Gå til innhold

Hvorfor oppleves amming av store barn ekkelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et seriøst spørsmål og jeg vil gjerne ha seriøse svar.

Veeeeeeeeeldig mange synes amming av barn over 2 år er ekkelt. Her inne blir man da beskyldt for å enten være misunnelig fordi man ikke klarte amme så lenge selv eller være sexsuelt traumatisert i en eller annen grad.

Kan noen komme med et seriøst svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes rett og slett det er perverst å amme en toåring.

Jeg husker godt fra jeg var 1,5-2 år gammel, og jeg setter stor pris på at å suge på pattene til mor ikke er et av minnene mine.

Hvis dere på død og liv skal ha i ungen morsmelk, hva med å pumpe seg og gi det fra vanlig glass?...

Skrevet

Jo, men HVORFOR føler man det sånn?

Skrevet

Tja.. Godt spørsmål egentlig, men når man er to år har man strengt tatt ikke bruk for morsmelk lenger. Se på dyrene, hvor lenge får ungene die der? Kun så lenge det er nødvendig, og i hvertfall ikke i to år.

Hva er poenget? Et sunt og variert kosthold holder vel?

Skrevet

Lurer på hvor mange tråder man skal ha om temaet i løpet av 24 timer.

Skrevet

I forhold til hvor lenge et dyr lever kontra mennesket, så ammer dyrene mye lengre enn to år er i et menneskets alder.

Så det så

Skrevet

Jeg synes det er drøyt å amme et barn som et stort nok til å forsyne seg selv. Når barnet ser opp på mammaen sin og sier at h*n er sulten, for så å finne veien til puppen selv... *grøss*

Jeg føler det sånn fordi amming er en måte å mate et hjelpeløst barn på - et barn som ikke klarer å innta andre former for næring. Det er en normal utvikling for et barn at man gradvis innfører fast føde etter en viss tid og at man avvenner barnet med ammingen når det klarer å spise fast føde.

I mange tilfeller hvor store barn blir ammet, brukes ammingen som en form for kos mellom mor og barn. Mors pupper er ikke til å kose med! Ikke annet enn for pappaene. I et barneperspektiv er mors pupp et matfat. Kos kan barnet få på andre måter!

Derfor synes jeg det er ekkelt at store barn ammes.

Skrevet

uff, ennå et uvitende fjols......

Skrevet

Grunnen er at vår kultur er sykelig fokusert på sex!!

De som synes amming av store barn er ekkelt er fordi de selv ser på pupper og sugubngf mer som seksuelle handlinger enn som mat og kos.

Man har fått et totalt unaturlig forhold til hva som er naturlig. Heldigvis er det noen som ser galskapen i dette og ikke ser med avsky på det helt naturlige, vakre, a-seksuelle det er for an mor å amme et barn på f.eks 2 år.

Skrevet

Men hvor går grensen?

Man kan ikke komme vekk fra at et barn som suger på puppene til moren når det er 8 år ville blitt sett på som incest. Men hvor gammel er barnet når det går fra å være mating til noe seksuelt?

Når barnet er 6 år? 4 år? 2 år?

Skrevet

Grensen går når mor og barn synes det er ok å slutte. Slutt nå å blande seg i andre sine privatsaker!

Skrevet

Kan man ikke la hver enkelt mor sette sine egne grenser da?

Inuittene ammet jo hele familien hele livet. Der kunne alle ta seg en slurk hvis de var tørste, selv om de var voksne ;-)

Uten at de regnet det som en seksuell handling.

Så dette er kulturelt betinget.

Skrevet

Altså etter fylte 2 år (helst før) så har ikke barnet lenger behov for morsmelken og det skapes et behov helt unødvendig. Da mener jeg det ikke lenger er til barnets beste,men for at moren skal få beholde babyen sin eller kosen med amming.. Jeg synes ikke det er perverst, jeg synes bare det er unødvendig.

Skrevet

Det er mange perverse kulturer rundt om, uten at det skal bli tatt til etterfølging.

Skrevet

Barn vil gjerne ha hva de er vant til. Og barn vil ha mye rart, så det er opp til de voksne å sette fornuftige grenser.

Skrevet

Ja, men det perverse med vår kultur er jo nettopp at vi regner amming som noe seksuelt.

Skrevet

Det er aldri noen som svarer på når det er for sent å amme barn. ALLE er enige om at det er ekeklt å amme en 10-åring, men samtidig sier alle at det må være opp til hver enkelt. ??!

Og fremdeles er det det samme oppgulpet: Hvis du synes amming av store barn er ekkelt er det noe galt med deg. Da er det i så fall noe galt med veeeeldig mange.

Kan det tenkes at det er de som synes det er ekkelt som har "rett"? At det faktisk ikke er greit å amme en treåring? Det er mye som er naturlig her i verden som man ikke gjør. Jeg driter ikke på stuegulvet f.eks.

Skrevet

Godt du stiller det spørsmålet, fordi det overhodet ikke er ekkelt eller upassende. Det er på tide folk får det inn i skallen...

Skrevet

Men å drite på stuegulvet er jo noe helt annet enn å amme et barn. Man kan jo ikke sammenligne de to tingene - synes du vrikelig amming av en toåring er like ekkelt som å bæsje inn på gulvet???

Jeez..

Skrevet

Det er sikkert en grunn til at bla Gro Nylander anbefaler amming godt inn i barnehagestarten, og her til lands har vi jo kontantstøtta, og trenger ikke barnehage før ungen er 3 år. Det er sikkert noe hun har funnet på...øh, sikkert.

Skrevet

jeg har sett flere tillfeller av stooore barn som blir ammet..

f.eks.. når jeg var på bading så traff jeg morra til en jeg kjenner litt og lillesøstern hans.. lillesøstra er 6 år og morra trøkte ho til puppen..

helt offentlig liksom sto både mor og barn på beina og puppa... syns det var så ekkelt at jeg brakk meg..

Skrevet

6 år og ammes er drøy. Men dem om det. Hva sa mora da du brakk deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...