Gå til innhold

Vi skiller lag, 4 uker til termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn sammen fra før og venter en ny. Hvor skal jeg begynne? har jo ikke økonomi til å klare meg alene men har vel rett på overgangs stønad etter hva jeg har lest her inne. Men vil jeg få det dersom vi har delt foreldre rett 50-50? Hva med bostøtte? jeg får utbetalt 8000 nå i permisjonstiden, men 2 soverom her i byen koster minst 10 000..

Han kan vel ikke ha babyen 50 prosent fra fødselen uansett da jeg skal jo amme barnet? blir det jeg som får foreldre rett da eller? skal han da ha samvær med barnet her hos meg, eller hvordan gjør man det?

Utholder ikke tanken på å levere fra meg barna.. er så utrolig trist og sliten og tom for tårer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mange svar å gi deg, men ring nav og spør. Jeg ringte dit selv for en uke siden og traff en veldig hjelpsom dame som svarte på alt jeg lurte på. Skriv gjerne opp spm dine før du ringer så du ikke glemmer noe.

Vil gi deg en stooor trøsteklem, dette kan virkelig ikke være lett for deg.

Skrevet

jeg og min ex har delt foreldreansvar :) Så det har ingen betydning. Er bare i større avgjørelser at man må ha begges underskrift.

Dette er ang hvor mye omsorg. Delt omsorg får du ikke rett på stønad, men har du hovedomsorgen har du rett på 1 ekstra barnetrygd, farsbidrag og overgang stønad i 3 år. visst yngste ungen er passert 3 år innen da må amn være i 50% jobb eller være reel arbeidssøker.

Bostøtte kan jo være du får. Det hadde ikke jeg, men her er ikke leia så høy heller.

Når babyen er så liten så trur jeg det er vanlig at pappan får noen dager i uka der han får ha babyen 2 timer . Så når ungen blir større så kan han ha vanlig samvær som annen hver helg osv..

Skrevet

Hi her.

Er det noen andre som har vert i samme situasjon?

Blir jo nå å føde alene siden jeg ikke ser for meg å være så naken å hjelpeløs foran han nå. Bare tanken på å reise alene opp på føden alene får tårene sprette. Det er virkelig ingen andre jeg kunne tenke meg å ta med på føden, er veldig privat av meg når det gjelder å vise hva jeg føler og være i en sånn intim situasjon, utenom for mannen "min" da, og det er jo ikke aktuellt. Selve fødselen tror jeg at jeg klarer alene..

Det er bare så utrolig tungt akkurat nå.. har aldri grinet så mye i hele mitt liv..er så sliten, og nå må jeg stå på for å få alt klart til fødselen, og kanskje flytte og for vi blir vel til å selge huset. Og husker fra sist fødsel at jeg var utrolig sliten og svimmel lenge etterpå, så det er bedre å gjør alt klart på fohånd så jeg kan "slappe av" etter på når babyen er født. Vil jo ikke ødelegge barseltiden med h*n, for den får man ikke igjen..

Såg en liten reklame snutt isted om ei dame som satt i bilen på vei til sykehuset med rier. Bare det fikk meg til å knekke helt sammen, jeg blir jo reisende i en taxi alene, finne fram alene på sykehuset, ringe på hos føden alene.. skulle ønske det ikke var sant..alt jeg vil er å skru tiden tilbake, sove i armkroken igjen..

Skrevet

sender en trøsteklem !

hvem kan du tenke deg å ha med deg på fødselen selv ? mor, søster, ei veninne el ? husk at den du ev spør synes dette er en kjempeære å bli spurt om !

Her droppa bf meg i 6 mnd, henta sakene først dagen før termin...

Hadde med min mor på fødselen og trivdes bra med det selv om det selvfølgelig ikke var sånn det hele var planlagt.

En tøff vinter men etter at snuppa har kommet er livet faktisk utrolig mye mer positivt igjen.

I forhold til økonomi etc - bestill time hos nav og på familievernkontoret ( dere vil trenge meglingsattest for at du skal få stønader).

Foreldreansvaret for den nye får du alene siden dere ikke bor sammen ved fødsel med mindre dere avtaler noe annet. Den daglige omsorgen for babyen blir hos deg . Samvær blir da ev "besøk" hos deg. Dette råder familevernkontoret deg om, bare ikke skriv under på noe før du har tenkt igjennom det og er enig !! mye letter å endre ting da enn noe du har skrevet under på!

Ta deg en tur på aleneforeldredebatten, der er det mye nyttig info og en link om rettigheter !

Lykke til !!

Skrevet

ikke meningen å være anonym, send meg en pm om du vil ha kontakt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...