Gå til innhold

veier man seg hos jm og lege kun for statistikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså, hvis det hadde vært så viktig, så måtte vel veiing vært påbutt og ikke frivillig. hvorfor skal man veie seg? bare for å lage statistikk? viktig det også altså;) men bare lurer her jeg sitter;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere grunner til at man blir veid på kontroller. Såvidt jeg vet er det normalt at alle blir veis, noen får lov å veie seg hjemme om det føles best. Jeg har ikke inntrykk av at veiingen er frivillig, ikke noe mer eller mindre frivillig enn noe annet som foregår på en kontroll. En del av kontrollen.

En for høy vektoppgang kan indikere væskeansamling i kroppen og en for lav vektoppgang kan tyde på at moren får for lite næring. For stor væskeansamling i kroppen kan tyde på en begynnende svangerskapsforgiftning, preeklampsi, og for å stille denne diagnosen må minst to av tre symptomer være til stede. Nemlig høyt blodtrykk, væskeansamling i kroppen og proteiner i urinen.

Så bare statistikk er det ikke hvertfall:)

Skrevet

Tror det er for å se om du går opp det du "trenger" å gå opp??

Veit ikke.. Var bare det jeg trodde...

Skrevet

Det har vel noe med at vist vekta plutselig skyter fart at det kan være noe som ikke stemmer helt. Så det er vel litt personlig statestikk og ikke noe som blir tatt med i en stor sammenheng!

Skrevet

okei, men hvorfor er det frivillig da, hvis det er så viktig?

Skrevet

siden jm spør meg alltid om jeg vil veie meg, og sier: du trenger ikke hvis du ikke vil. men det er det samma for meg, går gjerne opp på vekten jeg, for jeg hakke vekt hjemme, så er bare litt moro å se hva jeg går opp. men hvis det er så viktig, burde det ikke vært frivillig.

Skrevet

Jeg blir kommandert opp på vekta, har aldri fått inntrykk at det er mer frivillig enn noe annet på kontrollen. Blir du spurt om du vil veie deg du da?

Skrevet

ja, blir faktisk det, men kanskje jeg er unntak hehe. så da er det egentlig ikke frivillig? hehe

Skrevet

Spurte hun på første kontroll også? Synes det høres uvanlig ut, står jo alle steder at det er endel av svangerskapskontrollen, i like stor grad som alt annet.

Skrevet

ja, ble også spurt av legen. legen sa også det var frivillig for meg. men da skjønner jeg hvorfor man veier seg, siden det egentlig ikke er frivillig. bra jeg har sagt at jeg vil alle gangene da:D

Skrevet

Jeg skal ikke si noe bastant jeg, men jeg har inntrykk av, som skrevet over, at det er like viktig som å sjekke urin, blodtrykk osv.

Skrevet

okei, det har jeg aldri blitt spurt om. det har de alltid gjort. eneste som er frivillig for meg er hvertfall veiingen.

Skrevet

Alt er frivillig, man blir ikke tvunget til noe som helst. Man kan gå gjennom hele svangerskapet uten å måtte gå på noen kontroller. Hovedgrunnen for veiing er nok med tanke på svangerskapsforgiftning.

Skrevet

var det jeg skulle frem til bare at jeg skrev det litt kronglete;=)

Skrevet

Svangerskapskontroller og ultralyd i det heletatt er frivillig.

Så egentlig slipper du å ta en eneste prøve/veiing/måling hele svangerskapet om du ikke vil.

Vekta er bare et av flere elementer som kan bidra til å oppdage problemer i svangerskapet (f.eks sv.skaps forgiftning).

Men som sagt, det er ikke bare veiinga, men hele kontrollen som er frivillig.

Skrevet

okei.så dumt da, er jo viktig med kontroller med tanke på mors og barns helse/liv. jeg syns det er dumt at det er frivillig med kontroller og ultralyd.

Skrevet

Det blir jo vanskelig å tvinge folk til å ta ultralyd og veie seg hvis de ikke vil. ;) Hva skal man gjøre hvis folk nekter? Tilkalle politiet? Man kan si at det også er noe som gjøres for barnets skyld, og barnet har ingen stemme i dette, men det er likevel mor som bestemmer. Det er svært få ting helsevesenet gjør mot pasientens vilje - da er det ofte snakk om tvangsinnleggelse av psykiatriske pasienter etc, og regelverket er veldig strengt når det gjelder sånne ting.

Men jeg er helt enig med deg i at kontroller er viktige. Heldigvis tror jeg de aller fleste tar imot tilbudene de får.

Skrevet

Hvordan skulle helsevesenet i så fall oppdage at en gravid ikke kommer til kontroller? Hvilke konsekvenser skulle i så fall den gravide fått for å ikke melde i fra om sin graviditet?

Skrevet

Alt må jo være frivillig. blir for dumt hvis det skulle være påbudt med kontroller, mors rettigheter som individ med selvbestemmelses rett over egen kropp hadde jo forsvunnet helt. (snakker om den generelle befolkning)

Så ja, man kan feks nekte å veie seg, men det blir jo litt lite hensiktsmessig. Velger man å gå på kontroll for å sjekke underveis må man jo nesten følge oppsatt plan, dvs BT, urin, sjekke ødemer og vekt.(+UL) m.m

Men bare for å diskutere videre så er det jo slik at narkomane mødre kan tvangsinnlegges de siste månedene av ett svangerskap for å sikre barnets helse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...