Gå til innhold

Ang lesing til eksamen! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksamen og graviditet er to ting som definitivt ikkje passar saman! Fekk oversikt over tema o.l. vi bør lese, tysdag morgon. I mårå tidleg får vi vite kva fag vi kjem opp i, og kva tid vi skal inn til sensor. Dvs. at gårsdagen og i dag er satt av til lesing.

MEN! Eg får ikkje til å konsentrere meg! Har tusen andre ting å tenke på, og tusen andre ting å gjere. Når eg først klarar å sette meg ned å lese så hugsar eg ikkje noke av det eg les!

I tilegg til at det er ulovleg hett både ute og inne! Kven var det som fann på å ha eksamen på våren/sommaren? Kunne ikkje skuleåret gått frå januar til desember? *sukk!*

Noken som har tips til korleis ein stakkar kan få til å lese på ein effektiv måte? Og ikkje minst: Korleis hugse det eg les????

*sukk!* Eg er heilt fortvila!

Dinna dagen stinka... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nettopp eksamen i historie, leste og leste, men husket ingenting etterpå.

Det som fungerte for meg var å sette meg på soverommet (eneste rommet i huset hvor det var kaldt). Lese noen avsnitt om gangen og deretter fortelle høyt til meg selv hva jeg nettopp har lest. Da sitter det hos meg hvertfall :P

Litt lurt å være alene hjemme sånn at ingen kan forstyrre deg og det ikke er noe bråk i huset.

Ta deg også en pause når du kjenner at du blir virkelig lei.

Sikkert andre som har gode råd også :)

Uansett, lykke til på eksamen, det går som regel bra!

Skrevet

Bur på internat, så soveromet er einaste romet eg har. Kan og sitte på elevkjøkenet og klasseromet, men der var det berre forstyrrelsar. Er hett over alt, men litt bedre no som sola har gått ned.

Får prøve det med å gjennta høgt til meg sjølv. Er jo muleg det virkar.

Takk for støtte og gode råd i allefall:)

Skrevet

Jeg kjenner til det å måtte lese til eksamen og ha hundre andre tanker i hodet samtidig.

Etter 8 år på universitetet lærte jeg en god del triks og her er et par av dem:

* Lag en leseplan som er overkommelig!

Legg opp planen i detaljer. Eks:

Lesing fra kl. 9-11

Lunch, telefoner osv kl.11-12

Lesing kl. 12-14

Pause 20 min

Oppsummering kl. 14.20-15.30

* Ha en blokk og penn ved siden av deg. Hver gang det kommer en tanke som IKKE har med studiene dine å gjøre, skriv de ned med en gang. Stikkordsform, så du ikke kommer ut av lesingen og konsentrasjonen din. Skriv ned ALT: "middag", "kjøpe melk", "ringe Anne", "finne ut av feriepenger"...På den måten glemmer du ikke, men kan legge den tanken fra deg inntil du er ferdig å lese.

Tanker som svirrer blir bare desto mer påtrengende og sterkere hvis du prøver å IKKE tenke på dem.. Men skriver du de ned så blir de borte (i hvertfall mens du leser!)

Er det telefoner el du må ta, ta de i pausen!

* For hvert kapittel skriv et resonnement av det du nettopp har lest. Tenk over hva du tror er det viktigste du har lest. Hvis det er noe du kan lage en liste ut av, gjør det. Bruk fargekoder og tegn små ting i margen som kan trigge hukommelsen din til å huske spesielle ting.

På bunnen av siden skriv stikkord over dette ressonementet som du skal bruke til oppsummeringen senere.

Desto flere sanser du bruker når du leser, desto mer husker hjernen din på det du har lest! Så bruk farger, lag lister, små tegninger osv..

* Oppsummeringen på slutten av dagen MÅ være muntlig! Man tror man alltid husker og skjønner ting inntil man skal forklare det til andre.. Da skjønner man at man kanskje ikke kan det så godt allikevel! ;)

Klarer du å forklare en ting muntlig, da kommer du garantert til å huske det på eksamen!! :o)

Ta for deg stikkordene du har skrevet fra hvert kapittel. Se på ett stikkord av gangen og begynn å snakk høyt alt du vet om dette emnet.

Når du føler deg ferdig, kikk på resonnementet og se om du har husket alt. Ser du noe mer, så snakk videre om det uten å se mer på arket. Og så gå til neste stikkord... osv.

Hver dag starter du med å ta en ny oppsummering fra dagen før - MUNTLIG. Jeg er helt sikker på at du kommer til å huske masse!!

Blir det skikkelig krise og du er drittlei, så gjør en avtale med deg selv om hvor lenge du skal tillate deg å ta en pause for å få et avbrekk. Lager man ikke sånne avtaler så blir det bare til at timene flyr og før man vet ord av det så har dagen gått :/

Håper dette kan være til litt hjelp! Dette har i hvertfall reddet meg igjennom 24 eksamener ++.

Lykke til! Du er superflink :o)

Skrevet

Kjempebra tips ChellBell!!

Disse tipsene kan jeg få bruk for. Sitter nå med hjemmeeksamen som skal leveres i morgen (så får heller bruke de til neste eksamensperiode hvor jeg vil være høygravid)

På universitetet er vi så heldige at vi har eksamen både før jul OG før sommeren ;) Syns kanskje det er litt lettere å holde seg inne for å lese i november og desember må jeg nok innrømme... men det fine været sies å holde seg, så vi får satse på det!! =)

Skrevet

Jeg har tatt utallige eksamner - og i all beskjedenhet - med veldig gode resultater.

Det handler ikke om at jeg er noe slags klisterhjerne e.l., men at jeg har funnet min strategi.... Jeg lager tankekart. Bruker store ark og flere farger på pennene - og lager en slags oversikt av det som er verdt å huske. Det florerer piler og bobler og det aller vesentligste tegner jeg inn i hodet på søte ansikter.

Jeg er visuell i huekommelsen - og bruker det for det det er verdt. For andre er MINE tankekart nærmest ubrukelige - men for meg er de et bilde av sammenhenger og kjerneverdier i teksten.

Vet ikke hvilket nivå du tar eksamen på, men for meg har det funket helt opp på master-nivå.

Lykke til med lesinga og eksamenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...