Gå til innhold

Jeg drikker når barna er til stede eller sover

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helger har vi ofte besøk av 1-3 venner på kvelden/natten. Vi drikker, skravler, spiller spill og hører på musikk.

Ofte blir det en del alkohol, men enten jeg eller mannen min gir seg godt brisen. Ser ikke noe galt i dette, men vet noen gjør det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javel?

Og hvor vil du med dette innlegget?

Skrevet

jeg syns det er galt, hva hvis noe skjer å ungen må på legevakta,vell dere kan ta taxy. gøy for barnet å ha med seg fulle/brisne foreldre.eller ungen våkner å ser mamma å pappa drikker å oppfører seg rart,

godt min unge vokser opp uten alkohol i hjemmet.

men for all del,det er deres valg å jeg sa bare min mening nå

dere kunne kansje ha vurdert å heller få barnevakt,la ungen sove hos noen andre ei natt avåtil så kan dere drikke så mye dere vil?

Skrevet

Jeg synes dette er opp til hver enkelt..legger meg ikke oppi om folk drikker når barna sover osv. Man er ikke dårligere foreldre fordi. (med måte såklart)

Selv ville jeg aldri gjort det...

Skrevet

Hos oss er alkohol akseptert i fornuftige menger. Det å dele en flaske vin til god mat eller sammen med gode venner hører med til helgekosen. Man kan jo ikke tenke på om man må dra på legevakta, da bruker man taxi eller ambulanse om det skulle være akutt. Tror ikke barn har vondt av å se noen ta et glass vin eller en pils, handler om å få et naturlig forhold til alkohol. Mine foreldre tok gjerne et glass i hyggelig selskap og det har verken jeg eller mine søsken tatt skade av. Tror heller vi har utviklet et sunt forhold til alkohol for vi hadde ingen trang til å smugdrikke i tenårene eller juge når vi skulle på fest der det var alkohol, men jeg har venner som ikke fikk lov til å drikke i det hele tatt og de festet som gale, overnattet hos venner når det var fest, jugde om hvor de skulle og noen ble sendt til pumping, flaut. Min mening er at jo mer ulovlig og unaturlig foreldre gjør alkohol jo mer spennende blir det i ungdomsåra.

Når det er sagt så forsvarer jeg ikke helgefyll med barn i heimen, kun koseglass til mat eller en pils i solveggen. Skal man på fest skaffer man seg barnevakt.

Skrevet

jeg har aldri drukket meg full når jeg har passet barn, og det skal jeg aldri gjøre heller. men jeg har drukket litt og blitt litt brisen 1-2 glass vin fks). da forandrer jeg ikke personlighet. jeg har uansett ikke sertvikat, så om det skulle skje noe, kunne jeg uansett ikke tatt bilen og kjørt selv. da måtte jeg tilkalt venner/familie/taxi.

Skrevet

Knøtta: enig med deg på mange måter, men jeg synes det er helt utrolig at enkelte foreldre gir barna sine alkohol i hjemmet. der går grensen for min del.

Skrevet

enig i at man kan kose seg med et glass vin osv,

men alt med måte.

jeg har selv sittet på nyttårskvelden med et vennepar,der vi hadde et par cider.

men som sagt syns jeg at man skal tenke litt å ikke drikke for mye.

Skrevet

"Knøtta: enig med deg på mange måter, men jeg synes det er helt utrolig at enkelte foreldre gir barna sine alkohol i hjemmet. der går grensen for min del."

Hva regner du som barn?

Jeg fikk alkohol av mine foreldre når jeg var 15 år. Ikke slik at de kjøpte drikke til meg når jeg skulle på fest, men et glass rødvin til maten i spesielle anledninger. Dette er også ganske normalt i mange kulturer over hele verden hvor drikke-kulturen ikke er like vulgær som den er i Norge.

Skrevet

Fikk ingen alkohol hjemme før jeg var 16. Da kjøpte mine foreldre noen pils til meg på den betingelsen at jeg IKKE under noen omstendigheter skulle drikke NOE annet på fest, tror de følte det tryggere enn å ikke vite hva jeg kunne få i meg, at vi drakk på fest gjorde vi jo uansett så da fant de ut at det var like greit å gi meg noe så de hadde kontrollen.

Flatfyll kulturen i norge er jo helt syk, kommer vi over noe billig drikke i utlandet drikker vi oss jo fra sans og samling, megaflaut.

Ordtaker "alt med måte" gjelder også alkohol både hjemme og hvor vi ellers befinner oss.

Skrevet

Figa: det er en grunn til at det er 18 års grense på vin og øl. Når ungene mine er 18 år er det greit.

Tenker på de som sender med 16åringene sine alkohol for å gå på fest. Lurer på hva tankegangen deres er jeg...

Skrevet

Vi også tar noen glass vin til mat i helgen. Ser ikke noe galt i det. Vi blir jo ikke fulle, men vi viser datteren vår at det er normalt å nyte i små mengder. Sånn er jeg oppdratt og har alltid hatt et avslappet forhold til alkohol. Mannen min har vokst opp med at alkohol er skadelig og veldig farlig.. Søsteren hans har bært veldig preg av dette og når vi har vært på fest har det alltid vært om å gjøre å bli fortest mulig full for det er så spennende. Vi har kjent hverandre i mange år før vi ble svigerinner. Jo mer man skjermer ungene for jo mer nysgjerrige blir de, og den bten av nysgjerrighet er greit å styre for vår del. Foreldrene mine så jeg ikke fulle EN gang før jeg var over 20 år!

Skrevet

Jeg har aldri fått alkohol sendt med meg på fest, så du skal nok ikke spørre meg om det.

At jeg fikk et glass vin til maten ved spesielle anledninger som 15-åring ser jeg faktisk ingenting gale i. Ikke ble jeg full og ikke gikk jeg ut for å drikke mer etterpå heller. Så hvorfor ikke? Jeg lærte jo selv hjemme hvor grensen min gikk. Bedre at jeg gjorde det hjemme enn i en grøft.

Skrevet

Må bare si meg veldig enig med deg, jeg :) Både dette innlegget og det øvrige :) Er også av den oppfatning at det var bedre at jeg fikk noen øl av foreldrene mine når jeg var 16-17 år enn at jeg skulle drikke noe av en dunke en kamerat hadde fått kjøpt billig i byen :P Det var vel det foreldrene mine trodde kom til å skje i alle fall ;)

Skrevet

Nå havnet dette innlegget helt feil. Det var Knøttas innlegg jeg svarte på :)

Skrevet

Jeg så aldri foreldrene mine fulle før jeg var rundt 17 år, men de tok seg jo gjerne en øl eller delte en flaske vin en lørdagskveld. Jeg vil nok ikke komme til å skjerme ungen(e) min(e) fra alkohol eller lære dem at det er fyfy. Jeg er enig med dem her som mener at jo strengere man er med alkohol, desto mer spennende blir det og man tøyer grensene. Jeg fikk med meg noen øl hjemmefra da jeg var 17 år, og da drakk jeg ikke hjemmebrent og div.på fest, men drakk heller det jeg hadde.

Har sett flere eksempler på at hvis foreldere skjermer barna helt for alkohol, er det gjerne de som ender opp med å bli pumpa eller drikke seg snydens på hjemmebrent og div, mens de som hadde et normalt syn på alkohol heller koset seg og hadde det gøy, og ikke så på det som tøft å drikke seg kanonfull og ende opp i grøfta..

Å drikke med barn i huset bør gjøres med måtehold, situasjoner kan jo oppstå og da burde man helst være i stand til å takle det. Å ha fest med barnet liggende på rommet sitt hadde jeg aldri funnet på, men å dele en flaske vin med samboer eller ei venninne ser jeg ikke på som noe problem.

Skrevet

Hva gjør dere vis barna våkner? Og ser dere godt brisne?

Jeg syns ikke noe om og drikke seg brisne eller fulle med barn tilstede.. Greit med venner på besøk, og vin til maten, øl til kampen.. Tror barn har godt og se at man kan kose seg med moderate menger alkohol.. Vin er godt til helgematen.. Men har man barn tilstede bør man modere seg.. Og det bør vennene som er på besøk også. Barn bør og skal ikke måtte oppleve fulle folk. Selv om du er på godt humør kan det jo være skremmenede for barna.

Skal jeg og min mann feste sender vi ungene til barnevakt eller besteforeldre.. :)

Og vi kommer heller ikke til og sende med de alkohol når de er så gamle.

Skrevet

Er sikkert like artig når ungene våkner pga sykdom eller noe annet. Spes om de da må ta ungen med på legevakten og begge foreldrene står der med mer enn nok promille innabords.

De har kanskje ikke tenkt på at de da kan bli nektet å være til stede på sykehuset om det skulle være noe helt spesielt.

Greit at folk drikker, men synes de først bør sørge for at ungene er et sted der de kan bli tatt hånd om, hvis de skulle våkne.

Fulle mennesker klarer jo ikke ta vare på seg selv egentlig, så hva får dem da til å tro at de klarer å ta vare på unger.

Menmen...smak og behag. Jeg vet at jeg hadde ikke drukket med mine barn i huset.

Om noe skulle gå galt, hadde jeg aldrig klart å tilgi meg selv!

Skrevet

Så lenge det ikke er flatfyll med hyling og vill fest og alle er stup dritings synes jeg det er helt ok å kose seg litt i helgene. Hvis barnet må på legevakten eller på sykehus får man rekvirert taxi evt ambulanse. Jeg ville ikke drukket alkohol dersom barnet mitt var sykt da det ble lagt. Såpass langt tror jeg de aller fleste foreldre klarer å tenke =)

Jeg er vokst opp med at mamma og pappa tar seg en pils i helgene og har nok ikke akkurat tatt skade av det. Hehe, fester har jeg også vært med på, men ikke ofte. Jeg kommer aldri til å la mitt barn være hjemme når vi har fest, der går grensen.

Men å kose seg med en pils eller litt vin i helgene, gjerne sammen med gode venner, ser jeg ikke noe galt i.

Skrevet

"Fulle mennesker klarer jo ikke ta vare på seg selv egentlig"... hmmm... nå har jeg i løpet av mine 32 år vært full ganske mange ganger, men har alltid klart å tatt vare på meg selv. Men kanskje det kommer an på hvor full man er.

En gang i fylla fikk jeg til og med renset og bandasjert et sår på en kamerats hånd, så man kan jo egentlig si at jeg klarte å ta vare på både meg selv og han.

Drikke(u)kulturen her i Norge er noe vi må forandre på.

Skjønner ikke hvorfor vi skal sitte på vår høye hest og snakke om hvor forferdelig det er at mennesker i andre land drikker med barn til stede eller gir barn et glass vin til maten, når vi her i landet ikke en gang klarer å reise til Spania uten å skjemme uthele landet pga flatfyll.

Andre land har en helt annen alkoholkultur enn det vi har, og etter min mening bør vi lære litt av dem istedetfor å dømme dem nord og ned fordi de så altfor tydelig har klart å ha et normalt forhold til alkohol. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at enhver nordmann ikke kan ta seg en pils eller et glass vin uten at de drikker seg fra sans og samling, men det finnes veldig mange av dem.

Mine barn kommer til å vokse opp med at foreldrene tar seg et glass vin til maten, koser seg med en kald pils i sommervarmen eller en drink en lørdagskveld.

Jeg for min del nekter å la mine barn vokse opp og tro at alkohol er noe man drikker kun for å bli full, at det ikke er mulig å bare ta et glass eller at fulle folk ikke klarer å ta vare på seg selv. En gang må jo vi nordmenn snu denne idiotiske holdningen vi har til alkohol og lære barna våre at det faktisk er noe som heter "med måte".

Datteren til en bekjent (venninne av en av mine venninner) ble sjokkert da jeg tømte ut over halvparten av pilsen min fordi jeg ikke ville ha resten. Tror moren fikk seg en oppvekker da hennes 10 år gamle datter sa til meg, som var gal nok å tømme ut alkohol; "Du må jo drikke flasken tom når du først skal åpne en flaske."

Neida, sa jeg til henne, jeg hadde ikke lyst på mer. Hvorpå hun stirret på meg med store uforstående øyne.

Går an å lære barn at man kan ha et normalt forhold til alkohol. Og det tror jeg ikke man klarer dersom man skjermer barn totalt for alkohol frem til de er 15.

Skrevet

Jeg tror dette innlegget kun har en hensikt, å provosere! Og det har tydeligvis fungert...stå på damer. HI har jo ikke giddet å svare på en eneste mening som har blitt nevnt her.

Skrevet

Nææh?? Tror du det Metal?

Det er vel ikke alltid det bare er HI man er intressert i å diskutere med da... Men stå på Metalpunkin, det er lurt å kunne legge sammen 1+1 vettu!

Skrevet

Hahaha jo takk for det ;) Og 2+2 er...ehhh? 4? Hadde jeg rett..? Sorry, måtte bare kommentere det. Er så mange innlegg som kun lages for å provosere, så jeg bare MÅTTE kommentere det. Kunne ikke helt dy meg, akkurat som HI som bare MÅTTE lage dette innlegget :)

Ha en fin kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...