første barn i juli Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 var til vekstkontroll ved ul. etter store målinger hos jordmor. dette var i uke 31 pluss 4. vekten ble da satt til 2400 og legen beregnet fødselvekt til 5kg! større enn 97% av andre barn... men han ga ingen informasjon om hvilke konsekvenser dette har for fødselen, trakk bare på skuldrene da jeg spurte. Har noen av dere erfaring? kan man feks bli satt igang før tiden? har de lure triks i ermet? (er jo bekymret, men selfølgelig glad for friskt barn) har normalt blodsukker og ingen sukker i urin
mamma050308 Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Heisann Fødte selv en prins på 4560 g 5 mars og hadde egentlig ingen problemer. Jeg fikk beskjed om at han ca ville være 4000 g ved fødsel. Ble klippet litt på slutten, men det var ikke mye. Har inge problemer nå etter at jeg ble sydd. Jeg ble ikke satt i gang, fødte på termindato. Jeg har litt hofter og hadde kropp til å føde normalt. Regner med at kroppen din ikke kommer til å få problemer med å føde på vanlig måte siden legen ikke har nevt keisersnitt. Min svigerinne er 159 cm høy og normalt hold. Hun fødte en jente på 5160 g da mitt yngste tantebarn ble født. Førstemann var "bare" 4800 g. Hun ble heller ikke satt i gang før tiden. Lykke til. Vet ikke om du fikk så mye svar på det du lurte på. Ville bare prøve å muntre deg litt opp.
isiana Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Jeg ville ikke gitt meg med dette. Jeg ville snakket med jordmor om evt. å sjekke bekkenmål evt igangsetting til termin. Jeg forsøkte å føde en gutt på 5 kg (4970) med en hodeomkrets på 41 cm... 17 dager på overtid. Det gikk ikke, og ente med hastesnitt. Alt gikk bra, men det var mye smerte og slit uten at noe skjedde, fordi ungen var for stor for meg. Jeg er er ganske høy, og ikke spesielt smal, så de trodde vel ting skulle gå greit uansett (jeg hadde også normalt blodsukker). Nå skal jeg ha nr 3, og det var ikke noe problem for meg å få planlagt keisersnitt fordi sjansen for et stort barn til er veldig stor.. Lykke til!
oktbebis Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 Hei Jeg ble satt i gang etter eget ønske på ullevål, pga at jeg visste at jeg hadde et stort barn i magen, fikk beskjed om ca 4,5 kg etter mange UL'er. 10 dager over termin hadde jeg ikke lenger tålmodighet, men kunne også bli satt igang tidligere hvis jeg ønsket. Men er jo ikke en enkel avgjørelse å ta, det beste er jo om fødsel starter av seg selv. Jeg fikk også høre at barnet ikke legger på seg så mye ETTER termin. Uansett hadde Ullevål stor forståelse for mitt ønske. Min fødsel stoppet imidlertid opp under pressriene, barnet var feilinnstilt og skrudde seg ikke skikkelig. Det endte til slutt med hastesnitt, uten dramatikk. Babyen var 4,9 og 39 cm rundt hodet. Det er ikke nødvendigvis bare vekta på barnet som teller, men hodeomkretsen. Jeg visste at barnet hadde stort hode, men ikke hvor stort det var.. Vet ikke om det finnes så mange spesielle "triks". Men tror det ofte kan gå veldig fint å føde store barn også, selv om det ikke gi så bra for min egen del!
første barn i juli Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2008 takk for gode og trygge svar! jeg tar det roligere nå, vekstestimeringen er jo ikke helt 100% og hvem vet, kanskje er jeg en skikkelig fødemaskin! blir spennende å høre hva jordmor sier når jeg skal dit neste gang.
SuperMoM <3 Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 De snakka ikke noe om det da jeg skulle få sønnen min iallfall.. Gikk 15 dager over termin og han var 4520g og 39cm rundt hodet. Den bebisen jeg har i magen nå ble estimert til 2617g i uke 34.. og skulle være rundt 3700 ved termin..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå