Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er jo jeg passe dum... vi har nemlig ultralydapparat på jobben, og jeg klarte ikke la være, måtte se det lille hjertet slå.. men så så jeg ingenting!!! jeg er 7+4. kanskje jeg gjorde det litt feil, eller bommet litt, vet ikke, uansett var ikke dette noe lurt å gjøre alene;( så spørs det om jeg klarer å la være fremover da... kommer til å bli helt nervevrak av dette her. er det farlig å ta for mye ultralyd? har på følelsen at det blir en del...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar at dette var utvendig UL? Når du er i uke 7 ligger livmoren godt nedi bekkenet, så da vil det være vanskelig å treffe vil jeg tro..... Om for mye UL er skadelig... der strides de lærde.... jeg tror ikke det. Min gyn bruker UL ved hver kontroll. Ville vel ikke gjort det om det var skadelig..... Mange leger har UL-apparat også, og tar ved hver kontroll.

Skjønner jo at du blir litt hekta når du har tilgang på apparatet... ;o) Hva jobber du som?

Skrevet

er sykepleier på sykehus.. ja det beroliget meg litt... takk!

Skrevet

ultralyd e ikke farlig. d e ikkje stråling, men radiobølga. helt ufarlig. d vet æ, siden æ jobbe på røntgen...:) trur d e ved innvendig ultralyd du kan se nokka så tidlig. utvendig etter uke 12 eller nokka sånt.

Skrevet

Jeg tok ultralyd i uke 9 sånn cirka. Da tok hun først innvendig ultralyd, og forsøkte etterpå utvendig. Fikk se absolutt best ved innvendig ultralyd, så er nok ikke så mye å se etter utvendig før i uke 10 og utover kanskje :)

Skrevet

Hei.

Jeg har også ultralyd på jobben, og jeg målte poden til ca 2 cm(crl) og så hjertert slå i uke 8. Utvendig. Men du må jo finne livmora, og den er nede under symfysen, så du må vinkle nedover. Bak blæren. Fostervannet er helt svart, og så er det en sekk med noe(!) inni. Men hvis du ikke kan apparatet kanskje du har feil probe, feil frekvens eller andre ting som er feil innstilt så det blir veldig uklart. Hvis apparatet bare er til å sjekke rest-urin e.l. tror jeg det kan være for dårlig.

Ingen har bevist at ultralyd er farlig, men ikke hold på for lenge, det fører til varmeutvikling. Og for all del ikke bruk doppler(sånn med farge, ikke den med lyd som allmenpraktikeren har), det kan visst være skadelig.

Jeg har bestemt meg for å titte max en gang i uka..

Skrevet

Jeg var på ul i uke 9 og det ble prøvd utvendig først. Da så vi en liten prikk, kunne ikke se hjerte eller noenting, prøvde deretter innvendig og da ble det andre boller:-) Da fikk jeg se en aktiv bamsemums med et hjerte som slo som bare det. Hvis ikke du vinkla riktig slik som hun over her skriver så tror jeg det er umulig å få sett noe som helst utvendig så tidlig. Så du kan slappe helt av:-)

Skrevet

Det er nok, som de andre her sier, for tidlig med utvendig UL. Hvis man i tillegg ikke har trening, blir det enda verre. Så jeg hadde ikke vært så bekymret hvis jeg var deg!

Jeg har også enkel tilgang på UL på jobben til samboeren, som delvis har brukt meg som prøvekanin før graviditeten. Nå etter at jeg ble gravid har jeg (vi) har holdt meg (oss) knallhard(e). Ikke noe mer UL av hjertet mitt før barnet er født! *hehe* Egentlig vil jeg anbefale deg også å prøve å holde deg mest mulig i skinnet - ikke for babyens del, men for din egen. Jeg tror at hvis man først begynner å ta UL på seg selv, så blir det kortere og kortere tid mellom hver gang... Hver gang man ikke har kjent noe på et par timer, eller hver gang man begynner å tenke "tenk om det ikke er noe der!" etc etc. Det er ganske ofte, i alle fall hvis du er slik som meg! Jeg hadde endt opp med å ta UL nesten hver dag fram til nå, nå kjenner jeg spark hver dag så da forsvinner vel litt av "behovet". Du kan risikere å fyre opp under angsten din. Du blir beroliget der og da, men så begynner tankene igjen like etterpå... Jeg tror du gjør deg selv en tjeneste hvis du prøver å holde deg mest mulig unna det UL-apparatet - og dessuten vil ordinær UL bli en helt annen opplevelse for deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...