Endelig mamma! Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Heihei. Hvor nøye er dere på dette med hygiene osv? Jeg føler meg veldig hysterisk, får i all fall høre det.. Bor for tiden i kjellerleiligheten til foreldrene mine, har tenkt å gjøre det en stund etter at barnet er født. Dette fører til at jeg tilbringer mye tid oppe hos familien min, og også inntar de fleste måltidene der. Er bare det at jeg synes hygienen er så dårlig... Verken min mor eller far vasker hendene før de begynner å lage mat. Dette synes jeg er ekkelt. Ikke vasker de frukt og grønnsaker særlig nøye heller. Verken foreldrene eller søstrene mine vasker hendene før de skjærer brød f.eks, enda de holder på hele brødet med den ene andre hånden. Etter de har vannet blomster vasker de ikke hendene. De vasker heller ikke hednene etter å ha vært i kontakt med våre 3 katter. Selv vasker jeg hendene i forbindelse meg alt jeg gjør, så og si, i all fall før jeg spiser eller lager mat. Føler ikke jeg kan si i fra heller, siden de er så snille og lar meg spise hos seg hver dag gratis, noe som virkelig hjelper på økonomien. Men er så bekymret.... Huff, er jeg helt på styr eller? Andre som har det sånn?
¤¤angelina¤¤ Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Jeg synes familien din er litt uhygenisk jeg da, og jeg er IKKE av den hysteriske typen. Vanlig hygiene å vaske hendene før matlaging, er det ikke? Men hadde nok kanskje ikke sagt noe.
Eisaapeittää Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Ikke bare du som er hysterisk nei! Synes det er skikkelgi ekkelt når folk ikke klarer å vaske seg, spes da de ksal håndtere mat! Og du er jo trossalt gravid, og da er det veldig viktig att frukt og grønt blir godt vasket! OG du skal jo som du sier bo der med en baby etterpå! Har du prøvd å tatt dette opp med dem? Jeg synes det er skikkelgi ekkelt!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Ja, det var ganske ekkelt ja. Har ala samme problem når vi er hos svigers (de bor langt vekk så vi er der ganske lenge om gangen) hvor det ikke blir vaska opp ordentlig. Glass og tallerkener og, ja alt, blir vaska opp i vann som ikke er særlig varmt, gjerne bare tørka med en klut *grøss* Det er møkk og skit på alt man tar fra skapet og da får jeg ganske panikk. De kunne fint kjøpt oppvaskmaskin, men svigerfar er pensjonist så han skylder på at han må ha noe å gjøre om dagen, så derfor vil han vaske opp for hånd. Han lager mesteparten av maten og, tør ikke engang tenke på åssen han vasker sine egne hender. Men, kan jo ikke si noe når man er på besøk, så må bare tåle det. Jeg synes du fint kan si at man skal skylle salat o.l godt, fortelle dem hvorfor det er viktig. Jeg hadde også fint slengt en kommentar : "skal du ikke vaske hendene først" om begynte å lage mat uten håndvask, særlig om det var noen i min egen familie. Ellers så er det bare å ta i et tak selv, tilby deg å lage salat og kom deg inn på kjøkkenet i disse situasjonene. Synes nemlig ikke du kan fortelle dem hvordan det skal gjøres om du ikke hjelper til selv. (som du sikkert gjør altså
Ellebettemor Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Det å vaske seg etter å ha vannet planter, synes jeg vel er ekstremt, men eller har du bare gode poenger. Det med salaten bør være greit å ta opp i og med at det i forbindelse med graviditeten (dersom man ikke er immun mot toksiplasmose) er viktig å skylle den grundig.
delphi76 Skrevet 5. juni 2008 #7 Skrevet 5. juni 2008 Det har aldri vært hysterisk å forvente at folk vasker hendene før de holder på med mat!!!! Det er normal hygiene Så syns du skal prøve deg på en kommentar om hvor viktig dettte er, spesielt når du er gravid. Skjønner at det ikke er enkelt ) Men prøv...
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Er vel ikke så hygienisk jeg heller da... Vasker hendene etter toalettbesøk (tenk det ja) og før håndtering av mat, men ellers er det ikke så mye håndvask. Blir jo fort en del ganger om dagen likvel da med tanke på hvor ofte jeg må tisse Vasker ikke hendene etter å ha vannet blomster (aldri tenkt tanken en gang) og er myye borti katten vår. Prøver å være flink med å vaske frukt og grønnsaker godt nå som jeg er gravid da. Synes likevel ikke jeg er uhygienisk.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 5. juni 2008 #9 Skrevet 5. juni 2008 Hei! Det å vaske hendene før man lager mat er jo en selvfølge;) I hvertfall i følge meg. Har selv 2 nydelige katter som er veldig rene og pene som jeg koser med daglig. Er ikke sååå flink til å vaske hendene etter hver gang jeg har tatt på dem, men skal jeg spise så er det jo klart at jeg vasker hendene før jeg trykker i meg noe. Frukt skyller jeg, men står ikke så lenge og gjør det, men en liten sprut får et alltid.. Så er ikke overhysterisk.. Men bruker sunn fornuft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå