Gå til innhold

Hvilken virkning har stress på babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt noen tøffe dager der vi har ventet på store svar, som f.eks, skal mannen min reise til Afganistan under fødsel? (Vi var enige om dette foressten, selv om det høres brutalt ut...:-)) Det andre spørsmålet var: Er vi husløse om to uker? (ikke noe vi kunne leie her vi bor) Disse spørsmålene har ventet på svar lenge, og jeg har klart å skyve det bort. Men så når tiden kom for å vite, ble svarene utsatt flere ganger, og da klarte jeg ikke mer. Har vært laaaaangt nede og sliten både fysisk og psykisk. Fikk endelig alle svar idag, og pappa til bebisen blir hjemme, og vi får bo i huset vi låner et år til. Så alt er vel nå, men det har vært et enormt stress. Svigermor legger da til hvor farlig stress er for babyen. Det hadde hun nylig hørt/sett, at det kunne føre til alvorlige komplikasjoner ved fødsel/etter fødsel/imagen. Så takk!, svigermor for at du fikk beroliget meg etter at jeg la ut om alt stresset mitt....

Så nå lurer jeg på hva det er stress gjør på babyen, er det noen som vet noe konkret, og som kanskje kan komme med avlapningstips til ei som ikke har tid og mulighet til å slappe så alt for mye av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Huff da, det høres ikke ut som du har hatt det så greit den siste tiden, men nå skal du bare slappe av i tiden fremover og fokusere på at du skal ha en baby og at det helt sikkert går bra med den. Prøv om du kan sette av litt tid til deg selv hver dag, ta et bad, les en god bok,gjør noe som du syns er hyggelig og ta deg en liten blund på ettermiddagen hvis du har mulighet da :-) Du har kanskje en jm som du kan snakke med hvis du ikke klarer å roe deg, det går helt sikkert bra skal du se, lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg får vel rett og slett sette av en bestemt tid på dagen der jeg får tvinge meg selv til å sette meg ned og slappe av. Tror nok det vil hjelpe. Evt. får det vente til ettermiddagen når pappan kan ta med de andre barna ut så huset blir tomt en stakket stund ihvertfall. Bare det at livet går i hundre og jeg prøver å henge med...

Skrevet

Det er nok viktig at du prøver å få til det i tiden fremover, vi trenger litt ekstra ro og hvile når vi er gravide, pleie oss selv og prøv om du kan slippe taket litt, du må jo ikke henge med i alt du heller selv om livet ofte går i hundre, ingen er super menneske heller :-) pass på deg selv i tiden fremover du, klem :-)

Skrevet

Hei,

Jeg har ingen erfaring, men min venninne jobbet mye og var veldig stresset og det endte med at jenta hennes ikke vokste like mye som hun burde ha gjort (300g mindre fra en måling til neste). babyene tar til seg næring når de får være i fred og ro, ikke når det er masse mas og kjas. Snakk med JM, men ellers tror jeg det er viktig å ta det med ro for at babyen skal ha det bra!

Skrevet

Hmm, kanskje derfor symfysemålet hadde gått fra en strek over normalstreken til en strek under normalstreken forrige gang? Jordmor sa at målet var helt greit, men jeg er spent på hva målet blir ved neste kontroll om en og en halv uke... Merker jo at lillejenta i magen har vært roligere de siste dagene, men idag har det tatt seg litt opp. Skal bruke dagen til å ta det med ro og bare kjenne at hun er der, så blir det vel bra for oss begge:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...