konemor med gutt+spire:) Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 når fikk dere den utbetalt?? jeg fikk beskjed om at den fikk jeg utbetalt da jeg hade 12 uker igjen altså i min svangerskaps uke 28. så snakket jeg med de igjenn og da sa de at den fikk jeg i svangerskaps uke 26. ble kjempe forvirra og veldig nevøs for at de ikke skal komme noe før ungen er født og vi må jo ha ting. nå sier de at den kommer tidligest i svangerskaps uke 28 da det er 12 uker til termin. hva gjør jeg? i hvilken uke fikk dere engangsstønaden deres?
Endelig mamma! Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Heihei. Kan bare hjelpe deg halvveis jeg da. Jeg var innom NAV i dag, og hun jeg snakket med der gav meg et skjema jeg skulle fylle ut og levere i slutten av neste uke (som blir min uke 26). Hun sa ikke noe om når jeg fikk pengene, men regner da med at de kommer etter en ukes tid. Er jo meningen å få dem før barnet kommer. Hehe.. Slik jeg har forstått det varierer det fra kommune til kommune om det er uke 26 eller uke 28 en kan søke fra. Vet ikke hvorfor det er sånn. Varierer vel også fra kommune til kommune hvor lang tid de bruker. I de mindre kommunene er det vel mindre å gjøre, og tar kortere tid. Men husk også at sommeren er en travel tid for NAV, men mange klienter og ferie i juli.
Mrs. Bouquet Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Dette står det på nav "Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker. Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon". Pengene er ment som erstatning for tapt arbeidsinntekt de ukene man ikke bør være i arbeid. 3 uker før fødsel og 6 uker etter, for de som ikke har tjent seg opp retten på foreldrepenger. Så da kan man kanskje ikke forlange å få dem før uke 37? Selv om det vanligste er å få dem kort tid etter uke 26 så lenge en har søkt.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Da jeg var i uke 38. Hadde ikke bruk for de tidligere. Fikk de på kontoen dagen etter.
Ubrukelige hengerumper... Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 sikkert ett dumt spørsmål, men hva med de som har tjent seg opp retten til foreldrepenger da? har ikke de krav på engangsstønaden?
MadKiss*Jente i magen* Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 nei.. for engangstønaden er kun for de som ikke har fått den retten.. vi får ikke noe mer penger enn det med unntak av barnetrygden da som er på 970kr mnd,,
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Engangsstønaden kan søkes om etter uke 26 (fullgåtte) beløpet vil da bli utbetalt fortløpendes, hvor lang tid det tar kommer ann på kommune til kommune.. Men om det tar over 4 uker skal man ha skriftelig brev på hvorfor det tar lengre en 4 uker.. Jeg fikk de etter ca 2 uker...
TM 28 Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Leverte søknaden 14.mai til saksbehandleren min... Per dags dato har jeg ikke fått inn pengene enda, heller ikke fått noe brev i posten. Har 8 uker igjen til termin... Så i dag blir det mye venting i tlf når jeg ringer NAV etter lunsj
Mrs. Bouquet Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Nei, for når man får foreldrepenger har man allerede betalt permisjon 3 uker før og 6 uker etter termin. (og selvfølgelig videre)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå