Gå til innhold

Satt i gang pga svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følges opp på sykehuset pga begynnende svangerskapsforgiftning. Sist var BT 150/100, +2 protein i urin., ødem 2 + lett konstant hodepine. Det ble da diskutert innleggelse for observasjon, men siden babyen på ul så ut til å ha det så bra, fikk jeg reise hjem.

Sånn jeg forstod det på legen sist, trodde han babyen ville komme nokså snart pga det forhøyede Bt mitt.

(Ha-ha, er like gravid foreløbig ;-) Var 37+1 forrige kontroll, skal på sykehuset i morgen og er da 38+1.

Aner jo ikke hvordan Bt, urin og UL ser ut nå. Men jeg har i allefall blitt myyye mere hoven. (går skalen bare til 3?!?) Spesielt føttene, vonde å gå på brenner og sprenger...

Hvilke vurdering gjøres i morgen? F.eks ul, hvordan ser det ut om babyen ikke har det bra? Er det hvis hun ikke har vokst siden sist eller? (ble da estimert til 3200g). Er det noen sjangs for å bli satt i gang hvis prøvene er stigende? Eller er det liksom ikke så farlig siden jeg er så nærme termin at babyen liksom kommer snart likevel? Noen med peiling?

Bør jeg ha baggen klar til i morgen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde svangerskapsforgiftning sist gang jeg fødte (det er halvannet år siden). ikke mye, men nok til at de satte meg i gang 3 dager før termin. Ble strippet (huff, veldig vondt) lørdag morgen og natt til søndag kom riene. Det beste for deg er nok å gå til barnet selv vil ut, men blir du satt i gang så må du jo det også. Hvis du blir strippet slik som jeg ble, modnes ikke mormunnen naturlig derfor tar ofte fødselen lengre tid. Men jeg hadde jo i tillegg setefødsel, så kanskje ikke akkurat en helt normal fødsel å fortelle om.

Men i allefall, jeg ble satt i gang noen dager før termin, og jenta mi kom dagen før termin. Legene sa de ville jeg skulle gå til termin, men da var det "trygt" å sette meg i gang...

Skrevet

Er i noen lunde samme situasjon her.... Er i dag 32+5 og har vært innlagt på UNN Tromsø for observasjon en uke.... Kom hit for rutinekontroll (måling av blodgjennomstrømming) forrige onsdag. Blodgjennomstrømming og tilvekst var fin, CTG og blodprøver var normal, men hadde lettere forhøyet BT og +1 på protein. Pga BT og protein fikk jeg ikke dra hjem!!!! Jeg fikk lungemodningssprøyter i tilfelle det skulle bli aktuelt med forløsning før uke 34 pga akutt svangerskapsforgiftning! Etter en uke er alle prøver like fine, men BT har steget litt, ble i dag målt til 150/110. I kveld fikk jeg medisin mot BT. Formen er fin og det blir lange dager om jeg må være her fram til fødsel! Jeg fikk beskjed om at terskelen var lav for forløsning etter uke 34 ved svangerskapsforgiftning.... Blir jo spennende å høre hva som skjer med deg i morgen!

Skrevet

Synes det er rart at du fikk dra hjem med de verdiene du hadde jeg da... Jeg ville nok tatt med meg baggen, og belaga meg på noen dager på sykehuset jeg...

Ble lagt inn i uke 37 pg. av sv. forgiftning sist. Og hadde lignende verdier på BT og urin, men var ellers i fin form. Ingen hodepine eller noe. Jeg merka ikke noe til at jeg hadde det selv, men ble sendt på sykehuset etter vanlig kontroll hos JM..

Lå i en uke, før de satte i gang i uke 38. Og formen min var like fin... Sånn annet enn BT og urin da......

Foresten også i Tromsø jeg=)

Skrevet

Takk for svar! Virker som det praktiseres litt forskjellig rundt omkring på sykehusene... Jeg er sykepleier selv (jobber på Ullevål) og tar meg selv i å være veldig lite bekymret i grunn. Sikkert typisk det. Tok masse blodprøver forrige uke (lever- og galleprøver + + tror jeg), som jeg får svar på i morgen. Hadde de vært alvorlig forhøyet så hadde de vel ringt? Tenker liksom derefor at alt er ok. Føler meg jo ok, bortsett fra ødemene, og litt hodepine.

Men ok, pakker i allefall den bagen klart da:-)

Skrevet

Baggen kan du jo pakke og ha klar uansett, det er jo bare en ting mindre! Og fødsel i uke 38 er jo stort sett ikke noe problem, det regnes jo ikke som prematurt lenger og uansett hva legene avgjør så skal det jo være til det beste for deg og jenta di!

Lykke til, krysser fingrene for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...