Gjest Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Nå er jeg endelig hjemme med den lille jenta jeg har venta på så lenge. Det er fantastisk å være ferdig - hold ut - det er er alt jeg kan si! Hadde hatt litt vondere kynnere, uregelmessig, et par dager uten at noe egentlig var igang. Så gikk plutselig vannet, etter at jeg hadde lagt meg natt til lørdag. Mye vann. Fikk kommet meg på badet/dusjen og det bare rant og rant, og jeg kjente med en gang igjen at det luktet fødsel. Ringte føden og sa jeg ville komme for en sjekk selv om riene egentlig ikke var igang. (Tidligere har fødslene mine startet med rier, og man har tatt vannet på sykehuset noe som har virkelig fått fortgang i riene mine. Ventet nå at det kunne bygge seg opp ganske fort.) Ble koblet på CTG, og hjertelyden til baby var fin, men det var svake rier ca 6 min mellom hver, kjentes bare i magen. Ca en time senere undersøkte jordmor åpning, som var to cm. Hun tøyde/strippet til ca tre cm. Merket at det ble mer intenst for hver ri, i korsryggen og nedover lårene,+nedpress. Det hjalp med litt massasje i ryggen i starten, så varmepose. Klarte ikke å være oppe å gå, ble liggende og slappe mellom takene. Etterhvert fikk jeg lystgass, som jeg også brukte ved første fødsel. Synes det er godt å konsentrere seg om å puste i maska, og smerten kommer litt på avstand. Prøver å fokusere, la kroppen gjøre jobben sin. "Slapp av. Hold ut. Dette er snart over. Vi har snart babyen hos oss. Det er verdt det. Dette er snart glemt. Pust inn pust ut. Slapp av osv ". En og en halv time fra 2 cm til full åpning. (Dette gikk såpass fort siden jeg har født før. Første fødsel tok tilsvarende periode seks-sju timer, men med mer pauser mellom riene.) Kjenner tydelig forskjell når det blir pressrier, da ble jeg mer klar i hodet, la fra meg lystgass, og ut kom jenta på 8 minutter! Det er fantastisk å være i mål. Er hjemme nå med en nydelig baby. Det er virkelig et under - og gleder meg sånn til å bli kjent med henne. Et lite PS angående fødebagen: - Det var gull verdt å ha pakket baggen på forhånd, når det startet med vannavgang var det ikke mye jeg fikk gjort hjemme før vi dro til føden. - Kjekt med to vannflasker med drikketut i bagen (Imsdal el.lign), både til bruk under fødsel og på barsel. Blir utrolig tørst og varm . - skulle gjerne hatt en vid boksershorts el.lign å hatt utenpå de stygge nettingtrusene, ble litt varmt med de buksene jeg hadde med. Lykke til til dere som venter!!
gaya og leander :-) Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Hei ! og gratulerer så mye med jenta :-) kos deg masse i tiden fremover. Det høres ut som du har hatt en veldig grei fødsel :-) jeg er også tredjegangs med termin 26. Juni, men har ikke født på 18 år så lurer på hvor stort hopp det var på din nr 2 og nr 3 tenker mye på at nr 3 er en luring :-) gleder meg til å bli ferdig nå så jeg også kan få møte nurket mitt, lykke til videre med nurket ditt :-)
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 jeg har to jenter på 4 og 6 år fra før. var også spent på om nr tre var en luring... men det gikk jo greit heldigvis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå