Ragdoll Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 fikk svar fra legen i posten i dag på blodtypen min! Viser seg at jeg er rhesus negativ! Min kjære er rhesus positiv! Hva galt kan skje fremover da? Noen andre som er i samme situasjon'?
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Det kan oppstå problemer..hadde det vært omvendt hadde det gått bra. men noen snakker om at barnet i verste skifte blod.
Ragdoll Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2008 Huff... er det sant? Sitter her å griner jeg.. Går vel som regel bra? Føler meg så unormal, leser på nettet at 85 % av alle mennesker er positiv, og så må selvføglelig jeg være en av de 15 % som er negativ! :S
Mage igjen Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Tror nok du bare kan ta det med ro. Uten at jeg er noen ekspert mener jeg det er som følger; Du må ta noen ekstra blodprøver i uke 32 og 36 eller noe sånt for å se om du har dannet noen antistoffer mot barnet, også får du en sprøyte ved fødselen, hvis du har dannet dette antistoffet. (Sånn som jeg har forstått det altså) Det er ingen fare med barn nr 1 men det er en viss fare for barn nr 2 hvis du ikke får denne sprøyten. Det er derfor du blir fulgt ekstra opp med blodprøver. Ville ikke bekymret meg, det er mange rehsus minus rundt omkring og det går bra det også!!!!!!! Bare slapp av å nyt tiden fremover!!!!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Ei venninne av meg fikk en sønn nettopp, og hun er også rhesus negativ. Babyen kom seg fint ut, og de slapp å gjøre noen ting. Babyen og mor får en sprøyte etter fødselen. Det er kun farlig hvis babyen får svelgt noe av ditt blod eller hvis ditt og babyen sitt blod blandes. Det kan jo bare skje under fødsel såvidt jeg vet. Dette er bare ting hun har sagt til meg, og hun var ikke det minste bekymret hverken før eller under fødsel. Til tross for at gutten satte seg fast, og hun revnet og måtte sy 40(!!!) sting! Så tror nok ikke du trenger å bekymre deg ennå, vent til fødselen, de vil nok passe på deg og babyen ekstra godt under fødsel! Slapp av og nyt graviditeten, regner med legen informerer deg litt mer. Lykke til, dette går bra!=D
zeppi Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 Hei Det stod litt om dette i boka "På vei" av Gro Nylander. Fikk inntrykk av at det som regel gikk bra for de fleste, så sant kroppen din ikke danner antistoffer mot barnets blodtype (OM barnet har arvet fars sin blodtype, kan jo godt ha arvet din blodtype og da er det intet problem), med det skjer vel som regel ikke, da barnets blod er adskilt fra ditt. I veste fall, om kroppen din danner antistoffer mot fosterets blodtype, så må barnet kanskje foløses før tiden, evt. få blodoverføring mens det ligger i magen. Men du burde lese det som stod i boka til Nylander, den er utrolig god mht. det meste syns jeg. Lykke til, tror helt sikkert det vil gå helt bra, og du får helt sikkert god oppfølging!
Ragdoll Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2008 tusen tusen takk.. nå kan jeg slappe av litt igjen.. Skal til jordmor neste uke, så får høre med henne hva jeg må gjøre videre..
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #8 Skrevet 4. juni 2008 Hei! Ikke bekymre deg for det du! Jeg er også rhesus minus og venter nå mitt andre barn. Første svangerskapet gikk helt problemfritt, og barnet var helt friskt og fint. Fikk en sprøyte med noe som heter Anti D etter fødselen, for at jeg ikke skal danne antistoffer mot barn nr 2 (om det skulle vise seg at dette barnet er rhesus positivt). Pappa'n er rhesus positiv, og dette har ikke skapt noen problemer for oss. Er nå i uke 28 med barn nr 2, og jeg har ikke dannet noen antistoffer mot bebisen så langt...skal ta nye blodprøver om 4 uker for å sjekke det på nytt...men jeg tror nok alt er bra. Så det er ikke så farlig som mange vil ha det til, og det er veldig sjelden det blir komplikasjoner mot dette i dag. I gamle dager kunne man få problemer når man ventet barn nr 2, men det var fordi de ikke hadde denne Anti D sprøyten den gangen. Masse lykke til
Ragdoll Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2008 Sååå godt å høre at det ikke bare er meg og at det går bra for andre.. Er litt ille når man vet så lite om dette fra før.. Tusen takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå