Maud Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 I den nokså shabby hagen vår er det noen praktfulle rosebusker. Nå er de dessverre fulle av lus... I dag har jeg sprayet med grønnsåpevann og lurer på om noen har erfaring med at det virker. Hvor sterkt skal vannet være og hvor mange ganger må man gjøre det for at det eventuelt skal virke?
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Lus blir ein ikkje kvitt, men ein kan begrense dei, og dermed skaden dei gjer. Grønnsåpevatn er utmerka, då ser du at dei sklir av, og det er heile poenget. Eg slumper alltid når eg lager såpevatn, eg trur ikkje blandingsforholdet er viktig her. Vatn funker også, men det er betre med litt såpe i. Eg pleier også å drepe litt i forbifarten ved å klemme dei mellom fingrane (berre pass på så du ikkje skader skuddet). Gift ville eg aldri brukt i hagen, av fleire grunnar. Du kan håpe på marihønelarver på besøk. Dei har apetitt på bladlus. Veit du kva slags roser det er du har, og kor gamle dei er? Det pågår ei registrering av gamle artar i regi av m.a. hageselskapet, som har som mål å ta vare på gamle sortar.
Maud Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2008 Nå har jeg sprøytet masse grønnsåpe på og noen ser ut til å ha blitt borte... Får gjenta igjen i morgen. Aner ikke hva slags roser det er eller om de er gamle. Skal se nærmere på dem når de blomstrer, det er ikke så lenge igjen tror jeg. Kanskje jeg finner dem i en eller annen rosebok? Eller så kan jeg beskrive for deg ;-)
Dailis Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Jeg synes at å spraye på skummetmelk virker bedre enn grønnsåpe. Mine besteforeldre har vannvittig mange roser, driver i roseforening og ejg vet ikke hva, de også bruker bare skummetmelk mot bladlus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå