne?

Skrevet

huff ja, kan du ikke ta med deg en venninne da? så kjedelig å være alene. de passer sikkert godt på deg, men de kommer jo ikke til å ha tid til å være hos deg hele tiden. så sikkert litt kjedelig å være mutters alene på rommet mye av tiden og ingen til å snakke deg gjennom riene

Skrevet

Skal føde selv jeg også. Det er ikke aktuelt å ta med noen venninne eller slektning. Jeg tenkte jeg skulle ta det opp med jm som jeg går hos på neste kontroll, og spørre henne om jeg må varsle sykehuset på forhånd eller om det holder at de skjønner det når jeg kommer for å føde.

Skrevet

Skal du føde selv? Imponerende! Må være kjipt å ikke ha noen som kan gjøre det for deg, hehe...

Skrevet

Hehe. Ja, kunne vel leid inn noen som presset i det minste. Lurer litt på timesbetalingen da...

Skrevet

I enkelte kulturer drar kvinnen ut til jungelen for å føde barnet sitt mutters alene, så det går sikkert bra,om det er det hun ønsker.

Skrevet

Ja, det er ganske imponerende. Ikke så mye jungel å velge mellom her vi bor. Ser liksom synet foran meg hvis jeg stikker ut i nærmeste parkområde, hehe.

Skrevet

hehe,det var det ei som gjorde i Trondheim nettopp. Lå og fødte i en midtrabatt, midt i rushtrafikken!

Skrevet

Eh, oi:)anonym 00.12. Ved bege mine fødsler har jm vært inne hele tiden om jeg ikke husker feil.

Første fødsel var mamma, ei venninne, turnus jm, og ei jm gikk ut og inn, husker egentlig ikke at hun var der engang, så var det sikkert en barnepleier der og kanskje noen fler.

Andre fødsel var mamma, ei venninne, barnefar, jm, lege gikk ut og inn. Var aldri alene.

Siste fødsel foregikk på det lokale helsesenteret. Men ved første fødsel vandret jeg i gangene, opp og ned trappene ol til jeg hadde 8-10 cm åpning.

Andre fødsel var jeg hjemme til jeg hadde ca 8 cm åpning, og selve fødselen gikk så fort at ingen turde levne meg alene, hadde ikke tillatt barnefar ,venninna mi eller mamma hadde gått ut uansett. Tror jm måtte ut en tur til noen timeavtaler etterhvert, men da var jo alle andre der.

Skrevet

til HI

Hvorfor skal ikke bf være med på fødselen? er det du eller han som ikke vil?

Kan være godt å ha med noen som støtter deg, uansett grunn til bruddet mellom dere, så har dere jo et barn sammen fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...