Madamina Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Er lærer og gravid i 21 uke. Får beskjed om elever som har 5 barnesykdom. Det skal visst være farlig for gravide å få dette viruset.Dette smitter visst før man vet at man er syk (før utslettet kommer). Det er jo til å bli paranoid av. Overalt er der jo barn som kan ha dette viruset. Hva gjør viruset med den gravide?
klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 du må sykemelde deg med en gang. går igjennom akkurat det samme som deg.... dette er en sykdom alt for få vet noe om. ingen kjenner til den. søk på parvovirus hos foster på nettet. der finner du mye. desverre vet leger alt for lite. Først må du bli sykemeldt også mæ du ta blodprøve. hvis blodprøven viser at du har antistoffet i deg er det ikke farlig. da har du hatt den før. hvis ikke må du nok fortsette å ta prøver.det må jeg:( dette opptrer i epidemier. kan jeg spørre hvor du bor i landet?? får håpe du har hatt den før. da er alt i orden...
klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 et virus som heter parvovirus.legger med en nyttig link for alle gravide http://www.pasienthandboka.no/?mode=news&newsid=338
Madamina Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2008 Jeg venter på svar fra legen om jeg kan få ta en blodprøve.Tror ikke de aner noenting. Jobber på en skole i Sandnes hvor flere barn har hatt utbrudd. Sønnen min på 2 år hadde utslett men ikke feber for noen dager siden. Har svangerskapskontroll om en uke, men vil ikke vente til da. Er i uke 21, så den verste tiden er visst over i forhold til viruset. Men når de er så hysteriske med andre ting, får de lese seg opp på dette. Har lest en del selv
allegodetingertre Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Bor på Sola og sykdommen gikk i vår bhg i Stavanger i april. Jeg dro rett til gyn og fikk tatt blodprøver. Var ikke immun men slapp unna sykdommen. Ønsker deg lykke til! Ring legesenteret, du, og be om en blodprøve. Tar omtrent en uke å få svar på den. Og be om å få sykemelding.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 Jeg ble litt hysterisk for dette i går, og snakket med en fødselslege jeg kjenner. Hun hadde aldri hørt om dette før, men undersøkte grundig i alle mulige håndbøker på nettet og den siste versjonen av veileder i svangerskapsomsorg. Der sto det at det kunne føre til abort i 1 og 2 trimester, men at det var svært sjelden sykdommen gikk over til fosteret dersom mor ble smittet. Legen sa at det var omtrent samme risiko som ved alle kraftige infeksjoner, at det alltid kan være en liten sjanse for at noe kan skje. Hun mente at den artikkelen som er referert ovenfor ikke har noen holdepunkter i noe hun har lært. Og at mange sånne artikler ble skrevet av leger uten klinisk erfaring.
nyvending Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 Hei. Min nevø hadde denne sykdommen og jeg spurte fastlegen om jeg fikk lov å gå i en bursdag som denne nevøen også skulle i. Jeg fikk ikke lov å gå dit av legen min. Svaret jeg fikk var altså at dette var en sykdom som jeg måtte holde meg helt unna når jeg var gravid. Lykke til kjære deg, det vil nok helst gå bra, men det er ikke noe morro å bekymre seg over at en har vært i nærheten av sånn smittsom sykdom.
stinky-monkey Skrevet 6. juni 2008 #9 Skrevet 6. juni 2008 Jeg ringte helsesøster i går pga at min sønn hadde fått utslett på mage og rygg, og lurte på om dette kunne være 5.barnesjukdom, og om det evt var farlig for meg som er gravid. Helsesøstra skulle lese i håndbøkene sine, og ringe meg opp igjen. Etter en stund ringte hun, og det hun hadde lest var at alle barnesjukdommer kan være en risiko for gravid å bli smittet av. Men risikoen for at babyen i magen skal bli smittet av viruset er under 5%. Så det er ikke noe å bli hysterisk over! Hun sa også at den smitter før utslettet har komt til syne, så jeg fikk beskjed om å være litt på vakt om jeg får utslett (hvis det skulle vise seg at det er denne sjukdommen gutten min har, noe jeg fakisk tviler på). Og hvis jeg skulle få utslett, så måtte jeg ta en tur til lege å ta blodprøver. Men den farligste barnesjukdommen for gravide er meslinger (eller var det røde hunder?) og derfor blir alle testet om de har antistoffer av det i kroppen på første sv.skapskontroll.
Tonjepuus89 Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 Røde hunder er den som er den verste barnesykdommen man kan få under svangersakpet.. heldigvis er jo de fleste vaksinert for den da..
Mage igjen Skrevet 6. juni 2008 #11 Skrevet 6. juni 2008 Sønnen min har mest sansynlig fått det, fikk utslett i ansiktet i dag etter et par dager med litt feber (ikke høy og allmentilstanden hans er bra) Hadde aldri hørt om denne sykdommen selv og ANTE ikke at den kunne være farlig for gravide hadde jeg ikke sett noen liker om dette her inne. Så derfor dro vi begge til legen i hui og hast i dag. Legen min hadde heller ikke hørt om at dette var farlig med slo opp og fant ut det jeg også hadde lest på nett at det kan føre til lav blodprosent hos foster og kan i værstefall føre til fosterdød dersom det ikke blir oppdaget. Har derfor tatt blodprøve i dag for å finne ut om jeg har hatt dette før, noe hun annså som veldig sansynlig, da er det INGEN fare for å bli smittet igjen, og dermed ingen fare for foster. Dersom jeg ikke har hatt det før må jeg ta en ny blodprøve om 2-3 uker for å se om jeg har blitt smittet av sønnen min. Har jeg det må jeg få oppfølgning med ultralyd fram til fødsel for å se om lillemann har det bra. Dersom det blir oppdaget noen væskeansmlinger på ul kan det hende babyen må få blodoverføring mens den ligger i magen min, og den vil da klare seg bra. Så med andre ord; viktig å følge opp dersom man TROR man kan ha blitt smittet før det er for sent, MEN som legen min sa IKKKKKKEEEEEEEE bli hysterisk, for det er VELDIG liten risiko for at babyen blir smittet og ENDA mindre risko for skade, og at det uansett er noe å få gjort for at det skal gå bra uansett!
klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 6. juni 2008 #12 Skrevet 6. juni 2008 då kan eg råde deg til å ta blodprøve av din sønn også hvis dere ikke gjorde det. har gått igjenom nesten 3 uker med engstelse og blodprøver... fikk svar i går at hverken meg eller min sønn hadde hatt den. legen tok feil. han hadde ikke den sykdommen.var hos to forskjellige leger,og begge tok feil. Ta prøve av han og.for å få det bekreftet!!!
Mage igjen Skrevet 7. juni 2008 #13 Skrevet 7. juni 2008 Ja heldigvis tok han også blodprøve! Er den jeg er mest spent på! HÅPER det viser seg at det ikke er 5. barnesykdom, får vite det på fredag....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå